Alt du bør vite om norsk lønn i norske farvann
Å få på plass en ny lov om norske lønns- og arbeidsvilkår er en svært viktig kampsak for Norsk Sjøoffisersforbunds medlemmer. Men vet du egentlig hva saken og lovforslaget handler om? Her får du en kjapp innføring.
En avgjørende kampsak for norske sjøfolk
NSOF og de andre sjømannsorganisasjonene har lenge arbeidet for at det skal komme et lovforslag på bordet, som sikrer at alle sjøfolk som seiler i norske farvann skal ha rett til samme lønn- og arbeidsvilkår.
Derfor var det stor glede da fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) 1. mai 2024 la fram et forslag til en lov som skal fylle dette hullet i regelverket. Du kan lese forslaget her.
Lovens formål er å fremme et anstendig, seriøst og rettferdig arbeidsliv for alle som jobber om bord på skip som seiler i norske farvann. Alle disse skipene skal nå få et krav om å følge norske lønns- og arbeidsvilkår. Dette er et viktig skritt for å bli kvitt sosial dumping, som vil si at utenlandske arbeidstakere får dårligere lønn eller vilkår enn sine norske kolleger - selv om de gjør samme jobb for samme arbeidsgiver.
En slik lov vil også være viktig for å sikre at norske rederier som bruker norsk arbeidskraft ikke blir utkonkurrert av utenlandske rederier med lavere lønn. Slik sikrer vi at norsk maritim næring er konkurransedyktig, og fortsetter å være verdensledende.
Derfor er ikke lovforslaget godt nok
Det er bra at regjeringen tar tak i denne viktige saken. Likevel er det flere hull i forslaget som ligger på bordet, noe som utgjør en betydelig svekking av det som egentlig er en historisk seier for den maritime næringen.
For to år siden hadde regjeringen et liknende forslag ute på høring. Den gang var lovforslaget strukturert som en egen særlov, som kun skulle sikre norske lønns- og arbeidsvilkår for skip som går i norske farvann, samt på norsk sokkel. En særlov er en lov som kun gjelder for ett spesifikt rettsområde.
Denne gangen har regjeringen heller foreslått å utvide en eksisterende lov, som skal sikre utenlandske arbeidstakere likeverdige lønnsvilkår i Norge, nemlig allmenngjøringsloven. Ved å utvide det gjeldende lovverket trenger man kun en forskrift. Det betyr at andre utfordringer for å sikre et seriøst arbeidsliv i den maritime næringen utover kun lønn ikke tas tak i. Det betyr også at en fremtidig regjering kan fjerne forskriften kun ved et pennestrøk.
En viktig komponent i det nye lovforslaget er kompromisset om at bestemmelsene om lønn og arbeidsvilkår skal nedfelles i hver enkelt sektors lovgivning, i tillegg til forskriften som utvider allmenngjøringsloven. At forslaget forankres i bransjenes lover betyr at endringen ikke kan fjernes over natten, som med en forskrift. Det sikrer større forutsigbarhet for sjøfolk. Likevel er dette kun et steg på veien mot å tette de hullene som gjenstår for å gi sjøfolkene en lov som dekker alle problemstillingene som er unike for arbeidslivet til sjøs.
Er loven i strid med EØS-regelverket?
I oktober 2024 gikk ESA (EFTA Surveillance Authority) ut og sa at det norske lovforslaget kan være i strid med EØS-regelverket. ESA er overvåkningsorganet til frihandelsavtalen som gir de fire EØS-landene Norge, Island, Sveits og Liechtenstein tilgang til EUs frie marked. ESAs oppgave er å følge opp at EØS-avtalen overholdes i de fire landene.
Overvåkningsorganet mener at det nye lovforslaget om å gi alle sjømenn som seiler i norske farvann norsk lønn kan gå imot EØS-avtalens prinsipper om fri flyt av varer, personer og tjenester. ESA understreker at det ligger på Norges skuldre å bevise at den foreslåtte endringen ikke utgjør en urettmessig stor endring av EØS-regelverket.
Sammen med de andre sjømannsorganisasjonene, oppfordrer NSOF derfor regjeringen til å fortsette dialogen med ESA, slik overvåkningsorganet selv etterspør, og bevise at loven vil sikre likeverdige konkurransevilkår for norske sjøfolk, uten å gå på bekostning av EØS-avtalens bestemmelser.
Hva skjer nå?
Tidligere i høst ble lovforslaget sendt ut på høring, som vil si at interessenter i saken får mulighet til å komme med sine skriftlige innspill til myndighetene i form av et høringssvar.
Sammen med LO, Sjømannsforbundet og forbundet Styrke har NSOF levert sitt høringssvar, hvor vi har pekt på de manglene forslaget har, som hindrer det i å skape et pålitelig og seriøst arbeidsliv for alle sjøfolk i norske farvann. Nå vil Nærings- og fiskeridepartementet, med fiskeri- og havministeren i spissen, vurdere alle innspillene som har kommet inn, både fra næringens organisasjoner og fra EFTA.
Visste du at:
Det er de norske sjømannsorganisasjonene som har presset fram lovforslaget om at alle sjøfolk - uansett nasjonalitet - som jobber på skip på norsk sokkel og langs kysten, skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår.
Loven skal forhindre at sosial dumping skjer i norsk farvann og sikre at norske redere som bruker norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane.
I 2017 ble LO med på laget, og hele LO støttet opp om en maritim næring uten sosial dumping, etter krav fra Norsk Sjøoffisersforbund.
Veien mot loven om norske lønns- og arbeidsvilkår
Den lange veien og alt arbeidet som ligger bak for å sikre likeverdige konkurransevilkår til sjøs:
2008 – Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF), Norsk Sjømannsforbund (NSF) og Det norske maskinistforbund (Dnmf) reiser kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår i offentligheten.
2010 – FAFO rapport 2010:08 Hvem kan seile sin egen sjø? er klar, på oppdrag fra NSF og NSOF.
2013 – Tiltakspakke 3 fra Stoltenberg II-regjeringen – Tiltak mot sosial dumping i skipsfarten – kommer i mai.
2015 – Professor Henrik Ringbom kommer med en vitenskapelig artikkel om temaet i februar (National Employment Conditions and Foreign Ships – International Law Considerations).
2016 – Ordførerkampanje i regi av sjømannsorganisasjonene, som besøker mer enn 70 kystkommuner og argumenterer for norske lønns- og arbeidsvilkår.
2016 – Sak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel i desember.
2017 – Enstemmig vedtak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel.
2017 – Professorene Finn Arnesen og Tarjei Bekkedal leverer rapport om EØS-rettens betydning for adgangen til å kreve at arbeidstakere på fartøyer i norske farvann tilstås norske lønns- og arbeidsvilkår. Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) gjennomfører en global kartlegging, som viser at 67 prosent av verdens kyststater har iverksatt tiltak som sikrer likeverdige konkurransevilkår for egne lands sjøfolk.
2018 – Næringsdepartementet starter utredning av spørsmålet i september.
2018 – LO, NSOF og NSF engasjerer i september Nordisk institutt for sjørett samt Menon etter samme mandat og tidsplan som regjeringens utredning.
2019 – I mai er to utredninger ferdig.
2020 – Lovforslag fra Arnesen med flere om hvordan en lov på sokkelen eksempelvis kan utformes.
2020 – De rødgrønne på Stortinget vil gå rett på lov. Frp får flertall for å nedsette et nytt utvalg, som blir kalt Holmefjord-utvalget.
2021 – I mars kommer innstillingen fra Holmefjordutvalget.
2021 – I november, rett etter regjeringsdannelsen, varsler fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) lovforslag som skal behandles i 2022.
2022 – I juni sender Regjeringen lovforslaget som sikrer norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel ut på høring. Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sier det er et historisk lovforslag. Administrerende direktør Hans Sande i NSOF er storfornøyd og kaller det en modig handling. 31. august kommer sjømannsorganisasjonene med sine høringsinnspill. Håpet er at Stortinget behandler lovforslaget i løpet av 2023.
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
15. des. 2023
HMS
Maritim næring
13. des. 2023
Maritim næring
Torsdag møtte NSOF, Sjømannsforbundet LO den nye fiskeri- og havministeren, Cecilie Myrseth om den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på kontinentalsokkelen. De var tydelige overfor statsråden at denne saken er svært godt belyst og at vi er på overtid for å få loven behandlet i Stortinget.
12. des. 2023
Maritim næring
Administrerende direktør Hans Sande, styreleder Marius Strømmen og samfunnskontakt Endre Borgen Mæland møtte denne uken FrPs programkomite. - Fremskrittspartiet har vært en viktig støttespiller for nettolønnsordningen. De ønsker å lage et solid maritimt program og var nysgjerrig på våre innspill på blant annet rammevilkår, utdanning og beredskap, sier Sande etter møtet.
08. des. 2023
HMS
Maritim næring
Aktuelt
Maritim næring
Arbeidsliv
Norge trenger flere sjøfolk
Rapporten "Maritime karriereveier" ble presentert onsdag. For å sikre at Norge har nok sjøfolk vil det ikke bare være behov for økt rekruttering, men også for at flere jobber lenger på sjøen.
Maritim næring
Signerte maritimt klimapartnerskap
5. desember var representanter for store deler av den maritime næringen samlet i Oslo for å signere avtalen om maritimt klimapartnerskap med myndighetene.
Maritim næring
ESA kan ikke stoppe lovforslaget
Det er ingen grunn til at regjeringen skal stanse jobben med norske lønns- og arbeidsvilkår selv om ESA stiller spørsmål.
Maritim næring
ESA avslår ikke lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår
ESA har i en foreløpig vurdering slått fast at Norges foreslåtte lovendringer i allmenngjøringsloven og sektorlover for offshore-aktiviteter kan være uforenlige med EØS-retten.
Maritim næring
Justerer nettolønnsordningen
7. oktober la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025. På forhånd var det lekket at taket på nettolønnsordningen justeres med 5 500 kroner.
Arbeidsliv
Maritim næring
Gjennomgår av maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene har lenge etterlyst en revisjon og modernisering av det maritime regelverket. Nå setter regjeringen i gang.
Organisasjon
Maritim næring
Landsmøtet ga innspill om viktige saker
Landsmøtet i Alta har diskutert hva som er viktig for forbundet framover og gitt innspill til programerklæringen i form av resolusjoner om tillitsvalgte, forbundets struktur og totalberedskap.