Arbeidstid, turnus og seilingsperioder
Noen vil ha høyest mulig lønn, for andre er fritid og fleksibilitet viktigere. Hvor viktig er nattillegg og 1:2-ordninger? Hva er vi villige til å streike for, og hva skal til for at alle blir fornøyde?

Seilingsperioder
Under forrige hovedoppgjør i 2022 fikk NSOF en egen avtale med arbeidsgiversiden om at rammevilkårene må tilrettelegges for at rederiene kan innføre alternative rotasjonsordninger. NSOF har jobbet tett med denne saken siden forrige tariffoppgjør, blant annet gjennom et eget utvalg satt sammen av tillitsvalgte. Utvalget har sett på muligheter og hindringer, og det er også jobbet fram konkrete forslag til endringer i noen rederier.
En prioriteringssak
Sjøfolk prioriterer forskjellig avhengig av hvilken livsfase de er i. Mange medlemmer ønsker seilingsordninger som gir mindre tid om bord og mer hjemme. NSOFs mål er å finne regler og ordninger som gir fleksibilitet for både grupper og for hver enkelt, samtidig som arbeidstidsordningene gjør det attraktivt å jobbe i næringen og rekrutteringen styrkes.
Diskuter!
- Noen ønsker mer fri, andre ønsker mer fleksibilitet og andre mer lønn. Er det mulig å lage bestemmelser i en sentral tariffavtale som regulerer fleksible skiftordninger på en god måte for alle grupper av ansatte i alle rederier? Eller bør dette avtales lokalt?
- Bør 1:2 være en mulighet for alle, eller kun for de som ønsker det eller trenger det i perioder?
- Hvor mye er dere villige til å akseptere i lønnsreduksjon eller bortfall av andre ordninger og tillegg for å få en 1:2-ordning?
- Hva er de praktiske konsekvensene for dere som er ansatte, og for rederiet, ved en overgang til 1:2 for alle eller noen?
- Hvilke konsekvenser får andre seilingsordninger for rekruttering og bemanning i ditt rederi?

Finner lokale løsninger
Hos Eidesvik Offshore har fagforeninger og rederi fått på plass en avtale som gir ansatte muligheten til mer fleksibel arbeidstid. Avtalen, som trådte i kraft i april, er basert på en 1:2-skiftordning.
Nattillegg
I hovedoppgjøret 2022 krevde NSOF at nattarbeid skal kompenseres etter samme prinsipper som for landbasert industri. Vi ble ikke enige om en ordning for dette i 2022, men vi fikk en avtale med arbeidsgiversiden om å avklare hvordan dette kan innrettes.
Blant annet har arbeidsutvalget av hovedtillitsvalgte i de største offshore-rederiene gjennomført kartlegginger blant medlemmene lokalt for å få bedre oversikt over omfanget av nattarbeid.
Diskuter!
- Bør offiserer som går natt ha ekstra betalt for dette? Hvorfor?
- Nattillegg innebærer en økt lønnskostnad for rederiene. Hvis NSOF prioriterer krav om nattillegg i tariffoppgjøret, kan vi bli nødt til å akseptere et lavere generelt lønnstillegg. Er det en riktig prioritering?
- Er innføring av nattillegg et eksempel på en sak som er så prinsipiell at dere ville vært villige til å streike for den?
Avvik fra turnus og godtgjørelse for ekstratjeneste
Det varierer hvordan ekstratjeneste og avvik fra turnus kompenseres. Dette avhenger blant annet av om dagen man står ekstra regnes som en avspaseringsdag eller tjenestedag (tjenestedag innebærer at man får opptjening denne dagen). Regnes dagen som avspasering til tross for at man er om bord, er vanlig kompensasjon 3/30 månedslønn (3 dagsatser) per dag. Av dette er 2 av 3 dagsatser en godtgjørelse for at dagen regnes som avspasering (gir -1 dag i fritidsregnskapet) og ikke tjenestedag (gir +1 dag i fritidsregnskapet). Gir dagene man står ekstra også opptjening i fritidsregnskapet, er vanlig kompensasjon 1/3 månedslønn per dag.
Opererer fartøyet utenfor nord-europeiske farvann har man ikke de samme reglene for avvik fra turnus som man har i Nordsjøen, og man har først rett på kompensasjon når man ikke har fått avløsning før det har gått 7 dager.
Diskuter!
- Hvilke fordeler og ulemper finnes ved at all kompensasjon for ekstratjeneste blir utbetalt på første lønnskjøring, sammenlignet med at deler av kompensasjonen utbetales og noe settes på fritidsregnskapet?
- Hvilke årsaker tror du ligger bak at kompensasjonsreglene er annerledes når fartøyet opererer utenfor nord-europeisk farvann?
- Bør vi kreve forbedringer eller forenklinger av reglene rundt avvik fra turnus?
Utenom tariffoppgjøret
Direkte innflytelse
Landsmøtet er NSOFs høyeste myndighet. Landsmøtet diskuterer viktige saker og fatter vedtak om hva forbundet må prioritere. Landsmøtet 2022 sa at mer familievennlige turnusordninger og nattillegg måtte prioriteres.
Familiepolitikk og likestilling
Maritim næring trenger de beste talentene, og vi må ha ordninger som gjør det mulig og attraktivt å jobbe til sjøs – uansett kjønn, identitet og livsfase. Både lover, avtaler og holdninger må forbedres.
Turnus- og seilingsordninger er regulert i tariffavtalen og i lokale avtaler i rederiene.
Permisjonsrettigheter er regulert både i lovverket og i tariffavtalene.
Velferdstiltak som f.eks. god nettilgang om bord, kan det forhandles om både lokalt og sentralt. Da er det viktig med gode tillitsvalgte lokalt og forbund som representerer alle sjøfolk.
Oppdateringer
14. mai 2025
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Mellomoppgjør kystrutene
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
Aktuelt

Offshore service
Maritim næring
Advarer mot nye klimakrav til offshorefartøy
Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) støtter ambisjonen om å kutte klimagassutslipp og utvikle ny teknologi for offshoreflåten, men advarer mot å innføre særnorske krav som gir dobbeltregulering og kan svekke både konkurransekraft og sikkerhet.

Lønnsoppgjør
DSO
DSO-meklingen avsluttet
Hos Riksmekleren ble DSO enige med Norges Rederiforbund om et godt løft for de med utdanning, kompetanse og ansvar. Meklingen ble avsluttet fredag kveld.

Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Kystruteoppgjøret i havn
Sjømannsorganisasjonene ble 14. mai enige med Norges Rederiforbund i mellomoppgjøret for NOR-registrerte passasjerskip i kystfart.

Tariffavtalen
Arbeidsliv
Offshore service
Utvekslet erfaringer om 1:2-ordning
Under høstens hovedoppgjør ble det nedsatt et utvalg som blant annet skal se nærmere på dagens system med fritidsregnskap og hyretabeller for 1:2-ordning.

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Et lønnsoppgjør som sikrer kjøpekraften
LO og NHO er enige i årets lønnsoppgjør og unngår dermed streik. Lønnsoppgjøret har en ramme på 4,4 prosent i lønnsvekst. Den varslede streiken, som blant annet ville omfattet ferge- og lokalfarten, er dermed unngått.

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Brudd i mellomoppgjøret LO NHO
LO har tirsdag 18. mars brutt lønnsforhandlingene med NHO i mellomoppgjøret 2025, og har samtidig varslet avtale- og plassoppsigelser for over 200 000 arbeidstakere. Dermed går lønnsoppgjøret videre til mekling hos Riksmekleren i slutten av mars.

Lønnsoppgjør
Deepsea
NIS-oppgjøret i havn
Sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund kom sent mandag kveld til enighet i Nordisk NIS-oppgjøret.