Dette ville medlemmene vite om NOR-oppgjøret
Hvordan ligger vi an lønnsmessig før oppgjøret? Hvor stor lønnsøkning krever vi? Hvorfor legger vi ikke ut hele kravlista? Hvem bestemmer om oppgjøret er bra nok, og bør vi streike mer? Svarene finner du her.
Uken før NOR-forhandlingene møtte NSOF mange medlemmer til digitale møter om det forestående oppgjøret. Om lag 70 deltok til sammen på de to møtene, som begge hadde samme agenda. Webinarene ble ledet av avdelingsleder Trond Løfgren, bistått av administrerende direktør Hans Sande og seniorrådgiver Stig Olaisen. Under finner du en oppsummering av de viktigste temaene som ble berørt og spørsmålene som ble stilt og besvart under webinarene.
Hvilken betydning har frontfaget for dette tariffoppgjøret?
På begge webinarene ble begreper som frontfag, glidning og overheng gjennomgått.
- Grunnen til at vi må snakke om disse begrepene, er for å kunne sammenligne epler med epler og pærer med pærer, forklarte Trond Løfgren.
Når vi sammenligner oss med lønnsøkningen for f.eks. industrien eller sykepleiere de siste ti årene, må vi ha tunga rett i munnen. Rammen for frontfaget i 2024 var på 5,2 prosent, men bare drøyt 2 prosent av dette utgjorde tariffillegget, resten var overheng og glidning.
Rammen for frontfaget beskriver hvor mye arbeidsgivernes samlede lønnskostnader skal øke dette året sammenlignet med foregående, ikke nødvendigvis hvor mye hver enkelt ansatt får i direkte lønnstillegg.
Frontfaget også er et mål på hvor mye lønnstillegg den konkurranseutsatte industrien tåler i lønnsvekst. Resultatet fra frontfagsforhandlingene vil i Norge være retningsgivende for hva som kan forventes oppnådd i forhandlinger, mekling eller konflikt når det gjelder de øvrige overenskomstene. Så lenge man over tid følger frontfagets utvikling, er det akseptert både lokale variasjoner og at man enkelte år har en høyere eller lavere ramme enn frontfaget.
Hvorfor trekkes f.eks. årstillegg inn i lønnsoppgjøret?
Når f.eks. lønnsøkningen for industrien, sykepleiere eller lærere beskrives, er vanligvis overheng og lønnsglidning inkludert. Løfgren nevnte at lokale forhandlinger og økt tjenestetillegg som følge av økt ansiennitet i arbeidsstokken kan være eksempler på økte lønnsutgifter som gir såkalt lønnsglidning. Skal man sammenligne våre oppgjør med andre oppgjør hvor lønnsglidning er en faktor, må man også inkludere lønnsglidning i våre beregninger, fortalte Løfgren.
Hvordan ligger vi an lønnsmessig før oppgjøret?
Særlig for offshore er det snakket mye om ettervirkningene av nulloppgjørene for ti års tid siden, da det var krise i næringen og sikring av arbeidsplasser var førsteprioritet.
- Det er gode tider i næringen nå, og vi forventer nok et godt oppgjør i år. De siste tre årene har vi hatt mulighet til å ta igjen en del av etterslepet, forklarte NSOF i webinarene og viste til sammenligning av lønnsstatistikk for flyterigg og offshore (se graf under).
- Men det er viktig å huske på at de sentrale oppgjørene ikke gir hele bildet, minnet Trond Løfgren om under det siste webinaret. Vi er klar over at flere under de krevende årene under offshorekrisen også opplevde å gå ned i lønn, blant annet som følge av at fartøyene ble satt ned i lønnsklasse. Derfor vil lønnsgapet for noen være større enn det statistikken for sentrale oppgjør viser.
Hva krever vi i år?
Det kommende NOR-oppgjøret gjelder nesten 2000 NSOF-medlemmer i alle stillinger regulert i ni ulike tariffavtaler, pluss kadettavtalen. Basert på innspill fra hundrevis av medlemmer og i tariffkonferansen, har vi med oss en lang liste med krav inn i forhandlingene. Noen gjelder alle 2 000 medlemmer, andre er særkrav for enkelte avtaler.
Blant de viktigste kravene finner vi:
- Generelt tillegg – styrke våre medlemmers kjøpekraft.
- Nattillegg – kompensasjon for den ulempe det er å jobbe natt.
- Bedre vilkår for dem som opererer utenfor nordeuropeisk farvann.
For NOR-registrerte passasjerskip i Nord- og Østersjøfart, er blant annet bedre kompensasjon for ekstratjeneste et viktig krav, i tillegg til generelt tillegg.
Andre viktige krav vi har på lista er blant annet bedring i satsene for kadettavtalen og bedre permisjonsrettigheter.
Hvorfor legger dere ikke ut hele kravlista?
Når vi ikke legger ut hele kravlista på forhånd, er det av taktiske årsaker, forklarte Løfgren under webinarene. Vi må ha rom for å føre reelle forhandlinger. Det betyr at forhandlingsutvalget må kunne vekte og prioritere løpende etter hvert som vi blir kjent med motpartens vilje til å innfri de ulike kravene våre. Noen ganger må vi droppe et krav underveis, fordi det blir for kostbart eller umulig å få gjennom. Andre ganger må vi omprioritere hvis det åpner det seg nye muligheter.
Hvorfor krever vi ikke bare f.eks. 15 prosent lønnsøkning?
Forhandlingsutvalgets oppgave er å løpende vurdere hvor høyt generelt tillegg det er realistisk å få forhandlet fram, sett i forhold til verdien av de andre kravene vi kommer med. Jo færre andre krav som har stor kostnad for rederiene, jo høyere generelt tillegg kan vi kreve og forvente.
Løfgren viste til tariffavtalebestemmelsen om «de fire kriterier», som er kjørereglene for hva det skal forhandles på: rederienes økonomi, produktivitet, framtidsutsikter og konkurranseevne. Går vi for hardt ut, eller ikke er villige til å føre reelle forhandlinger, ender oppgjøret raskt i mekling, streik og i ytterste konsekvens tvungen lønnsnemnd.
Bør vi streike mer?
Fra deltakerne på begge møtene kom det spørsmål om NSOF har vært tøffe nok i forhandlinger de siste årene, og om vi burde streiket mer.
Så lenge vi er i direkte forhandlinger med rederiene, kan vi sette all vår styrke bak kravene. Derfor prioriterer vi å jobbe hardt for å finne løsninger over forhandlingsbordet. Hvis vi bryter forhandlingene, involverer vi andre parter i oppgjøret. Det velger vi bare når situasjonen er helt låst. Løfgren minnet i webinarene om at meklerens jobb er å finne en løsning, ikke ta den ene eller den andres side. Mekleren ser ofte til frontfaget, og det er ikke er gitt at en mekling gir bedre resultat enn det man kan oppnå i direkte forhandlinger.
NSOF er selvsagt villig til å streike når det er nødvendig. Streik er et mektig våpen, og målet med en streik er å ramme arbeidsgiversiden så hardt økonomisk at de gir etter for ett eller flere krav. Men fordi vi representerer en samfunnskritisk sektor, rammes også andre parter, og vi risikerer at en streik kan ende i tvungen lønnsnemnd, hvor et regjeringsoppnevnt utvalg avgjør oppgjøret. Derfor bruker vi streikevåpenet kun når vi vurderer at det er verdt risikoen.
Sterkest sammen eller alene?
Under webinaret kom det spørsmål om hvorfor sjømannsorganisasjonene ikke er slått sammen og forhandler felles. De viktigste kravene har vi avstemt oss imellom på forhånd, fortalte Løfgren. Slik får vi felles forhandlingsstyrke, samtidig som hvert forbund har mulighet for å framme særkrav for sin profesjon.
Mer om tariffoppgjøret
-
Du kan ringe eller sende oss en e-post når som helst hvis det er noe i tariffavtalen du mener bør endres eller forbedres. Du kan også gi dine innspill til din tillitsvalgte som han eller hun kan ta med seg til tariffkonferansen som NSOF arrangerer i forkant av hovedoppgjøret for ditt tariffområde.
For en del tariffområder sender vi også ut en spørreundersøkelse i god tid før oppgjøret så alle får si sin mening.
Husk at annethvert år er det mellomoppgjør. Da forhandles det bare om lønnsjustering, ikke de andre punktene i tariffavtalen.
-
Hvilke krav som skal fremmes i et tariffoppgjør (hovedtariffavtaler) er det forhandlingsutvalget, basert på føringer fra tariffkonferansen som avgjør.
Forhandlingsutvalget for det enkelte oppgjøret velges av og blant medlemmene på tariffkonferansen og dels av styret. Forhandlingsutvalget har medlemmenes fullmakt til å godta eller avvise tilbud fra motparten, eller de kan velge å sende et forslag til uravstemming blant medlemmene
-
De fleste kollektive tariffavtaler er at de gjelder for to år. Annethvert år er hele avtalen til forhandling, der man kan kreve endringer i alle bestemmelser, tillegg og vilkår.
I mellomårene forhandler man vanligvis bare om lønnsjustering. Det kalles mellomoppgjør. -
En tariffavtale er i arbeidstvistloven definert som en avtale om arbeids- og lønnsvilkår eller andre arbeidsforhold, som f eks arbeidstid, pensjon, forsikring, velferdsordninger og andre forhold innenfor helse, miljø og sikkerhet. En tariffavtale er en overenskomst inngått mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller arbeidsgiverforening. Hovedavtalen er som regel første del av tariffavtalen.
For medlemmer i NSOF blir lønns- og arbeidsvilkår som oftest regulert gjennom tariffavtaler samt skipsarbeidsloven, skipssikkerhetsloven eller arbeidsmiljøloven.
-
Lønnsglidning
Lønnsglidning kalles også glidning. Dette er forskjellen mellom den lønnsveksten som er avtalt i et lønnsoppgjør og den som faktisk blir realisert (målt i ettertid). All lønnsøkning som registreres i statistikken utover det som direkte følger av tariffoppgjøret. Lønnsglidningen kan blant annet omfatte lønnstillegg som er gitt ved lokale forhandlinger i de enkelte bedrifter/rederi, rederrtillegg, ansiennitetstillegg, økt fortjeneste på grunn av økt akkord eller økt bruk av skiftarbeid, økt ytelse ved prestasjonslønn.mv.
Lønnsglidning beregnes i forbindelse med forhandlinger om den økonomiske rammen ved tariffoppgjør.Overheng
Overheng er en prosentvis beregning som beskriver hvor mye lønnsnivået ved utløpet av et år ligger over gjennomsnittsnivået for hele året. Det forteller dermed hvor stor lønnsveksten fra ett år til det neste vil bli dersom det ikke gis lønnstillegg eller foregår strukturendringer i det andre året. Lønnstillegg som gis sent i året, fører til større overheng til neste år enn tilsvarende tillegg som gis tidlig i året.
Overhenget er et element som regnes inn i den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret.Etterslep
Etterslep uttrykker en lavere årslønnsvekst innenfor et tariffområde når det sammenlignes med et annet område. Etterslep kalles også mindrelønnsutvikling.
-
Når man snakker om lønnsdannelse, tenker vi både på de faktorer som er med på å definere lønnsnivået i samfunnet, og for den enkelte arbeidstaker gjennom en arbeidsavtale. Lønnsnivået defineres ved ansettelse og revideres normalt en gang i året gjennom forhandlinger mellom partene i arbeidslivet. Lønn for arbeidstakere fastsettes enten individuelt mellom den enkelte arbeidstaker og arbeidsgiver, eller gjennom en kollektiv avtale (tariffavtalen/overenskomsten). Slike avtaler forhandles på både lokalt (i bedriften) og sentralt nivå (mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene). Individuell lønnsdannelse skjer gjennom en vurdering av den enkelte ansatte.
Forut for sentrale forhandlinger mellom LO og NHO og senere forbundsvise forhandlinger, utarbeides det hvert år en analyse av et Teknisk Beregningsutvalg (TBU) der viktige faktorer i norsk økonomi som prisvekst, sysselsetting, rentenivå og markedsutsikter, målsettes. Dette utvalget avgir sin innstilling til regjeringen, og gir en pekepinn for partene i arbeidslivet, forut for årets lønnsforhandlinger.
Oppdateringer
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
16. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene for nærskipsfart og akvashipping finner sted i Bergen.
19. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Andre
Et flertall av medlemmene i LO Stat har stemt nei til årets oppgjør i uravstemningen. Nå har partene sagt ja til at tvisten løses ved hjelp av frivillig nemnd. Det betyr at lønnsoppgjøret blir utsatt for NSOF-medlemmer i staten.
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
Aktuelt
Tariffavtalen
Offshore service
DSO
Velkommen om bord
Forbundet SAFE har inngått avtale med Norges Rederiforbund om å få tariffavtaler for ansatte på offshore-servicefartøyer og kranskip.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Mekling og mulige permitteringsvarsler
Hvis en arbeidskonflikt i et annet forbund fører til at du ikke har en jobb å gjøre, kan du bli permittert.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Siste finpuss av NOR-kravene
Nå legges siste hånd på kravlisten og strategien før NOR-oppgjøret. Forhandlingene starter 29. oktober.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene er i havn
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund ble 18. september enige med Kystrederiene.