Beredskap og sikkerhet
Den maritime klyngen er en essensiell del av norsk totalberedskap, og norske sjøfolk er samfunnskritisk personell. I en stadig med urolig geopolitisk situasjon, er det sentralt å videreutvikle den maritime klyngen som en avgjørende del av den norske totalberedskapen.
Mye av den norske verdiskapingen foregår i og på havet. Norge har verdens nest lengste kystlinje, og havarealet er om lag seks ganger større enn landmassen. Den norske kysten og de norske havområdene er avgjørende for norsk sikkerhet og verdiskaping. Men med et næringsliv under konstant utvikling, og med svært verdifulle naturressurser, er det viktig at sikkerheten og beredskapen kontinuerlig utvikles.
For at det skal være trygt å ferdes og drive næringsvirksomhet langs kysten, er vi derfor avhengige av at vi utvikler og ivaretar regelverk som sikrer skipsfarten, og sikrer et tilfredsstillende bemanningsnivå på norske fartøy. Siden norske havområder er spesielt værutsatte, må også myndighetene kontinuerlig bidra til trening og til utvikling av tilfredsstillende redningsutstyr.
I deler av norsk innenriksfart ser man at bemanningen på ferger og hurtigbåter ikke er tilfredsstillende. Dette fører til uro både hos passasjerer og de ansatte på fartøyene. En rapport utarbeidet av Safetec viste blant annet at hele syv av ti sjøansatte i dette segmentet antar at man i liten grad kan hjelpe særlig utsatte grupper, som eldre og funksjonshemmede, i en nødsituasjon.
Med utvinning av petroleumsressurser i særlig utsatte områder øker faren ved utslipp. Spesielt gjelder dette arbeid nær iskanten i Barentshavet. Her er behovet for en kontinuerlig miljøberedskap mot akutt forurensning særlig stort.
Den operative maritime kompetansen til norske sjøfolk spiller en essensiell rolle for fremtidig teknologiutvikling, innovasjon og vekstkraften til den verdensledende maritime klyngen vi har i Norge. Norske sjøfolk er også samfunnskritisk personell, og en viktig del av den norske totalberedskapen.
NSOF jobber for å:
- sikre en nødvendig sikkerhets- og driftsbemanning på alle fartøy.
- overvåke og utvikle beredskapssituasjonen i norske havområder, slik at den til enhver tid er tilfredsstillende dimensjonert.
- forbedre beredskapssituasjonen i nordområdene, med særlig tanke på økt passasjertrafikk og næringsvirksomhet.
- bedre det forebyggende arbeidet mot utslipp i nordområdene.
Kontaktpersoner

Endre Borgen Mæland
Leder politikk og samfunnskontakt
Maritim politikk og kommunikasjon.
Tlf: 93286411
E-post: endre@nsof.no
Morten Kveim
Avdelingsleder sjøsikkerhet og utdanning
Sjøsikkerhet, regelverksutvikling, maritim utdanning og rekruttering.
Tlf: 95190819
E-post: morten.kveim@sjooff.noOppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
15. des. 2023
HMS
Maritim næring
13. des. 2023
Maritim næring
Torsdag møtte NSOF, Sjømannsforbundet LO den nye fiskeri- og havministeren, Cecilie Myrseth om den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på kontinentalsokkelen. De var tydelige overfor statsråden at denne saken er svært godt belyst og at vi er på overtid for å få loven behandlet i Stortinget.
12. des. 2023
Maritim næring
Administrerende direktør Hans Sande, styreleder Marius Strømmen og samfunnskontakt Endre Borgen Mæland møtte denne uken FrPs programkomite. - Fremskrittspartiet har vært en viktig støttespiller for nettolønnsordningen. De ønsker å lage et solid maritimt program og var nysgjerrig på våre innspill på blant annet rammevilkår, utdanning og beredskap, sier Sande etter møtet.
08. des. 2023
HMS
Maritim næring
Aktuelt

Offshore service
Maritim næring
Advarer mot nye klimakrav til offshorefartøy
Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) støtter ambisjonen om å kutte klimagassutslipp og utvikle ny teknologi for offshoreflåten, men advarer mot å innføre særnorske krav som gir dobbeltregulering og kan svekke både konkurransekraft og sikkerhet.

Arbeidsliv
Maritim næring
Kriminalisering og digitalisering
Kriminalisering av sjøfolk og autonome skip var tema for to store, internasjonale konferanser i IMOs hovedkvarter i London i juni. NSOFs direktør Hans Sande advarte mot å overse de menneskelige og sosiale aspektene ved økt autonomi.

Arbeidsliv
Maritim næring
Skal gjennomgå maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene blir tungt involvert i lovutvalget som skal evaluere og revidere maritimt regelverk.

Maritim næring
En historisk dag
2. juni 20205 vedtok Stortinget loven som skal hindre sosial dumping og sørge for at norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane. Altså at det skal være norske lønnsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.

Maritim næring
Lovforslaget videre til Stortinget
Denne uka kom loven om norske lønnsvilkår på norske skip og norsk sokkel enda ett skritt nærmere å bli endelig vedtatt.

Maritim næring
Viktig arena for å gi innspill
Mange saker som er viktige for sjøfart og sjøfolk skal behandles av stortinget før sommeren. Å delta på høringer i storingskomiteene er viktige, fordi alle partienes representanter med ansvar for fagfeltet er samlet for å høre innspill fra ulike organisasjoner og berørte parter. Denne uken har NSOF gitt innspill om havbruk og om klima.

Maritim næring
Høring om norsk lønn i næringskomiteen
6. mai var det høring i Stortingets næringskomité om lovforslaget om norske lønnsvilkår på skip i norske farvann. Sammen med de andre sjømannsorganisasjonene forklarte administrerende direktør Hans Sande politikerne hvorfor saken er så viktig, før den etter planen sendes videre til stortingsbehandling i juni.