NOR 2024 start HJ Gardar
FORHANDLINGSSTART: NSOFs forhandlingsleder Hans Sande overfor motparten Norges Rederiforbund da NOR-forhandlingene startet. Sammen med seg har Sande et forhandlingsutvalg bestående av sju tillitsvalgte i rederiene. Foto: HJ Gardar

NOR-oppgjøret 2024

Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.

Publisert 25.10.2024
Trond L 2023

Trond Løfgren

Avdelingsleder

Forberedelsene til årets hovedoppgjør med Norges Rederiforbund begynte straks hovedoppgjøret 2022 var avsluttet. Medlemmene i området har gitt innspill hele veien og vi har gjennomført spørreundersøkelser, kartlegginger og medlemsmøter om oppgjøret.

- Basert på innspill fra hundrevis av medlemmer og i tariffkonferansen, har vi med oss en lang liste med krav inn i forhandlingene. Noen gjelder alle 2 000 medlemmer, andre er særkrav for enkelte avtaler.

Tre av de viktigste kravene er

  • Generelt tillegg – styrke våre medlemmers kjøpekraft.
  • Nattillegg – kompensasjon for den ulempe det er å jobbe natt
  • Bedre vilkår for dem som opererer utenfor nordeuropeisk farvann

For NOR-registrerte passasjerskip i Nord- og Østersjøfart er blant annet bedret kompensasjon for ekstratjeneste et viktig krav i tillegg til generelt tillegg. 

Andre viktige krav vi har på lista er blant annet økning i satsene for kadettavtalen, bedre permisjonsrettigheter m.fl.

Under kan du lese mer om disse kravene

NOR 2024 utvalg HJ Gardar

UTVALG: Sammen med NSOFs ledelse og tariffolk, består forhandlingsutvalget av tillitsvalgte medlemmer. Fra venstre Sten Tore A. Nesset - Color Line Crew AS, Marius Mandal Bårdsgjerde - NSOF, Gyrid Margrete Angelsen - Island Offshore Management AS, Olav Gjerstad - DOF Sjø AS, Hans Sande - NSOF, Tor-Arne Finstad - Island Offshore Management AS, Remi Svensen - Tidewater Marine AS, Vidar André Paulsen - Simon Møkster Shipping AS, Trond Løfgren - NSOF, Stig Olaisen - NSOF og Børre Lindanger - Eidesvik Maritime AS. Foto: HJ Gardar.

Targraf1

På nivå: Siden 2020 har de sentrale oppgjørene for offshore service vært vel så gode som for sektorer det er naturlig å sammenligne seg med, f.eks. rigg.

Økt kjøpekraft

NSOF går inn i forhandlingene for å forhandle fram et oppgjør som gir en forbedring av kjøpekraften for medlemmene. Styrking av kjøpekraften betyr at vi krever og forventer en lønnsutvikling som er bedre enn inflasjon og kostnadsøkning i samfunnet.

Det er gode tider i mange offshorerederier og vi forventer at sjøfolkene får sin andel av verdiskapingen som skjer i vår næring. Mange har fortsatt ikke blitt tatt igjen lønnsetterslepet etter nulloppgjørene for ti år siden, da det var krise i næringen og sikring av arbeidsplasser var pri én. Nå er det igjen gode tider i næringen og vi regner med nok et godt oppgjør i år. De siste tre årene har vi hatt mulighet til å tette gapet, og vi går inn i dette oppgjøret med en forventning om nok et godt løft.

Like bra eller bedre

Tariffoppgjørene for offshore har de siste seks-sju årene vært like bra eller bedre enn sektorer det er naturlig å sammenligne seg med. I 2020 ble lønnsoppgjøret brukt til å få styrke pensjonsordningene, og derfor ble det generelle tillegget noe lavere.

- Det er også viktig å huske på at de sentrale oppgjørene ikke gir hele bildet, minnet avdelingsleder Trond Løfgren om under det siste digitalt medlemsmøtet før oppgjøret. Under de krevende årene under offshorekrisen opplevde også mange å gå ned i lønn som følge av blant annet at fartøyene ble satt ned i lønnsklasse. Derfor vil lønnsgapet for noen være større enn det statistikken for sentrale oppgjør viser.

Vil du vite mer?

Hvor stor lønnsøkning krever vi og hvorfor legger vi ikke ut hele kravlista? Før oppgjøret møtte NSOF mange medlemmer til digitale møter. I oppsummeringen fra møtene finner du mange svar på de vanligste spørsmålene fra medlemmene. 

Nattillegg

Arbeid på natt er en ekstra belastning for sjøfolkene som NSOF mener det skal kompenseres gjennom innføring av et ulempetillegg. Vi har mange ulempeordninger avtalefestet fra før. Det er på høy tid at også det å jobbe natt blir kompensert, blant annet fordi forskning viser at nattarbeid gir økt belastning for sjøfolkene.

I hovedoppgjøret 2022 krevde NSOF at nattarbeid skulle kompenseres etter samme prinsipper som for landbasert industri. Vi ble ikke enige om en ordning for dette 2022, men vi fikk en avtale med arbeidsgiversiden om å avklare nærmere omfanget og kostnadsbildet involvert. I 2022 visste vi ikke omfanget av nattarbeid, og dermed var det ikke mulig å beregne verdien av et slik tillegg.

Siden 2022 har vi gjennomført kartlegginger blant medlemmene for å få bedre oversikt over omfanget av nattarbeid (i praksis hvor ofte man har mer enn én navigatør på vakt etter mørkets frembrudd) og vi har forberedt kravet godt.

Turnusplan og ekstratjeneste

Reglene rundt avvik fra turnus og ekstratjeneste kan være komplisert og hvordan dette håndteres varierer til tider fra rederi til rederi. At NSOF skal forhandle fram bedre og ryddigere tariffestede ordninger her, er derfor et klart krav fra medlemmene.

I enkelte overenskomster, eksempelvis NOR offshore service, skilles det mellom ekstratjeneste og avvik fra turnus. Forlenget tjeneste/avvik fra turnus er når du blir stående ekstra om bord, enten i forkant eller etterkant av planlagt mannskapsbytte. Eller at du blir gående hjemme noen dager ekstra, alternativt kommer hjem noen dager tidligere enn oppsatt byttedag. Hvis du blir utkalt til ekstratjeneste, er dette i utgangspunktet tjeneste som foregår utenom oppsatt turnusplan og noen ganger også på annet fartøy.

For avvik fra turnus, vil kompensasjonen avhenge av hvor fartøyet opererer. Er du ansatt på NOR offshore service overenskomsten og skipet ditt opererer i nordeuropeisk farvann, vil du i tillegg til at de ekstra dagene regnes som tjenestedager (og ikke avspasering), også få 1/30 månedslønn per dag i kompensasjonen. Opererer fartøyet utenfor nordeuropeisk farvann («sør av Brest») vil du imidlertid i dag kun ha rett på kompensasjon fra og med åttende dagen etter planlagt skiftedag.

NSOF mener at ulempen knyttet til å ikke få avløsning er like stor uavhengig av hvor man opererer, og rederiene bør derfor i større grad likebehandle ansatte uavhengig av hvor skipet opererer. Kommunikasjonsmulighetene også utenfor nordeuropeisk farvann er forbedret siden begrensningen på åtte dager kom inn. Et viktig krav i dette oppgjøret er derfor å forbedre rettighetene til sjøfolk som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og som ikke får avløsning i tide.

Oppdateringer

Aktuelt