Bemanning
Hvem bestemmer, og hvordan bestemmes det, hvor mange som må være om bord for å ivareta helse, passasjerer, skip og miljø? NSOF kjemper for at skipsfører og tillitsvalgt skal ha avgjørende ord med i laget.
Skipet, seilasen og mannskapets samlede oppgaver må styre hva som er tilstrekkelig bemanning. Daglig drift, potensielle nødsituasjoner, administrativ belastning, ansvar om bord, værforhold, los-operasjoner, last, lassing og lossing, og annet som krever ekstra tid på bro, må og skal ha betydning for sikkehetsbemanning, driftsbemanning og arbeidstidsordninger.
NSOF jobber for at bemanningen på alle skip skal være god nok til å ivareta både sikkerheten og hensynet til mannskapets helse, på kort og lang sikt.
Bemanning i innenriks fergefart
For ferge- og lokalfarten er tilstrekkelig bemanning en stor utfordring. Konkurranseutsetting og anbudsrunder fører til konkurranse rederiene imellom om å drifte fergestrekningene med lavest mulig bemanning for å holde kostnadene nede.
Fergerederiene sliter med å rekruttere sjøfolk. Utstrakt bruk av overtid og vikarer, og innstillinger, er vanlig på mange strekninger. Resultatet er utslitte ansatte og dårlig arbeidsmiljø, som igjen påvirker rekrutteringssituasjonen og skaper en ond sirkel.
NSOF jobber for:
- at «fatigue» og konsekvensene av lav bemanning og administrative byrder i større grad anerkjennes som problem, og at belastningene reduseres.
- at kapteinens og de tillitsvalgtes medbestemmelse i forbindelse med bemanningsfastsettelse tillegges større vekt når Sjøfartsdirektoratet fatter vedtak om bemanning.
Bemanningsforskriften oppdateres
Bemanningsforskriften som Norsk Sjøoffisersforbund var med å kjempe fram i 2009, skulle blant annet sikre at skipsfører og tillitsvalgte fikk innflytelse over bemanningen på fergene. 15 år senere har konkurranseutsetting og anbudsrunder i fergefarten ført til lavere bemanning og høyere arbeidspress mange steder, og de ansatte føler ofte at deres innspill ikke blir hørt.
Nå har myndighetene tatt konsekvensen av at bemanningsregelverket har vært omstridt, påklaget og en kilde til konflikt, og kommet til at det er behov for endringer i både utformingen av regelverket, vedtaksprosessen, og rolle- og ansvarsfordelingen mellom arbeidsgiver- og arbeidstakersiden i næringen og Sjøfartsdirektoratet.
Ny forskrift forberedes nå. NSOF har vært i referansegruppen som har lagt grunnlaget for oppdateringen.
Mer om bemanning
For norske skip er det Sjøfartsdirektoratet som fastsetter sikkerhetsbemanning og utsteder bemanningsoppgave etter søknad fra rederiet.
Bemanningen som er nevnt i sikkerhetsbemanningssertifikatet er den absolutte minimumsbemanningen som skal være om bord. Skipsfører har etter loven ansvar for at skipet er tilstrekkelig bemannet.
Bemanningsforskriften gjelder for norske passasjerskip uansett størrelse, norske lasteskip med bruttotonnasje på 50 eller mer og norske fiskefartøy med lengde på 24 meter eller mer.
Kontaktperson
Morten Kveim
Avdelingsleder sjøsikkerhet og utdanning
Sjøsikkerhet, regelverksutvikling, maritim utdanning og rekruttering.
Tlf: 95190819
E-post: morten.kveim@sjooff.noOppdateringer
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
16. feb. 2024
Arbeidsliv
HMS
Over 18.000 sjøfolk bruker appen «Medico» som er laget av Gard Forsikring, Radio Medico og Sjøfartsdirektoratet. Nå er appen forbedret. Les mer og last ned appen her.
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
23. jan. 2024
Arbeidsliv
Organisasjon
Aktiviteter
Styret i Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse møtes denne uken, blant annet for å behandle søknader om midler. Avdelingsleder Morten Kveim representerer NSOF i stiftelsens styre. Om snmk
22. jan. 2024
Arbeidsliv
Pensjon
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Gruppesøksmålet som Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund har anlagt mot Sølvtrans behandles i Ålesund tingrett tirsdag - torsdag
22. jan. 2024
Aktiviteter
Arbeidsliv
Nordisk Navgatørkongress har møte i Gøteborg denne uken. Sjøfartsdirektørene fra de nordiske landene deltar og et av temaene for møtet er psykososialt arbeidsmiljø.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
20. nov. 2023
Arbeidsliv
Maritim næring
NSOF og NSF har hatt møte med ledelsen i Havarikommisjonen. Havarikommisjonen er positive til at medlemmene ble bistått av forbundenes representanter fremfor arbeidsgivers advokater. - NSOF anbefaler derfor alle våre medlemmer til å kontakte forbundet snarest mulig etter hendelser med fartøyene, slik at vi kan bistå så tidlig som mulig, sier advokat Martha Nordal, som deltok på møtet sammen med adm. dir. Hans Sande og avdelingsleder Morten Kveim.
17. nov. 2023
Arbeidsliv
HMS
Har du opplevd eller vært vitne til mobbing, trakassering eller andre kritikkverdige forhold om bord? Da kan du tipse Sjøfartsdirektoratet – heilt anonymt. Les mer her.
Aktuelt
Maritim næring
Arbeidsliv
Norge trenger flere sjøfolk
Rapporten "Maritime karriereveier" ble presentert onsdag. For å sikre at Norge har nok sjøfolk vil det ikke bare være behov for økt rekruttering, men også for at flere jobber lenger på sjøen.
Arbeidsliv
HMS
Starter STAMI-prosjektet i 2025
Arbeidsliv
Ferge- og lokalfart
Diskuterte ferge med direktoratet
18. september var NSOF i Haugesund for å møte fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim og flere andre ledere i Sjøfartsdirektoratet. Hovedtema for møtet var arbeidsforholdene i ferge- og lokalfarten.
Arbeidsliv
Maritim næring
Gjennomgår av maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene har lenge etterlyst en revisjon og modernisering av det maritime regelverket. Nå setter regjeringen i gang.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Vant rettsak om landlovnekt
Kompensasjon for landlovnekt på grunn av smittevernhensyn ikke er innbakt i fastlønnen. Dette har Arbeidsretten slått fast etter at LO og Norsk Sjøoffisersforbund tok Norges Rederiforbund til retten.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Offshore service
Eidesvik med unik avtale om fleksibel arbeidstid
Hos Eidesvik Offshore har fagforeninger og rederi fått på plass en avtale som gir ansatte muligheten til mer fleksibel arbeidstid, i form av midlertidig redusert stilling i faser av livet der de ønsker dette.
Maritim næring
HMS
Arbeidsliv
DSO
Digitalisering og sikkerhet
Koblinger mellom digitalisering, HMS og partssamarbeid i olje, gass og annen havindustri.