Rammene for lønnsoppgjøret
Både økonomiske utsikter og konjunkturer og politikerbestemte rammevilkår påvirker tariffoppgjøret.
Økonomiske utsikter og konjunkturer
Flere år med ulike uforutsette hendelser, som pandemi og eskalerende konflikter, har skapt usikkerhet i verdensøkonomien og i de fleste markeder. Usikkerheten knyttet til global handel og økonomisk utvikling antas å vedvare også de kommende årene, spesielt på bakgrunn av en mer uoversiktlig geopolitisk situasjon.
Det er imidlertid høy aktivitet i energisektoren og det er grunn til å anta at den vil fortsette å være høy i tiden som kommer. Norges Rederiforbund skriver i sin konjunkturrapport for 2024 at fire av fem rederier tilknyttet offshore-service oppgir at de forventer et bedre driftsresultat i 2024 enn 2023. Forventingene må ses i direkte sammenheng med aktivitetsnivået i energisektoren, med tilhørende høy etterspørsel etter tonnasje og videre et høyt ratenivå.
Diskuter!
- Hvordan kan tariffavtalen og tariffoppgjørene sikre at ansatte får del i overskuddet og verdiskapingen når det går godt i næringen?
- Hvordan kan tariffavtalen regulere lønnsnivået riktig når lønnsomheten er veldig ulik fra rederi til rederi?
- Hvor mye betyr tariffavtalen og tariffoppgjøret for rederienes mulighet til å rekruttere folk når det er konkurranse om arbeidskraften?
Rammevilkår og tilskuddsordninger
Lov om norske lønns- og arbeidsvilkår
Norge stiller i dag få krav til lønns- og arbeidsvilkår om bord på utenlandske skip i norske farvann og på norsk sokkel. For ansatte på utenlandske skip gjelder derfor i hovedsak flaggstatens regler med hensyn til lønns- og arbeidsvilkår. Dette betyr at sjøfolk på skip som seiler i norske farvann og på norsk sokkel har ulik lønn for likt arbeid.
NSOF har i over 15 år kjempet for at alle sjøfolk som seiler i norsk farvann skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår. Det må til for å hindre sosial dumping og motvirke lavtlønnskonkurranse. I 2024 kom regjeringen endelig med et forslag til en slik lov, men de har ennå ikke sendt den videre til Stortinget for vedtak.
«Nettolønnsordningen»
Gjennom tilskuddsordning for sysselsetting av arbeidstakere til sjøs, også kjent som «nettolønnsordningen», kan rederiene søke om å få tilbakebetale skatt og arbeidsgiveravgift som de trekker sjøfolkene. Tilskuddsordningen skal delvis kompensere for kostnadsulempen ved å sysselsette arbeidstakere fra Norge og de andre EØS-landene. For at rederiet skal få tilskudd må de blant annet ha opplæringsstillinger om bord, og man får bare refusjon hvis lønns- og arbeidsvilkårene om bord er dekket av tariffavtale med sjømannsorganisasjonene.
2,4 milliarder over statsbudsjettet
- Det bevilges i 2024 til sammen ca. 2,4 milliarder over statsbudsjettet til ordningen, som omfatter ca. 12 000 sjøfolk.
- For petroleumsskip i NOR ble det i 2022 utbetalt 695 000 000 i refusjon til 24 rederier for 4 100 sjøfolk på 114 skip.
- For konstruksjonsskip i NIS ble det utbetalt 176 000 000 i refusjon til 19 rederier for 1000 sjøfolk.
Sjømannsfradraget
Sjømannsfradraget er et skattefradrag for sjøfolk som er til sjøs på skip i fart minimum 130 dager i inntektsåret. Fradraget er på 30 prosent av inntekten og har en øvre grense på 83 000 kroner.
Diskuter!
- Har det konsekvenser for lønnsoppgjøret at deler av lønnsutgiftene til rederiene indirekte dekkes over statsbudsjettet og at mange sjøfolk har en særskilt skatteordning?
- Hvordan og hvorfor kan sikre at alle som jobber på norsk sokkel – uansett sjøfolkenes nasjonalitet og skipets flagg - har samme tariffestede lønnsnivå?
Oppdateringer
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
16. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene for nærskipsfart og akvashipping finner sted i Bergen.
19. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Andre
Et flertall av medlemmene i LO Stat har stemt nei til årets oppgjør i uravstemningen. Nå har partene sagt ja til at tvisten løses ved hjelp av frivillig nemnd. Det betyr at lønnsoppgjøret blir utsatt for NSOF-medlemmer i staten.
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
Aktuelt
Tariffavtalen
Offshore service
DSO
Velkommen om bord
Forbundet SAFE har inngått avtale med Norges Rederiforbund om å få tariffavtaler for ansatte på offshore-servicefartøyer og kranskip.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Mekling og mulige permitteringsvarsler
Hvis en arbeidskonflikt i et annet forbund fører til at du ikke har en jobb å gjøre, kan du bli permittert.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Siste finpuss av NOR-kravene
Nå legges siste hånd på kravlisten og strategien før NOR-oppgjøret. Forhandlingene starter 29. oktober.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene er i havn
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund ble 18. september enige med Kystrederiene.