Digitalisering og sikkerhet
- Det har blitt stadig viktigere de senere årene å se på digitalisering med et sikkerhetsperspektiv, forteller avdelingsleder Morten Kveim. Han deltok tirsdag 24. april på et møte i Sikkerhetsforum i Stavanger hvor hovedtema var digitalisering, HMS og partssamarbeid.
Morten Kveim
Avdelingsleder sjøsikkerhet og utdanning
Tema for møtet var rapporten fra en arbeidsgruppe Sikkerhetsforum hadde satt ned for å beskrive HMS- muligheter og utfordringer knyttet til økt digitalisering.
- Det var uenighet innad i Sikkerhetsforum om enkelte deler av rapporten, men det meste stiller hele forumet seg bak. For eksempel vil det på kort sikt foreslås inn til Samarbeid for Sikkerhet at det utvikles en anbefaling for håndholdt digitalt feltutstyr, refererer Kveim.
Beskriver muligheter
Digitalisering gir mange muligheter for forbedring av HMS. Eksempler på dette er bruk av roboter til å utføre farlige operasjoner, innhenting og sammenstilling av informasjon for å gi bedre oversikt over risiko, bruk av simulatorer til opplæring og trening på å håndtere driftsforstyrrelser og bedre oppfølging av eksponering for farlige forhold (støy, gass, kjemikalier) gjennom bruk av personlig verneutstyr med innebygde sensorer og tilhørende analyseverktøy.
Les rapporten Digitalisering, HMS og partssamarbeid
Bred agenda
På møtet orienterte også lederen for regelverksforum, Sigve Knutsen, om nylig avsluttet og pågående arbeid hos dem. Han nevnte spesielt Havenergiloven, fornybar energi til havs, CO2-sikkerhet og sikringsregelverk som områder der det er behov for nytt regelverk eller revisjon av det eksisterende.
Representanter fra Equinor informerte om en gransking og et prosjekt angående avdamping og eksoslekkasjer i livbåter. De har funnet viktig informasjon om design og bruk som vil bli delt med resten av næringen og livbåtprodusentene.
Det ble også informert om delesituasjonen for S-92-helikopterne. Foreløpig er situasjonen under kontroll, og det er fortsatt et stykke igjen til det blir forsinkelser eller kanselleringer på grunn av dette.
Sikkerhet i olje, gass og annen havindustri
Sikkerhetsforum er et samarbeid mellom arbeidstakerorganisasjoner, arbeidsgiverorganisasjoner og myndigheter om HMS, sikkerhet og arbeidsmiljø i norsk olje- og gassindustri og annen havindustri.
NSOF og Dnmf er medlem i Sikkerhetsforum gjennom DSO. Her representerer vi arbeidstakerne sammen med fagforeninger fra alle deler av energisektoren, blant annet Fellesforbundet, Nito, Tekna, Lederne og SAFE og IE.
Oppdateringer
22. mai 2024
Lønnsoppgjør
DSO
Forhandlingene i årets hovedoppgjør for flyttbare boreinnretninger starter 22. mai. Det er satt av to dager til forhandlingene.
22. mai 2024
Aktiviteter
Lønnsoppgjør
DSO
Hovedoppgjøret DSO 2024 starter.
06. mai 2024
Aktiviteter
HMS
Nærskipsfart og akvashipping
6. og 7. mai inviterer direktoratet skips- og rederiledelsen i fiskerinæringen til ISM-fagseminar i Tromsø. Seminaret er gratis og du kan lese mer her.
22. mar. 2024
HMS
Cruise og passasjertrafikk
Statens havarikommisjon (SHK) publiserte tirsdag sin rapport etter hendelsen med cruiseskipet Viking Sky i mars 2019. - Dette er en solid og gjennomarbeidet rapport. Undersøkelsen fokuserer på operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblemer som på ulike måter bidro til nestenulykken, sier avdelingsleder Morten Kveim. Les hele rapporten her.
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
16. feb. 2024
Arbeidsliv
HMS
Over 18.000 sjøfolk bruker appen «Medico» som er laget av Gard Forsikring, Radio Medico og Sjøfartsdirektoratet. Nå er appen forbedret. Les mer og last ned appen her.
12. feb. 2024
HMS
Medlemsfordeler
Sjømannskirkens fagseminar våren 2024 handler om sorg og hva kan vi gjøre når sorgen rammer en av våre kollegaer eller ansatte. Seminaret er gratis for NSOFs medlemmer. Les mer og meld deg på her.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
Aktuelt
Tariffavtalen
Offshore service
DSO
Velkommen om bord
Forbundet SAFE har inngått avtale med Norges Rederiforbund om å få tariffavtaler for ansatte på offshore-servicefartøyer og kranskip.
Maritim næring
Arbeidsliv
Norge trenger flere sjøfolk
Rapporten "Maritime karriereveier" ble presentert onsdag. For å sikre at Norge har nok sjøfolk vil det ikke bare være behov for økt rekruttering, men også for at flere jobber lenger på sjøen.
Maritim næring
Signerte maritimt klimapartnerskap
5. desember var representanter for store deler av den maritime næringen samlet i Oslo for å signere avtalen om maritimt klimapartnerskap med myndighetene.
Arbeidsliv
HMS
Starter STAMI-prosjektet i 2025
Maritim næring
ESA kan ikke stoppe lovforslaget
Det er ingen grunn til at regjeringen skal stanse jobben med norske lønns- og arbeidsvilkår selv om ESA stiller spørsmål.
Maritim næring
ESA avslår ikke lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår
ESA har i en foreløpig vurdering slått fast at Norges foreslåtte lovendringer i allmenngjøringsloven og sektorlover for offshore-aktiviteter kan være uforenlige med EØS-retten.
Maritim næring
Justerer nettolønnsordningen
7. oktober la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025. På forhånd var det lekket at taket på nettolønnsordningen justeres med 5 500 kroner.