-
Hjem
/
Tema
/
Lønn og avtaler
/
Tariffoppgjør
Tariffoppgjør
I 2024 er det hovedoppgjør. Forhandlingene for LO-NHO-området (innenriks) skjer på våren, mens utenriks (NR-avtalene) forhandles på høsten.
Tariffkalender
27. des. 2023
Lønnsoppgjør
Deepsea
Aktiviteter
5. januar er fastsatt som dato for forhandlingene om mellomoppgjøret for Nordisk NIS-avtalen.
31. aug. 2023
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Del to av mellomoppgjøret for ferge- og lokalfarten er lokale forhandlinger. Lokale forhandlinger skal være sluttført innen utgangen av september.
25. apr. 2023
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
For NSOFs del blir det avtalte kronetillegget på 7,50 per time lagt til på de sentrale minstelønnssatsene i overenskomstene. Dette vil utgjøre at satsene økes med kr 1 219 kr per måned. Den samme kronesatsen legge på de lokale grunnhyresatsene. Les mer her
Visste du at...
- De fleste kollektive tariffavtaler er at de gjelder for to år.
- Annethvert år er hele avtalen til forhandling, der man kan kreve endringer i alle bestemmelser, tillegg og vilkår.
- I mellomårene forhandler man vanligvis bare om lønnsjustering. Det kalles mellomoppgjør.
Nyttig å vite om tariffoppgjøret
Alle som ønsker kan komme med innspill før deres avtale reforhandles. Tillitsvalgte i rederiene deltar i forhandlingene.
-
Hvilken tariffavtale som gjelder for deg, avhenger av hvilken skipstype du jobber på og hvilken arbeidsgiverorganisasjon ditt rederi er tilknyttet. Sjekk ansettelsesavtalen din eller logg på «min side» for å sjekke.
-
Avtalene med NHO Sjøfart forhandles på våren, gjerne med oppstart rundt påske. Dette er en del av LO-NHO-oppgjøret. Avtalene med Kystrederiene forhandles tidlig på høsten, og avtalene med Norges Rederiforbund (offshore m.fl.) i oktober/november.
-
Du kan ringe eller sende oss en e-post når som helst hvis det er noe i tariffavtalen du mener bør endres eller forbedres. Du kan også gi dine innspill til din tillitsvalgte som han eller hun kan ta med seg til tariffkonferansen som NSOF arrangerer i forkant av hovedoppgjøret for ditt tariffområde.
For en del tariffområder sender vi også ut en spørreundersøkelse i god tid før oppgjøret så alle får si sin mening.
Husk at annethvert år er det mellomoppgjør. Da forhandles det bare om lønnsjustering, ikke de andre punktene i tariffavtalen.
-
Hvilke krav som skal fremmes i et tariffoppgjør (hovedtariffavtaler) er det forhandlingsutvalget, basert på føringer fra tariffkonferansen som avgjør.
Forhandlingsutvalget for det enkelte oppgjøret velges av og blant medlemmene på tariffkonferansen og dels av styret. Forhandlingsutvalget har medlemmenes fullmakt til å godta eller avvise tilbud fra motparten, eller de kan velge å sende et forslag til uravstemming blant medlemmene
-
Lønnsglidning
Lønnsglidning kalles også glidning. Dette er forskjellen mellom den lønnsveksten som er avtalt i et lønnsoppgjør og den som faktisk blir realisert (målt i ettertid). All lønnsøkning som registreres i statistikken utover det som direkte følger av tariffoppgjøret. Lønnsglidningen kan blant annet omfatte lønnstillegg som er gitt ved lokale forhandlinger i de enkelte bedrifter/rederi, rederrtillegg, ansiennitetstillegg, økt fortjeneste på grunn av økt akkord eller økt bruk av skiftarbeid, økt ytelse ved prestasjonslønn.mv.
Lønnsglidning beregnes i forbindelse med forhandlinger om den økonomiske rammen ved tariffoppgjør.Overheng
Overheng er en prosentvis beregning som beskriver hvor mye lønnsnivået ved utløpet av et år ligger over gjennomsnittsnivået for hele året. Det forteller dermed hvor stor lønnsveksten fra ett år til det neste vil bli dersom det ikke gis lønnstillegg eller foregår strukturendringer i det andre året. Lønnstillegg som gis sent i året, fører til større overheng til neste år enn tilsvarende tillegg som gis tidlig i året.
Overhenget er et element som regnes inn i den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret.Etterslep
Etterslep uttrykker en lavere årslønnsvekst innenfor et tariffområde når det sammenlignes med et annet område. Etterslep kalles også mindrelønnsutvikling.
-
De fleste kollektive tariffavtaler er at de gjelder for to år. Annethvert år er hele avtalen til forhandling, der man kan kreve endringer i alle bestemmelser, tillegg og vilkår.
I mellomårene forhandler man vanligvis bare om lønnsjustering. Det kalles mellomoppgjør. -
Ved forbundsvise oppgjør er det lang tradisjon for at Industrioverenskomsten er frontfaget. Industrioverenskomsten forhandles først i forbundsvise forhandlinger. Det er bred enighet om at konkurranseutsatt industri skal sette de økonomiske rammene for lønnsutviklingen. Dette er kjernen i frontfagsmodellen og er viktig for norsk økonomi og sysselsetting. Tanken bak modellen er følgende: Hvis andre bransjer får øke sine lønnstillegg mer enn frontfaget, vil det legge press på konkurranseutsatte næringer og drive opp lønnsnivået der. Da vil norske virksomheter tape i konkurransen mot virksomheter i andre land, og Norge kan risikere å forverre sine konkurranseforhold med arbeidsledighet og industridød som resultat
Ved samordnede oppgjør er det forhandlingene mellom LO og NHO som fungerer som frontfag.
-
I en del overenskomster - såkalte minstelønnsoverenskomster - forhandles det alltid lokalt i rederiet etter de sentrale forhandlingene er ferdige. Hvor stor samlet lønnsøkning blir for hvert rederi og den enkelte sjømann vil ikke være klart før lokale forhandlinger er ferdige.
Det er i hovedsak i LO-NHO-området (innenriks) at forhandlingene skal skje på den måten.
I de lokale forhandlingene er det de tillitsvalgte som forhandler om lokale tillegg og ordninger. Forhandlingene skal ta utgangspunkt i fire kriterier;
- Rederiets økonomi.
- Rederiets produktivitet.
- Rederiets fremtidsutsikter.
- Rederiets konkurranseevne.
I enkelte andre tariffområder er åpning for at partene lokalt kan forhandle frem en "virksomhetstilpasset fastlønnsavtale.". Det innebærer at man lokalt kan forhandle fram bedre betingelser for grupper av ansatte enn det som er bestemt i tariffavtale.
-
Når man snakker om lønnsdannelse, tenker vi både på de faktorer som er med på å definere lønnsnivået i samfunnet, og for den enkelte arbeidstaker gjennom en arbeidsavtale. Lønnsnivået defineres ved ansettelse og revideres normalt en gang i året gjennom forhandlinger mellom partene i arbeidslivet. Lønn for arbeidstakere fastsettes enten individuelt mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver, eller gjennom en kollektiv avtale (tariffavtalen/overenskomsten). Slike avtaler forhandles på både lokalt (i bedriften) og sentralt nivå (mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene). Individuell lønnsdannelse skjer gjennom en vurdering av den enkelte ansatte.
Forut for sentrale forhandlinger mellom LO og NHO og senere forbundsvise forhandlinger, utarbeides det hvert år en analyse av et Teknisk Beregningsutvalg (TBU) der viktige faktorer i norsk økonomi som prisvekst, sysselsetting, rentenivå og markedsutsikter, målsettes. Dette utvalget avgir sin innstilling til regjeringen, og gir en pekepinn for partene i arbeidslivet, forut for årets lønnsforhandlinger. -
Partene i arbeidslivet er arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden. For arbeidstakere som er offiserer om bord på skip så er partene i arbeidslivet typisk deres arbeidstakerorganisasjon Norsk Sjøoffisersforbund og arbeidsgiverorganisasjoner som for eksempel NHO Sjøfart, Hurtigbåtforbundet, Sjømat Norge, Fiskebåt, Norges Rederiforbund eller Kystrederiene.
-
En tariffavtale er i arbeidstvistloven definert som en avtale om arbeids- og lønnsvilkår eller andre arbeidsforhold, som f eks arbeidstid, pensjon, forsikring, velferdsordninger og andre forhold innenfor helse, miljø og sikkerhet. En tariffavtale er en overenskomst inngått mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller arbeidsgiverforening. Hovedavtalen er som regel første del av tariffavtalen.
For medlemmer i NSOF blir lønns- og arbeidsvilkår som oftest regulert gjennom tariffavtaler samt skipsarbeidsloven, skipssikkerhetsloven eller arbeidsmiljøloven.
-
Normallønnsavtale
En tariffavtale kan være en normallønnsavtale eller minstelønnsavtale. En normallønnsavtale er en tariffavtale der lønns- og arbeidsbetingelsene er forutsatt å ikke skulle avvikes verken opp eller ned. Normallønnsavtalens lønnsnivåer forhandles i utgangspunktet hvert år mellom partene, og øvrige betingelser revideres som regel hvert annet år. Typisk for våre medlemmer vil dette gjelde NOR-overenskomstene mellom NSOF og Kystrederiene eller Norges Rederiforbund, samt HRF-avtalen.
Minstelønnsavtale
En tariffavtale basert på minstelønn, gir de tillitsvalgte i en bedrift/rederi rett til å forhandle om bedre lønns- og arbeidsvilkår lokalt med egen arbeidsgiver (lokale forhandlinger). Det er ikke adgang til å forhandle dårligere betingelser lokalt enn de som er nedfelt sentralt i overenskomsten. Også her forhandles tariffavtalens lønnsbetingelser hvert år mellom de sentrale partene, og øvrige betingelser revideres hvert annet år.
Oppdateringer
10. sep. 2024
Organisasjon
Dagen før landsmøtet er det styremøte i Alta. Dette blir det siste møtet før det avtroppende styret før resultatet av valget på nye styremedlemmer kunngjøres.
04. jun. 2024
Organisasjon
Norsk Sjøoffisersforbunds styre avholder årets andre styremøte.
22. mai 2024
Aktiviteter
Lønnsoppgjør
DSO
Hovedoppgjøret DSO 2024 starter.
14. mai 2024
Lønnsoppgjør
Aktiviteter
Cruise og passasjertrafikk
Hovedoppgjøret for Kystrutene 2024 starter.
06. mai 2024
Aktiviteter
HMS
Nærskipsfart og akvashipping
6. og 7. mai inviterer direktoratet skips- og rederiledelsen i fiskerinæringen til ISM-fagseminar i Tromsø. Seminaret er gratis og du kan lese mer her.
25. apr. 2024
Lønnsoppgjør
Aktiviteter
25. april møter NSOF, Dnmf og NSF NHO Sjøfart til forhandlinger for blant ferge- og lokalfarten, redningsskøytene og bukseringsrederiene. Forhandlingsutvalget består av tillisvalgte utpekt på tariffkonferansen.
07. apr. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffoppgjøret for industrien, også kjent som frontfaget, er i land etter mekling. Les mer her
05. apr. 2024
Lønnsoppgjør
14.301 arbeidstakere kan bli tatt ut i streik fra søndag hvis ikke Fellesforbundet og Norsk industri blir enige. Den tvungne meklingen i frontfaget er i gang. Les mer her.
22. mar. 2024
HMS
Cruise og passasjertrafikk
Statens havarikommisjon (SHK) publiserte tirsdag sin rapport etter hendelsen med cruiseskipet Viking Sky i mars 2019. - Dette er en solid og gjennomarbeidet rapport. Undersøkelsen fokuserer på operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblemer som på ulike måter bidro til nestenulykken, sier avdelingsleder Morten Kveim. Les hele rapporten her.
Aktuelt
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Brudd i forhandlingene
De tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus; Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund, brøt forhandlingene med NHO Sjøfart kl 1930 26. april.
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Forhandler for "innenriksen"
Torsdag 25. april startet forhandlingene i «innenriksoppgjøret». Norsk Sjøoffisersforbund og de to andre sjømannsorganisasjonene møter NHO Sjøfart til forhandlinger om både lønnssatser og andre avtalefestede tillegg og ordninger. Det er satt av to dager til forhandlingene
Maritim næring
HMS
Arbeidsliv
DSO
Digitalisering og sikkerhet
Koblinger mellom digitalisering, HMS og partssamarbeid i olje, gass og annen havindustri.
Medlemskap
Organisasjon
Flere medlemmer i akvashipping
Akvashipping er et av områdene som vokser mest i Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF). På to år har 60 prosent flere fra dette segmentet blitt medlem. Tidligere har NSOF i hovedsak organisert skipsførere og styrmenn i akvashipping, særlig brønnbåt. Nå velger stadig flere i tilknytning til havbruk og oppdrettsanlegg NSOF.
Maritim næring
Offshore service
DSO
Færre dronerapporter på norsk sokkel i år
Tirsdag deltok avdelingsleder for sjøsikkerhet, Morten Kveim, på et sikringsseminar om trusler i energisektoren. Droneaktivitet på sokkelen var blant temaene det ble orientert om.
Medlemsfordeler
Juridisk hjelp er mer enn rettsaker
Det skal godt gjøres å gå gjennom et helt yrkesliv uten å bli syk eller arbeidsledig, eller å treffe på en useriøs eller kunnskapsløs arbeidsgiver. En av de viktigste fordelene du har som medlem, er vissheten om at du kan få hjelp av rådgivere, jurister og advokater hvis noe skulle skje.
Lønn
Medlemskap
Ikke vent på ubetalt lønn
NSOF hjelper deg når arbeidsgiver ikke vil eller ikke har penger til å betale lønn.