NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.
Trond Løfgren
Avdelingsleder
Forberedelsene til årets hovedoppgjør med Norges Rederiforbund begynte straks hovedoppgjøret 2022 var avsluttet. Medlemmene i området har gitt innspill hele veien og vi har gjennomført spørreundersøkelser, kartlegginger og medlemsmøter om oppgjøret.
- Basert på innspill fra hundrevis av medlemmer og i tariffkonferansen, har vi med oss en lang liste med krav inn i forhandlingene. Noen gjelder alle 2 000 medlemmer, andre er særkrav for enkelte avtaler.
Tre av de viktigste kravene er
- Generelt tillegg – styrke våre medlemmers kjøpekraft.
- Nattillegg – kompensasjon for den ulempe det er å jobbe natt
- Bedre vilkår for dem som opererer utenfor nordeuropeisk farvann
For NOR-registrerte passasjerskip i Nord- og Østersjøfart er blant annet bedret kompensasjon for ekstratjeneste et viktig krav i tillegg til generelt tillegg.
Andre viktige krav vi har på lista er blant annet økning i satsene for kadettavtalen, bedre permisjonsrettigheter m.fl.
Under kan du lese mer om disse kravene
Økt kjøpekraft
NSOF går inn i forhandlingene for å forhandle fram et oppgjør som gir en forbedring av kjøpekraften for medlemmene. Styrking av kjøpekraften betyr at vi krever og forventer en lønnsutvikling som er bedre enn inflasjon og kostnadsøkning i samfunnet.
Det er gode tider i mange offshorerederier og vi forventer at sjøfolkene får sin andel av verdiskapingen som skjer i vår næring. Mange har fortsatt ikke blitt tatt igjen lønnsetterslepet etter nulloppgjørene for ti år siden, da det var krise i næringen og sikring av arbeidsplasser var pri én. Nå er det igjen gode tider i næringen og vi regner med nok et godt oppgjør i år. De siste tre årene har vi hatt mulighet til å tette gapet, og vi går inn i dette oppgjøret med en forventning om nok et godt løft.
Like bra eller bedre
Tariffoppgjørene for offshore har de siste seks-sju årene vært like bra eller bedre enn sektorer det er naturlig å sammenligne seg med. I 2020 ble lønnsoppgjøret brukt til å få styrke pensjonsordningene, og derfor ble det generelle tillegget noe lavere.
- Det er også viktig å huske på at de sentrale oppgjørene ikke gir hele bildet, minnet avdelingsleder Trond Løfgren om under det siste digitalt medlemsmøtet før oppgjøret. Under de krevende årene under offshorekrisen opplevde også mange å gå ned i lønn som følge av blant annet at fartøyene ble satt ned i lønnsklasse. Derfor vil lønnsgapet for noen være større enn det statistikken for sentrale oppgjør viser.
Vil du vite mer?
Hvor stor lønnsøkning krever vi og hvorfor legger vi ikke ut hele kravlista? Før oppgjøret møtte NSOF mange medlemmer til digitale møter. I oppsummeringen fra møtene finner du mange svar på de vanligste spørsmålene fra medlemmene.
Nattillegg
Arbeid på natt er en ekstra belastning for sjøfolkene som NSOF mener det skal kompenseres gjennom innføring av et ulempetillegg. Vi har mange ulempeordninger avtalefestet fra før. Det er på høy tid at også det å jobbe natt blir kompensert, blant annet fordi forskning viser at nattarbeid gir økt belastning for sjøfolkene.
I hovedoppgjøret 2022 krevde NSOF at nattarbeid skulle kompenseres etter samme prinsipper som for landbasert industri. Vi ble ikke enige om en ordning for dette 2022, men vi fikk en avtale med arbeidsgiversiden om å avklare nærmere omfanget og kostnadsbildet involvert. I 2022 visste vi ikke omfanget av nattarbeid, og dermed var det ikke mulig å beregne verdien av et slik tillegg.
Siden 2022 har vi gjennomført kartlegginger blant medlemmene for å få bedre oversikt over omfanget av nattarbeid (i praksis hvor ofte man har mer enn én navigatør på vakt etter mørkets frembrudd) og vi har forberedt kravet godt.
Turnusplan og ekstratjeneste
Reglene rundt avvik fra turnus og ekstratjeneste kan være komplisert og hvordan dette håndteres varierer til tider fra rederi til rederi. At NSOF skal forhandle fram bedre og ryddigere tariffestede ordninger her, er derfor et klart krav fra medlemmene.
I enkelte overenskomster, eksempelvis NOR offshore service, skilles det mellom ekstratjeneste og avvik fra turnus. Forlenget tjeneste/avvik fra turnus er når du blir stående ekstra om bord, enten i forkant eller etterkant av planlagt mannskapsbytte. Eller at du blir gående hjemme noen dager ekstra, alternativt kommer hjem noen dager tidligere enn oppsatt byttedag. Hvis du blir utkalt til ekstratjeneste, er dette i utgangspunktet tjeneste som foregår utenom oppsatt turnusplan og noen ganger også på annet fartøy.
For avvik fra turnus, vil kompensasjonen avhenge av hvor fartøyet opererer. Er du ansatt på NOR offshore service overenskomsten og skipet ditt opererer i nordeuropeisk farvann, vil du i tillegg til at de ekstra dagene regnes som tjenestedager (og ikke avspasering), også få 1/30 månedslønn per dag i kompensasjonen. Opererer fartøyet utenfor nordeuropeisk farvann («sør av Brest») vil du imidlertid i dag kun ha rett på kompensasjon fra og med åttende dagen etter planlagt skiftedag.
NSOF mener at ulempen knyttet til å ikke få avløsning er like stor uavhengig av hvor man opererer, og rederiene bør derfor i større grad likebehandle ansatte uavhengig av hvor skipet opererer. Kommunikasjonsmulighetene også utenfor nordeuropeisk farvann er forbedret siden begrensningen på åtte dager kom inn. Et viktig krav i dette oppgjøret er derfor å forbedre rettighetene til sjøfolk som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og som ikke får avløsning i tide.
Oppdateringer
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
16. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene for nærskipsfart og akvashipping finner sted i Bergen.
19. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Andre
Et flertall av medlemmene i LO Stat har stemt nei til årets oppgjør i uravstemningen. Nå har partene sagt ja til at tvisten løses ved hjelp av frivillig nemnd. Det betyr at lønnsoppgjøret blir utsatt for NSOF-medlemmer i staten.
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
Aktuelt
Tariffavtalen
Offshore service
DSO
Velkommen om bord
Forbundet SAFE har inngått avtale med Norges Rederiforbund om å få tariffavtaler for ansatte på offshore-servicefartøyer og kranskip.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Mekling og mulige permitteringsvarsler
Hvis en arbeidskonflikt i et annet forbund fører til at du ikke har en jobb å gjøre, kan du bli permittert.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Siste finpuss av NOR-kravene
Nå legges siste hånd på kravlisten og strategien før NOR-oppgjøret. Forhandlingene starter 29. oktober.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene er i havn
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund ble 18. september enige med Kystrederiene.