
Et lønnsoppgjør som sikrer kjøpekraften
LO og NHO er enige i årets lønnsoppgjør og unngår dermed streik. Lønnsoppgjøret har en ramme på 4,4 prosent i lønnsvekst. Den varslede streiken, som blant annet ville omfattet ferge- og lokalfarten, er dermed unngått.
Partene har blitt enige om et resultat som gir 5 kroner i generelt tillegg til alle. I tillegg blir det et lavlønnstillegg på 2 kroner og et tillegg på ytterligere 2 kroner til fem overenskomster (se faktaboks).
- Vi er enige om et resultat som sikrer god vekst i kjøpekraften for LOs medlemmer og mest til de lavlønte. Det har vært viktig for oss, og det oppnår vi med dette lønnsoppgjøret. Med dette oppgjøret tar partene ansvar i krevende tider og blir enige om et godt resultat, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
LO-lederen viser til at de tariffavtalene som har lavest lønn, ofte er de som står svakt i lokale forhandlinger. Det er viktig å løfte disse gruppene i de sentrale lønnsoppgjørene.
Øker kjøpekraften
- Vårt hovedkrav har vært at arbeidstakernes kjøpekraft må bedres, gjennom generelle tillegg, i tillegg til at man ønsker å prioritere lavlønn og likelønn. Høy vekst i levekostnadene gjennom en årrekke bidrar til at dette har vært ekstra viktig. Samtidig har det vært viktig for LO å sikre at ansatte sikres en bedre andel av verdiskapingen i industrien og næringslivet generelt. Det er vi trygge på at dette oppgjøret sørger for, sier LO-lederen.
- Men dette forutsetter at det gjennomføres lokale forhandlinger i den enkelte bedrift. Dette er bare starten på et oppgjør som skal fullføres av våre tillitsvalgte ute på arbeidsplassen, legger hun til.
Fakta om oppgjøret:
Dette resultatet gir en ramme på 4,4 prosent i lønnsvekst.
- 5 kroner i generelt tillegg til alle medlemmer.
- 2 kroner i lavlønnstillegg til overenskomster hvor de ansatte i snitt tjener under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
- 2 kroner til følgende overenskomster: Industrioverenskomsten LO – Teko, vekteroverenskomsten, vaskerier og renserier, fritids- og aktivitetsavtalen, og renholdsoverenskomsten.
Hvordan blir 5 kroner i timen til 4,4 prosent?
At den økonomiske rammen i årets oppgjør er på 4,4 prosent, betyr at regninga til arbeidsgiverne øker med 4,4 prosent. Rammen er satt sammen av tre deler: Tarifftillegg, overheng og lønnsglidning.
Les mer på frifagbevegelse.no om hva rammen er og hvordan lønnsveksten din skjer.
Viktige lokale forhandlinger
De lokale forhandlingene er del to av dette mellomoppgjøret. I de lokale forhandlingene skal de tillitsvalgte forhandle med hvert rederi om lokale tillegg og fordeling.
Lokale lønnsforhandlinger skal være reelle og baseres på "de fire kriterier":
- Bedriftens økonomi
- Bedriftens produktivitet
- Bedriftens framtidsutsikter
- Bedriftens konkurranseevne
Lokale forhandlinger skal være sluttført innen utgangen av september.
Oppdateringer
14. mai 2025
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Mellomoppgjør kystrutene
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
Aktuelt

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Et lønnsoppgjør som sikrer kjøpekraften
LO og NHO er enige i årets lønnsoppgjør og unngår dermed streik. Lønnsoppgjøret har en ramme på 4,4 prosent i lønnsvekst. Den varslede streiken, som blant annet ville omfattet ferge- og lokalfarten, er dermed unngått.

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Brudd i mellomoppgjøret LO NHO
LO har tirsdag 18. mars brutt lønnsforhandlingene med NHO i mellomoppgjøret 2025, og har samtidig varslet avtale- og plassoppsigelser for over 200 000 arbeidstakere. Dermed går lønnsoppgjøret videre til mekling hos Riksmekleren i slutten av mars.

HMS
Maritim næring
Ferge- og lokalfart
Varsler ny forskrift om batterisikkerhet
En ny forskrift om sikkerhet på batteridrevne ferger er under oppseiling. - Sjøfartsdirektoratet har forsøkt å dekke opp problemstillinger som vi har reist om vaktholdet på batteriferger, særlig når det gjelder praksis rundt sovende personell om bord når ferger ligger til kai.

Lønnsoppgjør
Deepsea
NIS-oppgjøret i havn
Sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund kom sent mandag kveld til enighet i Nordisk NIS-oppgjøret.

Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.

Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.

Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.