Et solid økonomisk oppgjør
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Kraftig forbedring av kjøpekraft
- Vi gikk inn i dette oppgjøret med en tydelig målsetning om å styrke våre medlemmers kjøpekraft, sier forhandlingsleder Hans Sande.
- Våre kapteiner vil i snitt få over 70 000 mer i lønn som følge av det generelle tillegget, mens de aller fleste styrmenn vil få en lønnsøkning på mellom 40 000 og 60 000 i året. Med en forventet inflasjon for neste år på 3,3% ifølge SSB, samtidig som årets inflasjon trolig havner rundt 3,7%, betyr det en reallønnsvekst for våre medlemmer i denne perioden på nærmere 6% all den tid fjorårets oppgjør ga 6,5% og årets oppgjør 6,3%.
For skipsførere utgjør årets generelle tillegget 6,0%, for styrmenn utgjør det 6,5%. De tre siste oppgjørene for offshore service har med dette gitt en lønnsøkning på rundt 18%. Til sammenligning ga årets oppgjør på flyteriggområdet et generelt tillegg på 5,3%.
For utenriksfergene utgjør det generelle tillegget 5,62% av en ramme på 5,9%.
Bedre rettigheter ved avvik fra turnus «Syd av Brest»
At sjøfolk som opererer utenfor nordeuropeisk farvann ikke skal få rett på kompensasjon før det har gått en uke når man ikke får avløsning til tiden, har lenge vært en kilde til stor frustrasjon og en tydelig bestilling fra våre medlemmer når det gjelder årets oppgjør.
Heretter vil du har rett på kompensasjon dersom du ikke får avløsning innen 3 tjenestedager etter planlagt skiftedag, mot først etter 7 tjenestedager slik det har vært til nå.
Tydeligere regelverk knyttet til omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel
NSOF har hatt flere saker knyttet til omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel hvor flere har opplevd å måtte ta deler av denne permisjonen ulønnet.
Vi har nå fått inn en presisering om at retten til lønn følger permisjonen og sjømannen er nå sikret muligheten til å ta ut lønnet permisjon også i forkant av termin. I tillegg har vi fått inn en bestemmelse som sikrer at sjømannen i tillegg til slik omsorgspermisjon også kan ta ut inntil to uker med foreldrepermisjon.
- I praksis betyr det at sjømannen i enkelte tilfeller kan få inntil fire uker med permisjon i forbindelse med fødsel, sier Hans Sande.
- Med dette har sjøfolk på Norges Rederiforbunds tariffområde en svært god permisjonsrettighet ved fødsel som tydelig møter våre krav om et familievennlig arbeidsliv.
Saken fortsetter under bildet
Bedre kompensasjon for ekstratjeneste og nytt erfaringstillegg for utenriksfergene
Våre medlemmer hos Color Line (ansatte på overenskomsten for NOR-registrerte ferger i utenriksfart) har fått en kraftig forbedring av kompensasjonen ved ekstratjeneste, ved at ekstratjeneste heretter kompenseres med 3/30 månedslønn per dag.
På dette tariffområdet har man også fremforhandlet et 10års-tillegg for offiserer. For dem som får dette tillegget medfører det en ytterligere lønnsøkning på 1,8%.
Utvalgsarbeid om kadettavtalen, turnus og fritidsregnskap
Partene ble også enige om en rekke utvalgsarbeid i perioden. Vi er fornøyde med at det nedsettes et utvalg for å se nærmere på kadettavtalen. Det skal også nedsettes et utvalg som skal utrede muligheten for å endre dagens system med fritidsregnskap og rettigheter knyttet reise til og fra skipet (herunder reiseutgifter og transport). Dette utvalget skal også utarbeide et forslag til minimums hyretabell for 1:2 turnus.
Sjømannsorganisasjonene ser et stort behov for å forenkle og se på andre løsninger i dagens avtale spesielt rettet mot fritidsregnskapet og kompensasjonsordningene ved avvik fra turnus. Dette er et større arbeid vi ønsker å gjøre grundig slik at det kan legges frem et godt bearbeidet forslag til neste hovedoppgjør.
Hva med nattillegg og andre viktige krav?
Krav om et ulempetillegg ved arbeid på natt har lenge vært et viktig krav. Det lot seg av ikke gjøre å få dette inn i årets oppgjør av ulike årsaker. Blant annet er det varslet en gjennomgang av skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven i denne tariffperioden, og vi vil derfor se an hvilke følger dette får for regulering av arbeid på natt og mulig nattillegg.
Kravet om et nattillegg fortsetter. I denne omgangen lykkes vi med å fremforhandlet en høyere lønnsøkning for de stillinger som jobber mye natt.
Relaterte saker
Oppdateringer
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
16. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene for nærskipsfart og akvashipping finner sted i Bergen.
19. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Andre
Et flertall av medlemmene i LO Stat har stemt nei til årets oppgjør i uravstemningen. Nå har partene sagt ja til at tvisten løses ved hjelp av frivillig nemnd. Det betyr at lønnsoppgjøret blir utsatt for NSOF-medlemmer i staten.
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
Aktuelt
Tariffavtalen
Offshore service
DSO
Velkommen om bord
Forbundet SAFE har inngått avtale med Norges Rederiforbund om å få tariffavtaler for ansatte på offshore-servicefartøyer og kranskip.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Mekling og mulige permitteringsvarsler
Hvis en arbeidskonflikt i et annet forbund fører til at du ikke har en jobb å gjøre, kan du bli permittert.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Siste finpuss av NOR-kravene
Nå legges siste hånd på kravlisten og strategien før NOR-oppgjøret. Forhandlingene starter 29. oktober.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene er i havn
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund ble 18. september enige med Kystrederiene.