-
Hjem
/
Tema
/
Lønn og avtaler
/
Tariffoppgjør
Tariffoppgjør
Når på året din avtale reforhandles, kommer an på når tariffavtalen har utløp og hvilken hovedorganisasjon arbeidsgiveren din er med i.
Først ut av de store tariffområdene er innenriksfarten og offentlig sektor (LO-området), som vanligvis forhandles i april. Deretter følger DSO (rigg), hurtigbåt og ambulanse (HRF), nærskipsfart og akvashipping (Kystrederiene og Sjømat Norge). Forhandlingene med Norges Rederiforbund for NOR (offshore, utenriksferger) skjer i oktober eller november. Sist ut er NIS, rundt årsskiftet.
Visste du at...
- De fleste kollektive tariffavtaler gjelder for to år.
- Annethvert år er hele avtalen til forhandling, der man kan kreve endringer i alle bestemmelser, tillegg og vilkår.
- I mellomårene forhandler man vanligvis bare om lønnsjustering. Det kalles mellomoppgjør.
Nyttig å vite om tariffoppgjøret
Alle som ønsker kan komme med innspill før deres avtale reforhandles. Tillitsvalgte i rederiene deltar i forhandlingene.
-
Hvilken tariffavtale som gjelder for deg, avhenger av hvilken skipstype du jobber på og hvilken arbeidsgiverorganisasjon ditt rederi er tilknyttet. Sjekk ansettelsesavtalen din, eller logg på «min side» for å sjekke.
-
Avtalene med NHO Sjøfart forhandles på våren, gjerne med oppstart rundt påske. Dette er en del av LO-NHO-oppgjøret. Avtalene med Kystrederiene forhandles tidlig på høsten, og avtalene med Norges Rederiforbund (offshore m.fl.) i oktober/november.
-
Du kan ringe eller sende oss en e-post når som helst hvis det er noe i tariffavtalen du mener bør endres eller forbedres. Du kan også gi dine innspill til din tillitsvalgte, som han eller hun kan ta med seg til tariffkonferansen NSOF arrangerer i forkant av hovedoppgjøret for ditt tariffområde.
For en del tariffområder sender vi også ut en spørreundersøkelse i god tid før oppgjøret, så alle får si sin mening.
Husk at annethvert år er det mellomoppgjør. Da forhandles det bare om lønnsjustering, ikke de andre punktene i tariffavtalen.
-
Hvilke krav som skal fremmes i et tariffoppgjør (hovedtariffavtaler) er det forhandlingsutvalget som avgjør, basert på føringer fra tariffkonferansen.
Forhandlingsutvalget for det enkelte oppgjør velges av og blant medlemmene på tariffkonferansen, og dels av styret. Forhandlingsutvalget har medlemmenes fullmakt til å godta eller avvise tilbud fra motparten, eller de kan velge å sende et forslag til uravstemning blant medlemmene
-
Lønnsglidning
Lønnsglidning kalles også glidning. Dette er forskjellen mellom den lønnsveksten som er avtalt i et lønnsoppgjør og den som faktisk blir realisert (målt i ettertid), altså all lønnsøkning som registreres i statistikken utover det som direkte følger av tariffoppgjøret. Lønnsglidningen kan blant annet omfatte lønnstillegg som er gitt ved lokale forhandlinger i de enkelte bedrifter/rederi, rederitillegg, ansiennitetstillegg, økt fortjeneste på grunn av økt akkord eller økt bruk av skiftarbeid, økt ytelse ved prestasjonslønn, m.v.
Lønnsglidning beregnes i forbindelse med forhandlinger om den økonomiske rammen ved tariffoppgjør.Overheng
Overheng er en prosentvis beregning, som beskriver hvor mye lønnsnivået ved utløpet av et år ligger over gjennomsnittsnivået for hele året. Det forteller dermed hvor stor lønnsveksten fra ett år til det neste vil bli dersom det ikke gis lønnstillegg eller foregår strukturendringer i det andre året. Lønnstillegg som gis sent i året, fører til større overheng til neste år enn tilsvarende tillegg som gis tidlig i året.
Overhenget er et element som regnes inn i den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret.Etterslep
Etterslep uttrykker en lavere årslønnsvekst innenfor et tariffområde, når det sammenlignes med et annet område. Etterslep kalles også mindrelønnsutvikling.
-
De fleste kollektive tariffavtaler gjelder for to år. Annethvert år er hele avtalen til forhandling, der man kan kreve endringer i alle bestemmelser, tillegg og vilkår.
I mellomårene forhandler man vanligvis bare om lønnsjustering. Dette kalles mellomoppgjør. -
Ved forbundsvise oppgjør er det lang tradisjon for at industrioverenskomsten er frontfaget. Industrioverenskomsten forhandles først i forbundsvise forhandlinger. Det er bred enighet om at konkurranseutsatt industri skal sette de økonomiske rammene for lønnsutviklingen. Dette er kjernen i frontfagsmodellen, som er viktig for norsk økonomi og sysselsetting. Tanken bak modellen er følgende: Hvis andre bransjer får øke sine lønnstillegg mer enn frontfaget, vil det legge press på konkurranseutsatte næringer og drive opp lønnsnivået der. Da vil norske virksomheter tape i konkurransen mot virksomheter i andre land, og Norge kan risikere å forverre sine konkurranseforhold - med arbeidsledighet og industridød som resultat
Ved samordnede oppgjør er det forhandlingene mellom LO og NHO som fungerer som frontfag.
-
I en del overenskomster - såkalte minstelønnsoverenskomster - forhandles det alltid lokalt i rederiet etter at de sentrale forhandlingene er ferdige. Hvor stor samlet lønnsøkning blir for hvert rederi og den enkelte sjømann vil ikke være klart før lokale forhandlinger er ferdige.
Det er i hovedsak i LO-NHO-området (innenriks) at forhandlingene skal skje på den måten.
I de lokale forhandlingene er det de tillitsvalgte som forhandler om lokale tillegg og ordninger. Forhandlingene skal ta utgangspunkt i fire kriterier:
- Rederiets økonomi.
- Rederiets produktivitet.
- Rederiets framtidsutsikter.
- Rederiets konkurranseevne.
I enkelte andre tariffområder er det åpning for at partene lokalt kan forhandle fram en "virksomhetstilpasset fastlønnsavtale". Det innebærer at man lokalt kan forhandle fram bedre betingelser for grupper av ansatte enn det som er bestemt i tariffavtale.
-
Når man snakker om lønnsdannelse, tenker vi både på de faktorer som er med på å definere lønnsnivået i samfunnet, og for den enkelte arbeidstaker gjennom en arbeidsavtale. Lønnsnivået defineres ved ansettelse og revideres normalt en gang i året gjennom forhandlinger mellom partene i arbeidslivet. Lønn for arbeidstakere fastsettes enten individuelt mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver, eller gjennom en kollektiv avtale (tariffavtalen/overenskomsten). Slike avtaler forhandles på både lokalt (i bedriften) og sentralt (mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene) nivå. Individuell lønnsdannelse skjer gjennom en vurdering av den enkelte ansatte.
Forut for sentrale forhandlinger mellom LO og NHO, og senere forbundsvise forhandlinger, utarbeides det hvert år en analyse av et Teknisk Beregningsutvalg (TBU), der viktige faktorer i norsk økonomi, som prisvekst, sysselsetting, rentenivå og markedsutsikter, målsettes. Dette utvalget avgir sin innstilling til regjeringen, noe som gir en pekepinn for partene i arbeidslivet forut for årets lønnsforhandlinger. -
Partene i arbeidslivet er arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden. For arbeidstakere som er offiserer om bord på skip, er partene i arbeidslivet typisk deres arbeidstakerorganisasjon Norsk Sjøoffisersforbund og arbeidsgiverorganisasjoner som for eksempel NHO Sjøfart, Hurtigbåtforbundet, Sjømat Norge, Fiskebåt, Norges Rederiforbund eller Kystrederiene.
-
En tariffavtale er i arbeidstvistloven definert som en avtale om arbeids- og lønnsvilkår eller andre arbeidsforhold, som for eksempel arbeidstid, pensjon, forsikring, velferdsordninger og andre forhold innenfor helse, miljø og sikkerhet. En tariffavtale er en overenskomst inngått mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller arbeidsgiverforening. Hovedavtalen er som regel første del av tariffavtalen.
For medlemmer i NSOF blir lønns- og arbeidsvilkår som oftest regulert gjennom tariffavtaler samt skipsarbeidsloven, skipssikkerhetsloven eller arbeidsmiljøloven.
-
Normallønnsavtale
En tariffavtale kan være en normallønnsavtale eller minstelønnsavtale. En normallønnsavtale er en tariffavtale der lønns- og arbeidsbetingelsene er forutsatt å ikke skulle avvikes verken opp eller ned. Normallønnsavtalens lønnsnivåer forhandles i utgangspunktet hvert år mellom partene, og øvrige betingelser revideres som regel hvert annet år. For våre medlemmer vil dette typisk gjelde NOR-overenskomstene mellom NSOF og Kystrederiene eller Norges Rederiforbund, samt HRF-avtalen.
Minstelønnsavtale
En tariffavtale basert på minstelønn, gir de tillitsvalgte i en bedrift/rederi rett til å forhandle om bedre lønns- og arbeidsvilkår lokalt med egen arbeidsgiver (lokale forhandlinger). Det er ikke adgang til å forhandle dårligere betingelser lokalt enn de som er nedfelt sentralt i overenskomsten. Også her forhandles tariffavtalens lønnsbetingelser hvert år mellom de sentrale partene, og øvrige betingelser revideres hvert annet år.
Oppdateringer
29. apr. 2025
Aktiviteter
Organisasjon
Styremøte 02-2025
01. apr. 2025
Tillitsvalgt
Aktiviteter
Tillitsvalgtkurs- og konferanse
26. mar. 2025
Aktiviteter
ISM-kurs Oslo
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
05. mar. 2025
NSOF Ung
Medlemsfordeler
Aktiviteter
NSOF Ung-konferansen 2025
13. feb. 2025
Organisasjon
Aktiviteter
Styremøte 01 2025 Oslo
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
09. des. 2024
Aktiviteter
Rigg/DSO
DSO 50 år jubileum i Stavanger
28. nov. 2024
NSOF Ung
Organisasjon
Aktiviteter
Styremøte i NSOF Ung på Maritimt Hus
Aktuelt

Medlemsfordeler
Arbeidsliv
Avslag ble til 850.000 kr i erstatning
NSOF-medlemmer får store fordeler av juridisk bistand for yrkesskadeerstatning. Forrige uke ble en lengre tvist med et forsikringsselskap avsluttet. NSOF har bistått medlemmet fra selskapet avslo erstatning, og fikk enstemmig medhold etter at saken ble klaget til Finansklagenemnda. Resultatet ble at forsikringsselskapet gjorde helomvending, og 850.000 kr ble utbetalt til NSOFs medlem.

HMS
Maritim næring
Ferge- og lokalfart
Varsler ny forskrift om batterisikkerhet
En ny forskrift om sikkerhet på batteridrevne ferger er under oppseiling. - Sjøfartsdirektoratet har forsøkt å dekke opp problemstillinger som vi har reist om vaktholdet på batteriferger, særlig når det gjelder praksis rundt sovende personell om bord når ferger ligger til kai.

Arbeidsliv
Bedre arbeidsmiljø og forebygging må til
I 2024 registrerte Sjøfartsdirektoratet seks prosent flere ulykker og nestenulykker enn året før. Ikke siden 2008 har tallet vært så høyt. Vi må tenke bredt for å gjøre hverdagen til sjøs tryggere, mener NSOF.

Medlemskap
Lønn
Husk at du får skattefradrag for kontingenten
Snart kommer skattemeldingen. Husk at du kan trekke fra fagforeningskontingenten på skatten.

Arbeidsliv
HMS
Det handler om trivsel, trygghet og folkeskikk
En ny rapport avdekker alvorlige forhold knyttet til sikkerhet, trakassering og arbeidsmiljø, spesielt for minoritetsgrupper om bord.

Medlemsfordeler
Pensjon
Arbeidsliv
Norges Rederiforbunds Sjømannsfond av 1918 - "Kølafondet"
Norges Rederiforbunds Sjømannsfond av 1918 - "Kølafondet" - last ned søknadsdokumenter her.

Arbeidsliv
HMS
Helseregister for sjøfolk må på plass!
Sammen med LO Maritime møtte Sjøoffisersforbundet 22. januar 2024 politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet. Tema var behovet for å opprette et helseregister for sjøfolk.