Norsk flagg holder stand på norsk sokkel
I offshore ser vi lyset i tunnelen. Etter år med varierende konjunkturer og omstrukturering av gjeld, aner vi et berettiget håp om at næringen nok en gang vil bli en levedyktig næring under norsk flagg og som evner å tilby lønns- og arbeidsvilkår som er konkurasedyktige både på tvers av andre segment i skipsfarten og i forhold til annen industri som søker å tiltrekke seg arbeidskraft for fremtiden.
NOR-flaggede offshoreskip utgjør nå 99% av de totale leveranser innen offshore service. Offshore har vært igjennom en tung periode, dette til tross så har man greid å opprettholde norsk flagg og norsk sysselsetning. Rederiene har prioritert å ta kostnaden ved å bruke norsk kompetanse, og sjøfolkene har bidratt til å berge egne arbeidsplasser gjennom å akseptere moderate lønnsoppgjør.
Sjømannsorganisasjonene har over flere tiår drevet fram rammevilkår og politiske vedtak som har gjort det mulig for norske redere å beholde norsk flagg og norske sjøfolk også når konkurransesituasjonen talte for utflagging av skip og mannskap.
Ingen selvfølge
Uten fagforeningenes kamp for politiske støtteordninger, kunne offshorenæringen på 2010-tallet lidd samme skjebne som tankfarten på 70-tallet, da to tredjedeler av flåten gikk i opplag og tusenvis av sjøfolk mistet jobben. Det som skiller offshorekrisen fra tankkrisen, er at vi har greid å bevare skipene i norsk eierskap og med norsk besetning. Det som knakk tankrederne i sin tid, var at moderne skip havnet på utenlandske hender, fikk bekvemmelighetsflagg og satt inn i markedet med helt andre kostander.
Siden innføringen av NIS-registeret på åttitallet har Sjømannsorganisasjonene jobbet systematisk og kontinuerlig for politiske vedtak som sikrer norske arbeidsplasser til sjøs. Vi vant kampen for - og utallige omkamper om - en konkurransedyktig nettolønnsordning. Den har vært avgjørende for norske sjøfolks konkurransekraft.
Gjennom vår hovedorganisasjon LO fikk vi på plass endringer i refusjonsordningen under pandemien.
Innføring av krav til norske lønns og arbeidsvilkår vil være et viktig tiltak for å sementere nivået på NOR flagg på norsk sokkel. Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår skal nå behandles i stortinget, og sannsynligvis i ESA.
Norsk kompetanse krever gode vilkår
Norsk eierskap og norsk kompetanse er en forutsetning for at vi skal lykkes som sjøfartsnasjon. Det er i havet og på havet fremtidens næringer skal bygges og Norge har seks ganger så mye havareal som landareal.
Stabilitet er viktig både for dem som er i næringen, men ikke minst rekruttering til næringen. Maritim næring må kjempe om de motiverte ungdommen i hard konkurranse med andre næringer. I tillegg til konkurransedyktig lønn hvor sjøfolkene gjennom sine lønnsoppgjør får del i veksten og fortjenesten i gode tider, må det tilrettelegges for en familiepolitikk som inkluderer sjømannen og ikke ekskluderer noen grupper. Dette omfatter alt fra alternative seilingsordninger og permisjonsrettigheter til digital infrastruktur på skipene.
// Opplagstall - Konjunkturrapport 2022 (maritimpolitikk.no)
// Omsetningstall - Konjunkturrapport 2022 (maritimpolitikk.no)
Oppdateringer
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
24. mai 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Medlemmer som er tilknyttet en av tariffavtalene det skal forhandles om i "NOR-oppgjøret" har i dag fått e-post med invitasjon til å gi sine konkrete innspill til hva som skal prioriteres og kreves i det kommende oppgjøret. Sjekk innboksen din! Avsender er @innflytelse.sjooff.no og det er helt trygt å åpne mailen.
07. feb. 2024
Lønnsoppgjør
Fartsområder
Aktiviteter
Organisasjon
Sjømannsorganisasjonene besøker denne uken skip i Bergensområdet. Avdelingsleder Trond Løfgren kommer om bord sammen med Helene Brandal (Dnmf) og Kim-Helge Fjereide (NSF) om bord og snakker gjerne om årets hoveoppgjør.
19. jan. 2024
HMS
Fartsområder
Alle fartøy som omfattes av sikkerhetsforskriften skal ha et terroralarmsystem (SSAS) om bord. Kravet har sin opprinnelse i SOLAS kapittel XI-2 regel 6. Les mer her.
01. nov. 2023
Fartsområder
Nærskipsfart og akvashipping
HMS
Denne høsten har Sjøfartsdirektoratet en tilsynskampanje rettet mot mindre arbeidsbåter. En egen sjekkliste blir benyttet ved tilsyn i denne fartøygruppen i kampanjeperioden – ut 2023.
19. okt. 2023
Lønnsoppgjør
Offshore service
Sjømannsorganisasjonene er enige med Norges Rederiforbund i årets mellomoppgjør for NOR Utenriks overenskomstene. Det gis et tillegg per 1. november 2023 på 6,5%. For første avtaleår ble det i fjor avtalt et tillegg på 5 %, som gir en lønnsregulering på over 11 % for tariffperioden for dette området.
Aktuelt
Lønn
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Tariffkonferansen: Lønn og turnus blir viktig i høstens oppgjør
12. og 13. juni 2024 torsdag var det tariffkonferanse i Oslo, der Sjøoffisersforbundet og Maskinistforbundet i fellesskap gikk gjennom innkomne krav og forslag, og prioriterte kravlistene foran høstens NOR- og NIS-oppgjør.
Lønn
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Tariffoppgjøret 2024: Alle har innflytelse
Jobber du NOR-området? Da må du forte deg å gi dine innspill til hva du mener må kreves i årets tariffoppgjør. Fristen for å få ditt forslag behandlet på tariffkonferansen er 10. juni.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Offshore service
Eidesvik med unik avtale om fleksibel arbeidstid
Hos Eidesvik Offshore har fagforeninger og rederi fått på plass en avtale som gir ansatte muligheten til mer fleksibel arbeidstid, i form av midlertidig redusert stilling i faser av livet der de ønsker dette.
Maritim næring
Offshore service
DSO
Færre dronerapporter på norsk sokkel i år
Tirsdag deltok avdelingsleder for sjøsikkerhet, Morten Kveim, på et sikringsseminar om trusler i energisektoren. Droneaktivitet på sokkelen var blant temaene det ble orientert om.
Maritim næring
Offshore service
Nærskipsfart og akvashipping
Endelig progresjon om norsk lønn
HMS
Offshore service
Mye å gripe fatt i for LOs helikopterutvalg
Avdelingsleder Morten Kveim er NSOFs representant i LOs helikopterutvalg. Utvalget hadde møte i Stavanger torsdag.
Lønnsoppgjør
Offshore service
NOR mellomoppgjør 2023
Sjømannsorganisasjonene kom 19. oktober til enighet med Norges Rederiforbund i årets mellomoppgjør for NOR Utenriks overenskomstene. Vi er tilfreds med et oppgjør som sikrer medlemmenes kjøpekraft.