NOR 2024 start HJ Gardar
TØFFE FORHANDLINGER: NSOFs forhandlingsleder Hans Sande overfor motparten Norges Rederiforbund da NOR-forhandlingene startet. Sammen med seg hadde Sande et forhandlingsutvalg bestående av sju tillitsvalgte i rederiene. Foto: HJ Gardar

Et solid økonomisk oppgjør

Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.

Publisert 31.10.2024
Kraftig forbedring av kjøpekraft

- Vi gikk inn i dette oppgjøret med en tydelig målsetning om å styrke våre medlemmers kjøpekraft, sier forhandlingsleder Hans Sande.

- Våre kapteiner vil i snitt få over 70 000 mer i lønn som følge av det generelle tillegget, mens de aller fleste styrmenn vil få en lønnsøkning på mellom 40 000 og 60 000 i året. Med en forventet inflasjon for neste år på 3,3% ifølge SSB, samtidig som årets inflasjon trolig havner rundt 3,7%, betyr det en reallønnsvekst for våre medlemmer i denne perioden på nærmere 6% all den tid fjorårets oppgjør ga 6,5% og årets oppgjør 6,3%.

For skipsførere utgjør årets generelle tillegget 6,0%, for styrmenn utgjør det 6,5%. De tre siste oppgjørene for offshore service har med dette gitt en lønnsøkning på rundt 18%. Til sammenligning ga årets oppgjør på flyteriggområdet et generelt tillegg på 5,3%.

For utenriksfergene utgjør det generelle tillegget 5,62% av en ramme på 5,9%.

Bedre rettigheter ved avvik fra turnus «Syd av Brest»

At sjøfolk som opererer utenfor nordeuropeisk farvann ikke skal få rett på kompensasjon før det har gått en uke når man ikke får avløsning til tiden, har lenge vært en kilde til stor frustrasjon og en tydelig bestilling fra våre medlemmer når det gjelder årets oppgjør.

Heretter vil du har rett på kompensasjon dersom du ikke får avløsning innen 3 tjenestedager etter planlagt skiftedag, mot først etter 7 tjenestedager slik det har vært til nå.

Tydeligere regelverk knyttet til omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel

NSOF har hatt flere saker knyttet til omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel hvor flere har opplevd å måtte ta deler av denne permisjonen ulønnet.

Vi har nå fått inn en presisering om at retten til lønn følger permisjonen og sjømannen er nå sikret muligheten til å ta ut lønnet permisjon også i forkant av termin. I tillegg har vi fått inn en bestemmelse som sikrer at sjømannen i tillegg til slik omsorgspermisjon også kan ta ut inntil to uker med foreldrepermisjon.

- I praksis betyr det at sjømannen i enkelte tilfeller kan få inntil fire uker med permisjon i forbindelse med fødsel, sier Hans Sande.

- Med dette har sjøfolk på Norges Rederiforbunds tariffområde en svært god permisjonsrettighet ved fødsel som tydelig møter våre krav om et familievennlig arbeidsliv.

Saken fortsetter under bildet

NOR 2024 utvalg HJ Gardar

UTVALG: Sammen med NSOFs ledelse og tariffolk, består forhandlingsutvalget av tillitsvalgte medlemmer. Fra venstre Sten Tore A. Nesset - Color Line Crew AS, Marius Mandal Bårdsgjerde - NSOF, Gyrid Margrete Angelsen - Island Offshore Management AS, Olav Gjerstad - DOF Sjø AS, Hans Sande - NSOF, Tor-Arne Finstad - Island Offshore Management AS, Remi Svensen - Tidewater Marine AS, Vidar André Paulsen - Simon Møkster Shipping AS, Trond Løfgren - NSOF, Stig Olaisen - NSOF og Børre Lindanger - Eidesvik Maritime AS. Foto: HJ Gardar.

NOR-oppgjøret kort forklart

Bedre kompensasjon for ekstratjeneste og nytt erfaringstillegg for utenriksfergene

Våre medlemmer hos Color Line (ansatte på overenskomsten for NOR-registrerte ferger i utenriksfart) har fått en kraftig forbedring av kompensasjonen ved ekstratjeneste, ved at ekstratjeneste heretter kompenseres med 3/30 månedslønn per dag.

På dette tariffområdet har man også fremforhandlet et 10års-tillegg for offiserer. For dem som får dette tillegget medfører det en ytterligere lønnsøkning på 1,8%.

Utvalgsarbeid om kadettavtalen, turnus og fritidsregnskap

Partene ble også enige om en rekke utvalgsarbeid i perioden. Vi er fornøyde med at det nedsettes et utvalg for å se nærmere på kadettavtalen. Det skal også nedsettes et utvalg som skal utrede muligheten for å endre dagens system med fritidsregnskap og rettigheter knyttet reise til og fra skipet (herunder reiseutgifter og transport). Dette utvalget skal også utarbeide et forslag til minimums hyretabell for 1:2 turnus.

Sjømannsorganisasjonene ser et stort behov for å forenkle og se på andre løsninger i dagens avtale spesielt rettet mot fritidsregnskapet og kompensasjonsordningene ved avvik fra turnus. Dette er et større arbeid vi ønsker å gjøre grundig slik at det kan legges frem et godt bearbeidet forslag til neste hovedoppgjør.

Hva med nattillegg og andre viktige krav?

Krav om et ulempetillegg ved arbeid på natt har lenge vært et viktig krav. Det lot seg av ikke gjøre å få dette inn i årets oppgjør av ulike årsaker. Blant annet er det varslet en gjennomgang av skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven i denne tariffperioden, og vi vil derfor se an hvilke følger dette får for regulering av arbeid på natt og mulig nattillegg.

Kravet om et nattillegg fortsetter. I denne omgangen lykkes vi med å fremforhandlet en høyere lønnsøkning for de stillinger som jobber mye natt.

Oppdateringer

Aktuelt