Pensjon
Det er arbeidsgiver som innbetaler til AFP og obligatoriske tjenestepensjonsordninger. Vi er i en dyrtid, og på lang sikt vil det gi bedre avkastning for deg om arbeidsgiver nå øker pensjonsinnskuddene i stedet for å øke lønnsnivået. På den måten får du mer igjen for hver krone arbeidsgiver utbetaler til din lønn og pensjonsinnskudd.

For de fleste sjøfolk vil det være i hovedsak fem ulike pensjonsordninger arbeidstakere på norske skip vil være omfattet av (i tillegg til eventuelle private pensjonssparinger):
- Alderspensjon fra norsk folketrygd
- Sjømannspensjon gjennom Pensjonstrygden for sjømenn
- Privat AFP (gjelder dem som er med i "ny" inntektsbasert sjømannspensjon)
- Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)
- Tidligere arbeidsgiverfinansierte pensjonsordninger (som nå gjerne har blitt fripoliser)
De to første er lovregulert. AFP og OTP er ordninger som er forhandlet fram og som er en del av tariffavtalen din. Det er arbeidsgiver som innbetaler til disse ordningene, og hvor mye de skal innbetale er forhandlet fram som en del av tariffoppgjørene.
Er du født i 1969 eller tidligere og har opptjening i sjømannspensjonen før 1. januar 2020, er du omfattet av den (gamle) fartstidsbaserte sjømannspensjonen. Den fartidsbaserte sjømannspensjonen har pensjonsalder 60 år og kan tas ut til du fyller 67 år. Pensjonens størrelse baseres på antall fartsmåneder. Er du født i 1970 eller senere er du omfattet av den (nye) inntektsbaserte sjømannspensjonen. Her er pensjonsalder 62 år, og størrelsen på pensjonen beregnes ut fra din inntekt. Siden fartstidskravet for å få alderspensjon fra den nye sjømannspensjonen er betydelig lavere (redusert fra 150 til 36 måneder), er også den gjennomsnittlige ytelsen lavere. Til gjengjeld har denne gruppen blitt omfattet av privat AFP.
Diskuter!
- Hva mener du bør forbedres når det gjelder sjøfolks pensjonsrettigheter?
- Skal forbedringer i tariffestede pensjonsordninger være et prioritert krav i hovedoppgjøret 2024?
Oppdateringer
14. mai 2025
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Mellomoppgjør kystrutene
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
Aktuelt

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Et lønnsoppgjør som sikrer kjøpekraften
LO og NHO er enige i årets lønnsoppgjør og unngår dermed streik. Lønnsoppgjøret har en ramme på 4,4 prosent i lønnsvekst. Den varslede streiken, som blant annet ville omfattet ferge- og lokalfarten, er dermed unngått.

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Brudd i mellomoppgjøret LO NHO
LO har tirsdag 18. mars brutt lønnsforhandlingene med NHO i mellomoppgjøret 2025, og har samtidig varslet avtale- og plassoppsigelser for over 200 000 arbeidstakere. Dermed går lønnsoppgjøret videre til mekling hos Riksmekleren i slutten av mars.

Lønnsoppgjør
Deepsea
NIS-oppgjøret i havn
Sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund kom sent mandag kveld til enighet i Nordisk NIS-oppgjøret.

Tariffavtalen
Offshore service
DSO
Velkommen om bord
Forbundet SAFE har inngått avtale med Norges Rederiforbund om å få tariffavtaler for ansatte på offshore-servicefartøyer og kranskip.

Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.

Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.

Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.