Slik forstår du lønnsoppgjøret
Får jeg 3,8 prosent eller 40 000? Mange er usikre på hva resultatet av meklingen for innenriksfarten i juni innebærer og hva resultatet gir i lønnsøkning for hver enkelt.
Hvordan lønnsoppgjøret slår ut, er ikke endelig klart før etter de lokale forhandlingene som kommer. Og resultatet vil slå ulik ut blant annet avhengig av hvilke skiftordninger som brukes. Under finner du mer informasjon om årets oppgjør og noen regneeksempler.
I årets tariffoppgjør for blant annet ferge- og lokalfarten, aksepterte sjømannsorganisasjonene et generelt tillegg (tarifftillegg) på 3,8 % på grunnhyresatsene. Tilsvarende for frontfaget var 2,2 %.
De sentrale forhandlingene som nå er avsluttet, er det første av to forhandlingsrunder som gir grunnlaget for årslønnsveksten i tariffperioden. I tiden frem til 1. september skal det forhandles i hvert enkelt rederi om et lokalt lønnstillegg. Frontfaget har lagt malen for disse forhandlingene, og tilsier at vi kan forvente et ekstra tillegg på minimum 1,4% i lokale forhandlinger.
Dette gir en ramme på 5,2 %, som skal legge på de lokale grunnhyresatsene. Alle tillegg knyttet til de lokale grunnhyrestasene blir justert tilsvarende.
Kompensasjon for overskuddstid i skiftplan
I årets oppgjør fikk vi man igjennom at overskuddstid i skiftplan skal kompenseres med overtid og at denne skal fases inn over to tariffperioder. Det betyr at man fra 1. januar neste år skal ha 10% av overtidsgodtgjørelsen inn i beregningen.
Noen eksempler
Under ser du hvordan et oppgjør på 5,2 % vil slå ut for skipsfører med og uten 5 års-tillegg, overstyrmann og 1. styrmann på henholdsvis en ferge med gjennomsnittlig 20 timer drift og 4 skift, og en ferge med gjennomsnittlig 18 timer drift og 3 skift
Eksemplene baserer seg på gjennomsnittsbetraktninger og vi legger til grunn at rederiene i gjennomsnitt ligger 6,77 prosent over de sentrale grunnhyresatsene.
Sveip for å se alle regneeksemplene
Ditt regnestykke
Kontakt din tillitsvalgt hvis du vil vite mer om hvordan regnestykket ser ut for den avtalen og de skiftordningene som brukes i ditt rederi. Husk at tallene ikke er endelig klare før etter de lokale forhandlingene er gjennomført.
Greit å vite om forhandling, mekling og streik
-
Ved forbundsvise oppgjør er det lang tradisjon for at Industrioverenskomsten er frontfaget. Industrioverenskomsten forhandles først i forbundsvise forhandlinger. Det er bred enighet om at konkurranseutsatt industri skal sette de økonomiske rammene for lønnsutviklingen. Dette er kjernen i frontfagsmodellen og er viktig for norsk økonomi og sysselsetting. Tanken bak modellen er følgende: Hvis andre bransjer får øke sine lønnstillegg mer enn frontfaget, vil det legge press på konkurranseutsatte næringer og drive opp lønnsnivået der. Da vil norske virksomheter tape i konkurransen mot virksomheter i andre land, og Norge kan risikere å forverre sine konkurranseforhold med arbeidsledighet og industridød som resultat
Ved samordnede oppgjør er det forhandlingene mellom LO og NHO som fungerer som frontfag.
-
Lønnsglidning
Lønnsglidning kalles også glidning. Dette er forskjellen mellom den lønnsveksten som er avtalt i et lønnsoppgjør og den som faktisk blir realisert (målt i ettertid). All lønnsøkning som registreres i statistikken utover det som direkte følger av tariffoppgjøret. Lønnsglidningen kan blant annet omfatte lønnstillegg som er gitt ved lokale forhandlinger i de enkelte bedrifter/rederi, rederrtillegg, ansiennitetstillegg, økt fortjeneste på grunn av økt akkord eller økt bruk av skiftarbeid, økt ytelse ved prestasjonslønn.mv.
Lønnsglidning beregnes i forbindelse med forhandlinger om den økonomiske rammen ved tariffoppgjør.Overheng
Overheng er en prosentvis beregning som beskriver hvor mye lønnsnivået ved utløpet av et år ligger over gjennomsnittsnivået for hele året. Det forteller dermed hvor stor lønnsveksten fra ett år til det neste vil bli dersom det ikke gis lønnstillegg eller foregår strukturendringer i det andre året. Lønnstillegg som gis sent i året, fører til større overheng til neste år enn tilsvarende tillegg som gis tidlig i året.
Overhenget er et element som regnes inn i den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret.Etterslep
Etterslep uttrykker en lavere årslønnsvekst innenfor et tariffområde når det sammenlignes med et annet område. Etterslep kalles også mindrelønnsutvikling.
-
I en del overenskomster - såkalte minstelønnsoverenskomster - forhandles det alltid lokalt i rederiet etter de sentrale forhandlingene er ferdige. Hvor stor samlet lønnsøkning blir for hvert rederi og den enkelte sjømann vil ikke være klart før lokale forhandlinger er ferdige.
Det er i hovedsak i LO-NHO-området (innenriks) at forhandlingene skal skje på den måten.
I de lokale forhandlingene er det de tillitsvalgte som forhandler om lokale tillegg og ordninger. Forhandlingene skal ta utgangspunkt i fire kriterier;
- Rederiets økonomi.
- Rederiets produktivitet.
- Rederiets fremtidsutsikter.
- Rederiets konkurranseevne.
I enkelte andre tariffområder er åpning for at partene lokalt kan forhandle frem en "virksomhetstilpasset fastlønnsavtale.". Det innebærer at man lokalt kan forhandle fram bedre betingelser for grupper av ansatte enn det som er bestemt i tariffavtale.
-
Hvilke krav som skal fremmes i et tariffoppgjør (hovedtariffavtaler) er det forhandlingsutvalget, basert på føringer fra tariffkonferansen som avgjør.
Forhandlingsutvalget for det enkelte oppgjøret velges av og blant medlemmene på tariffkonferansen og dels av styret. Forhandlingsutvalget har medlemmenes fullmakt til å godta eller avvise tilbud fra motparten, eller de kan velge å sende et forslag til uravstemming blant medlemmene
-
Avtalene med NHO Sjøfart forhandles på våren, gjerne med oppstart rundt påske. Dette er en del av LO-NHO-oppgjøret. Avtalene med Kystrederiene forhandles tidlig på høsten, og avtalene med Norges Rederiforbund (offshore m.fl.) i oktober/november.
-
Hvilken tariffavtale som gjelder for deg, avhenger av hvilken skipstype du jobber på og hvilken arbeidsgiverorganisasjon ditt rederi er tilknyttet. Sjekk ansettelsesavtalen din eller logg på «min side» for å sjekke.
-
Partene i arbeidslivet er arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden. For arbeidstakere som er offiserer om bord på skip så er partene i arbeidslivet typisk deres arbeidstakerorganisasjon Norsk Sjøoffisersforbund og arbeidsgiverorganisasjoner som for eksempel NHO Sjøfart, Hurtigbåtforbundet, Sjømat Norge, Fiskebåt, Norges Rederiforbund eller Kystrederiene.
-
Når man snakker om lønnsdannelse, tenker vi både på de faktorer som er med på å definere lønnsnivået i samfunnet, og for den enkelte arbeidstaker gjennom en arbeidsavtale. Lønnsnivået defineres ved ansettelse og revideres normalt en gang i året gjennom forhandlinger mellom partene i arbeidslivet. Lønn for arbeidstakere fastsettes enten individuelt mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver, eller gjennom en kollektiv avtale (tariffavtalen/overenskomsten). Slike avtaler forhandles på både lokalt (i bedriften) og sentralt nivå (mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene). Individuell lønnsdannelse skjer gjennom en vurdering av den enkelte ansatte.
Forut for sentrale forhandlinger mellom LO og NHO og senere forbundsvise forhandlinger, utarbeides det hvert år en analyse av et Teknisk Beregningsutvalg (TBU) der viktige faktorer i norsk økonomi som prisvekst, sysselsetting, rentenivå og markedsutsikter, målsettes. Dette utvalget avgir sin innstilling til regjeringen, og gir en pekepinn for partene i arbeidslivet, forut for årets lønnsforhandlinger.
Oppdateringer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
16. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene for nærskipsfart og akvashipping finner sted i Bergen.
19. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Andre
Et flertall av medlemmene i LO Stat har stemt nei til årets oppgjør i uravstemningen. Nå har partene sagt ja til at tvisten løses ved hjelp av frivillig nemnd. Det betyr at lønnsoppgjøret blir utsatt for NSOF-medlemmer i staten.
12. jun. 2024
Ferge- og lokalfart
Lønnsoppgjør
Detaljer om hva innenriksoppgjøret innebærer er lagt ut. Se regnestykkene her.
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
08. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Streik avverget. Partene ble enige hos Riksmekleren mange timer på overtid i natt.
06. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Aktiviteter
Meklingen mellom sjømannsorganisasjonene og NHO Sjøfart starter 6. juni.
Aktuelt
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Siste finpuss av NOR-kravene
Neste uke legges siste hånd på kravlisten før NOR-oppgjøret. Forhandlingene starter 29. oktober.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene er i havn
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund ble 18. september enige med Kystrederiene.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Fiskeriforhandlingene
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund ble torsdag enige med Fiskebåt i forhandlingene om fiskeriavtalene.
Lønnsoppgjør
Offshore
Offshore service
Velkommen til høstens tariffwebinarer
17. og 22. oktober snakker vi om hovedoppgjøret NOR offshore m.fl.
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, tilbringer og berging
Hurtigbåtforhandlingene i havn
Hovedforhandling med Hurtigbåtforbundet HRF ble avholdt i Ålesund denne uken. Sjømannsforbundene forhandlet i lag.
Lønn
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Tariffkonferansen: Lønn og turnus blir viktig i høstens oppgjør
12. og 13. juni 2024 torsdag var det tariffkonferanse i Oslo, der Sjøoffisersforbundet og Maskinistforbundet i fellesskap gikk gjennom innkomne krav og forslag, og prioriterte kravlistene foran høstens NOR- og NIS-oppgjør.
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Enighet på overtid i innenriksoppgjøret
Siste: Streik avverget, løsning på overtid.