Maritim utdanning av høy kvalitet
Programerklæring 2022-2024 - Kapittel 3
Kompetanseutvikling og livslang læring
Digitalisering, teknologiutvikling, nye fremdriftssystem og energibærere på skip stiller nye krav til kompetanse om bord og gir behov for kontinuerlig kompetanseutvikling. Nyutdannede sjøfolk er en viktig kilde til kompetanse for næringen, men eksisterende sjøfolk har også behov for kontinuerlig kompetanseutvikling. Ingen sjøfolk skal «gå ut på dato» som følge av manglende kompetanse. Derfor må kompetansegapet i maritim næring identifiseres og tettes.
Norsk maritim næring er i vekst. Utdanning og videreutdanning går for sakte. Det fører til et kunnskapsgap. Slik det er i dag makter vi ikke å utdanne norske sjøfolk raskt nok, det kan føre til at maritim næring sakker akterut og at vi ikke lykkes med det grønne skiftet.
Det er ikke nok studieplasser. De maritime utdanningene er underfinansiert og det er et underskudd på kadetter/ læringer i forhold til antall lærlingeplasser.
De maritime utdanningsretningene er plassert i kategori E, noe som gir nær 200.000 kroner mindre per studieplass sammenlignet med studieplasser i kategori A.
Det innebærer at nyutdannede ikke får tilstrekkelig opplæring og operasjonell erfaring med ny teknologi om bord. Selv om det er dyrt å løfte studiefinansieringen vil det være enda dyrere å la det være.. Det vil kunne føre til at Norge taper i den internasjonale konkurransen, og at norsk maritim næring sakker akterut.
Det vil være viktig at kompetansen maritim næring trenger, og kompetansen sjøfolkene har, er samkjørt. Norsk Sjøoffisersforbund skal jobbe for at norske sjøoffiserer skal ha verdensledende oppdatert kompetanse, nå og i fremtiden.
Norsk Sjøoffisersforbund vil
- at lærestedene regulerer opptak til skolene i takt med næringens behov.
- at utdanningsretningen løftes fra kategori E til C.
- all ungdom som velger å utdanne seg til sjøoffiserer skal få tilbud om sertifikatgivende fartstid (kadettplass).
- at norske sjøoffiserer skal ha den lederkompetansen som kreves i en kompleks næring preget av stadig utvikling, omstilling og innovasjon.
- at alle studenter i maritime fag skal kjenne forbundets rolle og forstå verdien av et organisert arbeidsliv.
- at samtlige skoler skal ha et godt skolert skolekontaktutvalg (SKU).
- at «Ungdomskonferansen» gjeninnføres i samarbeid med utdanningsinstitusjonene.
- at maritim utdanning reflekterer næringens kompleksitet og behov til kompetanse utover minimumskrav i STCW.
- at forbundet aktivt er med på å promotere yrket for elever ved ungdoms- og videregående skole.
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
15. des. 2023
HMS
Maritim næring
13. des. 2023
Maritim næring
Torsdag møtte NSOF, Sjømannsforbundet LO den nye fiskeri- og havministeren, Cecilie Myrseth om den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på kontinentalsokkelen. De var tydelige overfor statsråden at denne saken er svært godt belyst og at vi er på overtid for å få loven behandlet i Stortinget.
12. des. 2023
Maritim næring
Administrerende direktør Hans Sande, styreleder Marius Strømmen og samfunnskontakt Endre Borgen Mæland møtte denne uken FrPs programkomite. - Fremskrittspartiet har vært en viktig støttespiller for nettolønnsordningen. De ønsker å lage et solid maritimt program og var nysgjerrig på våre innspill på blant annet rammevilkår, utdanning og beredskap, sier Sande etter møtet.
08. des. 2023
HMS
Maritim næring
Aktuelt
Maritim næring
Justerer nettolønnsordningen
7. oktober la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025. På forhånd var det lekket at taket på nettolønnsordningen justeres med 5 500 kroner.
Maritim næring
Sp vil fjerne taket på nettolønnsordningen
- Forslaget om å fjerne makstakst på nettolønnsordningen er et viktig skritt for å sikre den maritime næringen. Vi ser også positivt på at vårt krav om et maritimt tilpasset lovverk i skipsarbeiderloven som vil trygge arbeidshverdagen til sjøfolkene, er tatt inn i partiprogrammet, sier administrerende direktør Hans Sande.
Arbeidsliv
Maritim næring
Gjennomgår av maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene har lenge etterlyst en revisjon og modernisering av det maritime regelverket. Nå setter regjeringen i gang.
Organisasjon
Maritim næring
Landsmøtet ga innspill om viktige saker
Landsmøtet i Alta har diskutert hva som er viktig for forbundet framover og gitt innspill til programerklæringen i form av resolusjoner om tillitsvalgte, forbundets struktur og totalberedskap.
Maritim næring
I møte hos statsministeren
Torsdag 29. august var sjømannsorganisasjonene invitert til dialogmøte om maritim sikkerhet og beredskap på Statsministerens kontor. Her fikk de lagt fram sine synspunkter på sikkerhet langs kysten for tre statsråder.
Maritim næring
Internasjonalt arbeid om offshore vind
Utveksler informasjon om arbeidet med å få på plass felles standarder for offshore vindavtaler.
Maritim næring
Frp-forslag om nettolønn fikk støtte av SV og Rødt
Stortinget behandlet 28. mai 2024 et forslag om å øke rammen for nettolønnsordningen samt å etablere en velfungerende nettolønnsordning for NIS-skip innen havvind.