Norske lønns- og arbeidsvilkår
I 2022 vedtok regjeringen å sende ny lov om norske lønns- og arbeidsvilkår ut på høring. Først i april 2024 ble et revidert lovforslag sendt ut og nå har organisasjonene levert sine innspill og høringssvar.
NSOF har i juni 2024 levert felles høringssvar med LO, Sjømannsforbundet og forbundet Styrke, etter at regjeringen la fram lovforslaget som skal sikre norske lønnsvilkår på skip i norsk farvann og på norsk sokkel.
Les høringssvaret her
Svakheter i forslaget
- Overordnet er vi fornøyde med at det har kommet et lovforslag, selv om det er svakheter i forsalget og vi selvfølgelig gjerne skulle sett en særlov. Nå må uansett alle gode krefter gå sammen for å sikre at vi får tettet hullene i lovforslaget og får en robust lov gjennom i Stortinget, som sikrer norske sjøfolk rettferdige vilkår, uttalte administrerende direktør Hans Sande til Maritim Logg da høringsuttalelsen var klar.
Visste du at
Det er de norske sjømannsorganisasjonene som har presset fram lovforslaget om at alle sjøfolk - uansett nasjonalitet - som jobber på skip på norsk sokkel og langs kysten, skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår.
Loven skal forhindre at skjer sosial dumping i norsk farvann og sikre at norske redere som bruker norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane.
I 2017 ble LO med på laget og hele LO støttet opp om en maritim næring uten sosial dumping, etter krav fra Norsk Sjøoffisersforbund.
1. mai 2024 lanserte regjeringen endelig lovforslaget som sikter mot å garantere norske lønns- og arbeidsvilkår i våre farvann.
Nærings- og fiskeridepartementet foreslo en utvidelse av allmenngjøringslovens virkeområde til å omfatte innenriks skipsfart. Det foreslås også endringer i sektorlovene, som vil gjøre det mulig å stille krav til rettighetshavere om at de må sørge for at arbeidstakere om bord på skipene får norsk lønn. Forslaget sendes på seks ukers høring.
- At loven sendes på høring 1. mai tolker jeg som en anerkjennelse av det kontinuerlige og essensielle arbeidet som sjømannsorganisasjonene og LO har drevet gjennom årene. Dette initiativet er og forblir kritisk for å sikre at våre sjøfolk i dag og i fremtiden kan ha en trygg hverdag, skjermet fra urettferdig konkurranse fra internasjonale aktører, og at de kan være en del av en fremtidsrettet maritim næring, kommenterer administrerende direktør Hans Sande.
Les mer om lovforslaget om norske lønnsvilkår på skip - regjeringen.no
– Vi har kjempet for dette i 13 år og NSOF var også representert i "Holmefjordutvalget". For oss er dette derfor en historisk seier, sa forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande da regjeringen vedtok å jobbe for å lovregulere norske lønns- og arbeidsvilkår. Norge er en av verdens ledende havnasjoner og har en sterk interesse i å sikret et anstendig arbeidsliv for sjøfolk, rekruttering til yrket og dermed også tilgang til erfaringsbasert kompetanse. Vi er avhengige av gode og rettferdige betingelser for norske sjøfolk om bord på skip i norske havområder, langs kysten og på norsk sokkel. Forutsigbarhet av avgjørende om vi skal sikre dagens og fremtidens kompetanse til alle våre havnæringer. Loven gis anvendelse for skip i innenriksfart, på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone.
Lovforslaget
Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår innebærer at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, skal underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.
Lovens formål er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønnsog arbeidsvilkår.
Loven skal gjelde for arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som befinner seg i Norges indre farvann og territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel.
Veien mot loven om norske lønns- og arbeidsvilkår
Den lange veien og alt arbeidet som ligger bak for å sikre likeverdige konkurransevilkår til sjøs:
2008 – Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF), Norsk Sjømannsforbund (NSF) og Det norske maskinistforbund (Dnmf) reiste kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår i offentligheten.
2010 – FAFO rapport 2010:08; Hvem kan seile sin egen sjø er klar, på oppdrag fra NSF og NSOF.
2013 – Tiltakspakke 3 fra Stoltenberg II regjeringen – tiltak mot sosial dumping i skipsfarten kommer i mai.
2015 – Professor Henrik Ringbom kommer med en vitenskapelig artikkel om temaet i februar (National Employment Conditions and Foreign Ships – International Law Considerations).
2016 – Ordførerkampanje i regi av sjømannsorganisasjonene, som besøkte mer enn 70 kystkommuner og argumenterte for norske lønns- og arbeidsvilkår.
2016 – Sak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel i desember.
2017 – Enstemmig vedtak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel.
2017 – Professorene Finn Arnesen og Tarjei Bekkedal leverer rapport om EØS-rettens betydning for adgangen til å kreve at arbeidstakere på fartøyer i norske farvann tilstås norske lønns- og arbeidsvilkår. Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) gjennomfører en global kartlegging som viser at 67 prosent av verdens kyststater har iverksatt tiltak som sikrer likeverdige konkurransevilkår for egne lands sjøfolk.
2018 – Næringsdepartementet starter utredning av spørsmålet i september.
2018 – LO, NSOF og NSF engasjerer i september Nordisk institutt for sjørett samt MENON etter samme mandat og tidsplan som regjeringens utredning.
2019 – I mai var to utredninger ferdig.
2020 – Lovforslag fra Arnesen med flere om hvordan en lov på sokkelen eksempelvis kan utformes
2020 – De rødgrønne på Stortinget ville gå rett på lov. Frp fikk flertall for å nedsette et nytt utvalg som ble kalt Holmefjord-utvalget.
2021 – I mars kom innstillingen fra Holmefjordutvalget.
2021 – I november, rett etter regjeringsdannelsen, varslet fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) lovforslag som skal behandles i 2022.
2022 – I juni sender Regjeringen lovforslaget som sikrer norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel ut på høring. Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sier det et historisk lovforslag. Administrerende direktør Hans Sande er storfornøyd og kaller det en modig handling.
2022 – 31. august, sjømannsorganisasjonene kommer med sine høringsinnspill. Håpet er at Stortinget behandler lovforslaget i løpet av 2023.
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
15. des. 2023
HMS
Maritim næring
13. des. 2023
Maritim næring
Torsdag møtte NSOF, Sjømannsforbundet LO den nye fiskeri- og havministeren, Cecilie Myrseth om den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på kontinentalsokkelen. De var tydelige overfor statsråden at denne saken er svært godt belyst og at vi er på overtid for å få loven behandlet i Stortinget.
12. des. 2023
Maritim næring
Administrerende direktør Hans Sande, styreleder Marius Strømmen og samfunnskontakt Endre Borgen Mæland møtte denne uken FrPs programkomite. - Fremskrittspartiet har vært en viktig støttespiller for nettolønnsordningen. De ønsker å lage et solid maritimt program og var nysgjerrig på våre innspill på blant annet rammevilkår, utdanning og beredskap, sier Sande etter møtet.
08. des. 2023
HMS
Maritim næring
Aktuelt
Maritim næring
Internasjonalt arbeid om offshore vind
Utveksler informasjon om arbeidet med å få på plass felles standarder for offshore vindavtaler.
![Storting](https://nsof.imgix.net/Illustrasjonsbilder/storting.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=75&q=100&transformer=imgix&w=150)
Maritim næring
Frp-forslag om nettolønn fikk støtte av SV og Rødt
Stortinget behandlet 28. mai 2024 et forslag om å øke rammen for nettolønnsordningen samt å etablere en velfungerende nettolønnsordning for NIS-skip innen havvind.
![Revidert regjering](https://nsof.imgix.net/Aktuelt-nyhetsbilder/revidert-regjering.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=338&q=100&transformer=imgix&w=600)
Maritim næring
Skuffende prioriteringer i revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen leverer ikke på å styrke tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk.
![Næss autonomi](https://nsof.imgix.net/Aktuelt-nyhetsbilder/n%C3%A6ss-autonomi.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=446&q=100&transformer=imgix&w=600)
Maritim næring
Skuffende fra Regjeringen
Ber om hastemøte etter at Regjeringen gjør avtale om autonomi uten partenes involvering.
![Px norgeflagg](https://nsof.imgix.net/px_norgeflagg.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=440&q=100&transformer=imgix&w=600)
Maritim næring
Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår ut på høring
1. mai lanserte regjeringen endelig lovforslaget som sikter mot å garantere norske lønns- og arbeidsvilkår i våre farvann.
![Hans](https://nsof.imgix.net/Ansatte-2023/Hans.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=479&q=100&transformer=imgix&w=600)
HMS
Maritim næring
IFSMA ber kontrollører vente
Den internasjonale skipsførerføderasjonen IFSMA foreslår at PSC-offiserer venter minst seks timer etter at et skip har ankommet havn før de gjennomfører inspeksjoner. Dette vil gi mannskapet nødvendig hvile og forbedre sikkerheten og profesjonaliteten under inspeksjonene.
![Digitalisering](https://nsof.imgix.net/Aktuelt-nyhetsbilder/digitalisering.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=404&q=100&transformer=imgix&w=600)
Maritim næring
HMS
Arbeidsliv
DSO
Digitalisering og sikkerhet
Koblinger mellom digitalisering, HMS og partssamarbeid i olje, gass og annen havindustri.