Rammene for lønnsoppgjøret
Både økonomiske utsikter og konjunkturer og politikerbestemte rammevilkår påvirker tariffoppgjøret.

Økonomiske utsikter og konjunkturer
Flere år med ulike uforutsette hendelser, som pandemi og eskalerende konflikter, har skapt usikkerhet i verdensøkonomien og i de fleste markeder. Usikkerheten knyttet til global handel og økonomisk utvikling antas å vedvare også de kommende årene, spesielt på bakgrunn av en mer uoversiktlig geopolitisk situasjon.
Det er imidlertid høy aktivitet i energisektoren og det er grunn til å anta at den vil fortsette å være høy i tiden som kommer. Norges Rederiforbund skriver i sin konjunkturrapport for 2024 at fire av fem rederier tilknyttet offshore-service oppgir at de forventer et bedre driftsresultat i 2024 enn 2023. Forventingene må ses i direkte sammenheng med aktivitetsnivået i energisektoren, med tilhørende høy etterspørsel etter tonnasje og videre et høyt ratenivå.

Kilde: Maritim verdskapingsrapport 2024 (Maritimt Forum)
Diskuter!
- Hvordan kan tariffavtalen og tariffoppgjørene sikre at ansatte får del i overskuddet og verdiskapingen når det går godt i næringen?
- Hvordan kan tariffavtalen regulere lønnsnivået riktig når lønnsomheten er veldig ulik fra rederi til rederi?
- Hvor mye betyr tariffavtalen og tariffoppgjøret for rederienes mulighet til å rekruttere folk når det er konkurranse om arbeidskraften?
Rammevilkår og tilskuddsordninger
Lov om norske lønns- og arbeidsvilkår
Norge stiller i dag få krav til lønns- og arbeidsvilkår om bord på utenlandske skip i norske farvann og på norsk sokkel. For ansatte på utenlandske skip gjelder derfor i hovedsak flaggstatens regler med hensyn til lønns- og arbeidsvilkår. Dette betyr at sjøfolk på skip som seiler i norske farvann og på norsk sokkel har ulik lønn for likt arbeid.
NSOF har i over 15 år kjempet for at alle sjøfolk som seiler i norsk farvann skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår. Det må til for å hindre sosial dumping og motvirke lavtlønnskonkurranse. I 2024 kom regjeringen endelig med et forslag til en slik lov, men de har ennå ikke sendt den videre til Stortinget for vedtak.
«Nettolønnsordningen»
Gjennom tilskuddsordning for sysselsetting av arbeidstakere til sjøs, også kjent som «nettolønnsordningen», kan rederiene søke om å få tilbakebetale skatt og arbeidsgiveravgift som de trekker sjøfolkene. Tilskuddsordningen skal delvis kompensere for kostnadsulempen ved å sysselsette arbeidstakere fra Norge og de andre EØS-landene. For at rederiet skal få tilskudd må de blant annet ha opplæringsstillinger om bord, og man får bare refusjon hvis lønns- og arbeidsvilkårene om bord er dekket av tariffavtale med sjømannsorganisasjonene.
2,4 milliarder over statsbudsjettet
- Det bevilges i 2024 til sammen ca. 2,4 milliarder over statsbudsjettet til ordningen, som omfatter ca. 12 000 sjøfolk.
- For petroleumsskip i NOR ble det i 2022 utbetalt 695 000 000 i refusjon til 24 rederier for 4 100 sjøfolk på 114 skip.
- For konstruksjonsskip i NIS ble det utbetalt 176 000 000 i refusjon til 19 rederier for 1000 sjøfolk.
Sjømannsfradraget
Sjømannsfradraget er et skattefradrag for sjøfolk som er til sjøs på skip i fart minimum 130 dager i inntektsåret. Fradraget er på 30 prosent av inntekten og har en øvre grense på 83 000 kroner.
Diskuter!
- Har det konsekvenser for lønnsoppgjøret at deler av lønnsutgiftene til rederiene indirekte dekkes over statsbudsjettet og at mange sjøfolk har en særskilt skatteordning?
- Hvordan og hvorfor kan sikre at alle som jobber på norsk sokkel – uansett sjøfolkenes nasjonalitet og skipets flagg - har samme tariffestede lønnsnivå?
Oppdateringer
14. mai 2025
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Mellomoppgjør kystrutene
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
Aktuelt

Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Kystruteoppgjøret i havn
Sjømannsorganisasjonene ble 14. mai enige med Norges Rederiforbund i mellomoppgjøret for NOR-registrerte passasjerskip i kystfart.

Tariffavtalen
Arbeidsliv
Offshore service
Utvekslet erfaringer om 1:2-ordning
Under høstens hovedoppgjør ble det nedsatt et utvalg som blant annet skal se nærmere på dagens system med fritidsregnskap og hyretabeller for 1:2-ordning.

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Et lønnsoppgjør som sikrer kjøpekraften
LO og NHO er enige i årets lønnsoppgjør og unngår dermed streik. Lønnsoppgjøret har en ramme på 4,4 prosent i lønnsvekst. Den varslede streiken, som blant annet ville omfattet ferge- og lokalfarten, er dermed unngått.

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Brudd i mellomoppgjøret LO NHO
LO har tirsdag 18. mars brutt lønnsforhandlingene med NHO i mellomoppgjøret 2025, og har samtidig varslet avtale- og plassoppsigelser for over 200 000 arbeidstakere. Dermed går lønnsoppgjøret videre til mekling hos Riksmekleren i slutten av mars.

Lønnsoppgjør
Deepsea
NIS-oppgjøret i havn
Sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund kom sent mandag kveld til enighet i Nordisk NIS-oppgjøret.

Tariffavtalen
Offshore service
DSO
Velkommen om bord
Forbundet SAFE har inngått avtale med Norges Rederiforbund om å få tariffavtaler for ansatte på offshore-servicefartøyer og kranskip.

Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.