Hovedoppgjøret 2024
Tariffoppgjørene i 2024 er hovedoppgjør. Det betyr at alle deler av tariffavtalen er oppe til forhandling, og man kan kreve endringer og forbedringer i alle avtalens bestemmelser, tillegg og vilkår - fra lønn og arbeidstid til permisjon og pensjon.
Pågående og kommende oppgjør og aktiviteter
Dato |
Aktivitet - oppgjør |
Motpart |
Avsluttet 31. oktober |
Hovedoppgjør for NOR offshore og utenriksfergene |
Norges Rederiforbund |
Januar 2025 |
Hovedoppgjør for NIS |
Norges Rederiforbund |
Mer om tariffoppgjøret
-
Du kan ringe eller sende oss en e-post når som helst hvis det er noe i tariffavtalen du mener bør endres eller forbedres. Du kan også gi dine innspill til din tillitsvalgte, som han eller hun kan ta med seg til tariffkonferansen NSOF arrangerer i forkant av hovedoppgjøret for ditt tariffområde.
For en del tariffområder sender vi også ut en spørreundersøkelse i god tid før oppgjøret, så alle får si sin mening.
Husk at annethvert år er det mellomoppgjør. Da forhandles det bare om lønnsjustering, ikke de andre punktene i tariffavtalen.
-
Hvilke krav som skal fremmes i et tariffoppgjør (hovedtariffavtaler) er det forhandlingsutvalget som avgjør, basert på føringer fra tariffkonferansen.
Forhandlingsutvalget for det enkelte oppgjør velges av og blant medlemmene på tariffkonferansen, og dels av styret. Forhandlingsutvalget har medlemmenes fullmakt til å godta eller avvise tilbud fra motparten, eller de kan velge å sende et forslag til uravstemning blant medlemmene
-
De fleste kollektive tariffavtaler gjelder for to år. Annethvert år er hele avtalen til forhandling, der man kan kreve endringer i alle bestemmelser, tillegg og vilkår.
I mellomårene forhandler man vanligvis bare om lønnsjustering. Dette kalles mellomoppgjør. -
En tariffavtale er i arbeidstvistloven definert som en avtale om arbeids- og lønnsvilkår eller andre arbeidsforhold, som for eksempel arbeidstid, pensjon, forsikring, velferdsordninger og andre forhold innenfor helse, miljø og sikkerhet. En tariffavtale er en overenskomst inngått mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller arbeidsgiverforening. Hovedavtalen er som regel første del av tariffavtalen.
For medlemmer i NSOF blir lønns- og arbeidsvilkår som oftest regulert gjennom tariffavtaler samt skipsarbeidsloven, skipssikkerhetsloven eller arbeidsmiljøloven.
-
Lønnsglidning
Lønnsglidning kalles også glidning. Dette er forskjellen mellom den lønnsveksten som er avtalt i et lønnsoppgjør og den som faktisk blir realisert (målt i ettertid), altså all lønnsøkning som registreres i statistikken utover det som direkte følger av tariffoppgjøret. Lønnsglidningen kan blant annet omfatte lønnstillegg som er gitt ved lokale forhandlinger i de enkelte bedrifter/rederi, rederitillegg, ansiennitetstillegg, økt fortjeneste på grunn av økt akkord eller økt bruk av skiftarbeid, økt ytelse ved prestasjonslønn, m.v.
Lønnsglidning beregnes i forbindelse med forhandlinger om den økonomiske rammen ved tariffoppgjør.Overheng
Overheng er en prosentvis beregning, som beskriver hvor mye lønnsnivået ved utløpet av et år ligger over gjennomsnittsnivået for hele året. Det forteller dermed hvor stor lønnsveksten fra ett år til det neste vil bli dersom det ikke gis lønnstillegg eller foregår strukturendringer i det andre året. Lønnstillegg som gis sent i året, fører til større overheng til neste år enn tilsvarende tillegg som gis tidlig i året.
Overhenget er et element som regnes inn i den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret.Etterslep
Etterslep uttrykker en lavere årslønnsvekst innenfor et tariffområde, når det sammenlignes med et annet område. Etterslep kalles også mindrelønnsutvikling.
-
Når man snakker om lønnsdannelse, tenker vi både på de faktorer som er med på å definere lønnsnivået i samfunnet, og for den enkelte arbeidstaker gjennom en arbeidsavtale. Lønnsnivået defineres ved ansettelse og revideres normalt en gang i året gjennom forhandlinger mellom partene i arbeidslivet. Lønn for arbeidstakere fastsettes enten individuelt mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver, eller gjennom en kollektiv avtale (tariffavtalen/overenskomsten). Slike avtaler forhandles på både lokalt (i bedriften) og sentralt (mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene) nivå. Individuell lønnsdannelse skjer gjennom en vurdering av den enkelte ansatte.
Forut for sentrale forhandlinger mellom LO og NHO, og senere forbundsvise forhandlinger, utarbeides det hvert år en analyse av et Teknisk Beregningsutvalg (TBU), der viktige faktorer i norsk økonomi, som prisvekst, sysselsetting, rentenivå og markedsutsikter, målsettes. Dette utvalget avgir sin innstilling til regjeringen, noe som gir en pekepinn for partene i arbeidslivet forut for årets lønnsforhandlinger.
Oppdateringer
20. okt. 2025
Lønnsoppgjør
Offshore service
Aktiviteter
Mellomoppgjør NOR-området. Sjømannsorganisasjonene møter Norges Rederiforbund
09. sep. 2025
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Sjømannsorganisasjonene møter Kystrederiene i mellomoppgjøret 2025
14. mai 2025
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Mellomoppgjør kystrutene
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
Aktuelt
Lønn
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore service
Enighet i mellomoppgjøret for NOR utenriks
Norsk Sjømannsforbund, Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund har kommet til enighet i årets mellomoppgjør.
Lønn
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore service
NOR-oppgjøret i gang
Mandag formiddag møtte Norsk Sjøoffisersforbund Norges Rederiforbund til forhandlinger om lønnsregulering for andre avtaleår for blant annet offshore service.
Lønn
Tariffavtalen
Offshore service
Lønnsoppgjør
Jobber med hyretabell for 1:2-turnus
Foran hovedoppgjøret høsten 2026 arbeider sjømannsorganisasjonene med å få på plass en helhetlig løsning for 1:2-turnus i offshore service-rederier som ønsker å forsøke dette. Sammen med Norges Rederiforbund skal de også se nærmere på dagens løsning med fritidsregnskap.
Nærskipsfart og akvashipping
Lønnsoppgjør
Mellomoppgjør for kystfart og akvashipping
Sjømannsorganisasjonene kom 9. september i mål med forhandlingene med Kystrederiene om andre avtaleår.
Tariffavtalen
Ferge- og lokalfart
Forbereder forhandlinger om sentral fastlønnsavtale
14. og 15. august møttes NSOFs utvalg som har fått i oppdrag å «vurdere konsekvensene og mulighetene til å gå over til sentrale fastlønnsavtaler» for ferge- og lokalfart. Utvalget er satt ned som resultat av enighet i tarifforhandlingene med NHO Sjøfart i 2024.
Arbeidsliv
Ferge- og lokalfart
Fergesommeren står i fare
Norge står foran nok en sommersesong med økt fergetrafikk, og dessverre ser det ut til at kaoset fra tidligere år gjentar seg.
Lønnsoppgjør
DSO
DSO-meklingen avsluttet
Hos Riksmekleren ble DSO enige med Norges Rederiforbund om et godt løft for de med utdanning, kompetanse og ansvar. Meklingen ble avsluttet fredag kveld.