Norsk flagg holder stand på norsk sokkel
I offshore ser vi lyset i tunnelen. Etter år med varierende konjunkturer og omstrukturering av gjeld, aner vi et berettiget håp om at næringen nok en gang vil bli en levedyktig næring under norsk flagg og som evner å tilby lønns- og arbeidsvilkår som er konkurasedyktige både på tvers av andre segment i skipsfarten og i forhold til annen industri som søker å tiltrekke seg arbeidskraft for fremtiden.
NOR-flaggede offshoreskip utgjør nå 99% av de totale leveranser innen offshore service. Offshore har vært igjennom en tung periode, dette til tross så har man greid å opprettholde norsk flagg og norsk sysselsetning. Rederiene har prioritert å ta kostnaden ved å bruke norsk kompetanse, og sjøfolkene har bidratt til å berge egne arbeidsplasser gjennom å akseptere moderate lønnsoppgjør.
Sjømannsorganisasjonene har over flere tiår drevet fram rammevilkår og politiske vedtak som har gjort det mulig for norske redere å beholde norsk flagg og norske sjøfolk også når konkurransesituasjonen talte for utflagging av skip og mannskap.
Ingen selvfølge
Uten fagforeningenes kamp for politiske støtteordninger, kunne offshorenæringen på 2010-tallet lidd samme skjebne som tankfarten på 70-tallet, da to tredjedeler av flåten gikk i opplag og tusenvis av sjøfolk mistet jobben. Det som skiller offshorekrisen fra tankkrisen, er at vi har greid å bevare skipene i norsk eierskap og med norsk besetning. Det som knakk tankrederne i sin tid, var at moderne skip havnet på utenlandske hender, fikk bekvemmelighetsflagg og satt inn i markedet med helt andre kostander.
Siden innføringen av NIS-registeret på åttitallet har Sjømannsorganisasjonene jobbet systematisk og kontinuerlig for politiske vedtak som sikrer norske arbeidsplasser til sjøs. Vi vant kampen for - og utallige omkamper om - en konkurransedyktig nettolønnsordning. Den har vært avgjørende for norske sjøfolks konkurransekraft.
Gjennom vår hovedorganisasjon LO fikk vi på plass endringer i refusjonsordningen under pandemien.
Innføring av krav til norske lønns og arbeidsvilkår vil være et viktig tiltak for å sementere nivået på NOR flagg på norsk sokkel. Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår skal nå behandles i stortinget, og sannsynligvis i ESA.
Norsk kompetanse krever gode vilkår
Norsk eierskap og norsk kompetanse er en forutsetning for at vi skal lykkes som sjøfartsnasjon. Det er i havet og på havet fremtidens næringer skal bygges og Norge har seks ganger så mye havareal som landareal.
Stabilitet er viktig både for dem som er i næringen, men ikke minst rekruttering til næringen. Maritim næring må kjempe om de motiverte ungdommen i hard konkurranse med andre næringer. I tillegg til konkurransedyktig lønn hvor sjøfolkene gjennom sine lønnsoppgjør får del i veksten og fortjenesten i gode tider, må det tilrettelegges for en familiepolitikk som inkluderer sjømannen og ikke ekskluderer noen grupper. Dette omfatter alt fra alternative seilingsordninger og permisjonsrettigheter til digital infrastruktur på skipene.
// Opplagstall - Konjunkturrapport 2022 (maritimpolitikk.no)
// Omsetningstall - Konjunkturrapport 2022 (maritimpolitikk.no)
Oppdateringer
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
24. mai 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Medlemmer som er tilknyttet en av tariffavtalene det skal forhandles om i "NOR-oppgjøret" har i dag fått e-post med invitasjon til å gi sine konkrete innspill til hva som skal prioriteres og kreves i det kommende oppgjøret. Sjekk innboksen din! Avsender er @innflytelse.sjooff.no og det er helt trygt å åpne mailen.
07. feb. 2024
Lønnsoppgjør
Fartsområder
Aktiviteter
Organisasjon
Sjømannsorganisasjonene besøker denne uken skip i Bergensområdet. Avdelingsleder Trond Løfgren kommer om bord sammen med Helene Brandal (Dnmf) og Kim-Helge Fjereide (NSF) om bord og snakker gjerne om årets hoveoppgjør.
19. jan. 2024
HMS
Fartsområder
Alle fartøy som omfattes av sikkerhetsforskriften skal ha et terroralarmsystem (SSAS) om bord. Kravet har sin opprinnelse i SOLAS kapittel XI-2 regel 6. Les mer her.
01. nov. 2023
Fartsområder
Nærskipsfart og akvashipping
HMS
Denne høsten har Sjøfartsdirektoratet en tilsynskampanje rettet mot mindre arbeidsbåter. En egen sjekkliste blir benyttet ved tilsyn i denne fartøygruppen i kampanjeperioden – ut 2023.
19. okt. 2023
Lønnsoppgjør
Offshore service
Sjømannsorganisasjonene er enige med Norges Rederiforbund i årets mellomoppgjør for NOR Utenriks overenskomstene. Det gis et tillegg per 1. november 2023 på 6,5%. For første avtaleår ble det i fjor avtalt et tillegg på 5 %, som gir en lønnsregulering på over 11 % for tariffperioden for dette området.
Aktuelt
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Siste finpuss av NOR-kravene
Nå legges siste hånd på kravlisten og strategien før NOR-oppgjøret. Forhandlingene starter 29. oktober.
Lønn
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Tariffkonferansen: Lønn og turnus blir viktig i høstens oppgjør
12. og 13. juni 2024 torsdag var det tariffkonferanse i Oslo, der Sjøoffisersforbundet og Maskinistforbundet i fellesskap gikk gjennom innkomne krav og forslag, og prioriterte kravlistene foran høstens NOR- og NIS-oppgjør.
Lønn
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Tariffoppgjøret 2024: Alle har innflytelse
Jobber du NOR-området? Da må du forte deg å gi dine innspill til hva du mener må kreves i årets tariffoppgjør. Fristen for å få ditt forslag behandlet på tariffkonferansen er 10. juni.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Offshore service
Eidesvik med unik avtale om fleksibel arbeidstid
Hos Eidesvik Offshore har fagforeninger og rederi fått på plass en avtale som gir ansatte muligheten til mer fleksibel arbeidstid, i form av midlertidig redusert stilling i faser av livet der de ønsker dette.