Ansettelse, oppsigelse og oppsigelsestid
De viktigste reglene om ansettelse og oppsigelse finner du i skipsarbeidsloven. Men tariffavtalene inneholder mange henvisninger til denne loven og gir viktige presiseringer og tilleggsbestemmelser.
Ansettelse
Hovedregelen er at arbeidstaker skal ansettes fast. I visse tilfeller kan arbeidstaker ansettes midlertidig. Minst én gang per år skal arbeidsgiver drøfte bruken av midlertidige ansettelser med de tillitsvalgte.
Ved ansettelse skal det inngås skriftlig arbeidsavtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Avtalen skal inneholde opplysninger av vesentlig betydning for arbeidsforhold, som f.eks. lønn/hyre og fra hvilken dato hyren løper, hvilken overenskomst som gjelder, prøvetid, tidsavgrensning hvis midlertidig stilling (gjelder også for vikariater), gjensidig oppsigelsesfrist, osv.
Oppsigelse
Et arbeidsforhold avsluttes ved at enten arbeidstaker eller arbeidsgiver leverer en skriftlig oppsigelse. Det er faste regler for hvordan en oppsigelse skal skje – både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Arbeidsgiver må ha svært gode og saklige grunner for å kunne si opp en arbeidstaker. Uavhengig av hvem som sier opp, så må oppsigelsen være skriftlig for å være gyldig. Ved oppsigelse, løper en gjensidig avtalt oppsigelsesfrist. Kortere oppsigelsesfrister enn det som følger av skipsarbeidsloven kan likevel bare avtales i tariffavtale eller etter at oppsigelse har funnet sted.
Den gjensidige oppsigelsesfristen er 1 måned, etter 5 års sammenhengende tjeneste hos arbeidsgiver er den 2 måneder, og etter 10 år er den 3 måneder. For skipsfører er den gjensidige fristen likevel 3 måneder, med mindre skipsføreren er over 50 år og har minst 10 års tjeneste som skipsfører i virksomheten – da er det en gjensidig oppsigelsestid på 6 måneder.
Diskuter!
- Fremgår det alltid av ansettelsesavtalen hvilken overenskomst man lønnes etter?
- Hvilke konsekvenser vil et stort innslag av midlertidige ansettelser medføre, både for den midlertidige ansatte selv og for de øvrige ansatte?
- Er det et gode for arbeidstakeren at oppsigelsesfristen er lengst mulig, eller er det en fordel for arbeidsgiver?
- Er det tariffavtalene eller lovverket som først og fremst bør forbedres for å gi sjøfolk bedre stillingsvern?
Oppdateringer
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
16. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene for nærskipsfart og akvashipping finner sted i Bergen.
19. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Andre
Et flertall av medlemmene i LO Stat har stemt nei til årets oppgjør i uravstemningen. Nå har partene sagt ja til at tvisten løses ved hjelp av frivillig nemnd. Det betyr at lønnsoppgjøret blir utsatt for NSOF-medlemmer i staten.
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
Aktuelt
Tariffavtalen
Offshore service
DSO
Velkommen om bord
Forbundet SAFE har inngått avtale med Norges Rederiforbund om å få tariffavtaler for ansatte på offshore-servicefartøyer og kranskip.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Mekling og mulige permitteringsvarsler
Hvis en arbeidskonflikt i et annet forbund fører til at du ikke har en jobb å gjøre, kan du bli permittert.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Siste finpuss av NOR-kravene
Nå legges siste hånd på kravlisten og strategien før NOR-oppgjøret. Forhandlingene starter 29. oktober.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene er i havn
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund ble 18. september enige med Kystrederiene.