Viktige tariffinnspill fra innenriks, nærskipsfart og akvashipping
Nesten 600 medlemmer fra over 40 rederier har svart på spørreskjema om krav og prioriteringer til de kommende tariffoppgjørene.
18.-20. mars er det tariffkonferanse for innenriksfarten (LO-området), kystrederiene og akvashipping og kystrutene. Tillitsvalgte og medlemmer fra områdene er samlet for å gjennomgå innspill fra medlemmene i de ulike tariffområdene og legge strategien før årets mange tariffoppgjør. Konferansen er felles med Dnmf.
Før konferansen var det sendt ut invitasjon til alle medlemmer som jobber i disse områdene om å si sin mening om hva som må prioriteres eller forbedres i årets tariffoppgjør. Alle innspill – totalt over 1 000 konkrete forslag og uttalelser - blir lagt fram for tariffkonferansene.
Disse undersøkelsene gjør at tariffkonferansen kan ta medlemmene på «på pulsen». Både statistikk, frustrasjon og konstruktive forslag er viktige når de tillitsvalgte og forbundets forhandlere skal lage begynne jobben med kravliste som er i tråd med forventningene til de kommende tariffoppgjørene.
Innenriksfarten
Overenskomster for ferge- og lokalfarten, bukseringsrederiene, redningsselskapet og seilskipene er en del av LO-NHO-oppgjøret. Forhandlingene med NHO Sjøfart for disse områdene starter etter planen 26. april.
96 % av de nesten 400 medlemmene i dette området som svarte på undersøkelsen, sier at det viktigste i årets lønnsoppgjør er å få et godt generelt lønnstillegg som sikrer økt kjøpekraft.
Det nest viktigste kravet fra medlemmene før tariffoppgjøret i vår er forbedringer i tariffavtalens bestemmelser om lønnstillegg, og også turnus og arbeidstid er høyt prioritert. Arbeidstidsordninger har vært et utfordrende tema for dette tariffområdet det siste året.
Meningene om lokal lønnsfastsettelse og lokale forhandlinger er delt, og det ser ut til at de yngre i større grad mener lokale forhandlinger bør ha høy prioritet.
Nærskipsfart og akvashipping
Medlemmer tilknyttet avtaler med Kystrederiene og Sjømat Norge har gitt innspill til hva som bør forbedres i de respektive overenskomstene i årets tariffoppgjør. For dette området skjer forhandlingene først til høsten, men forberedelsene er allerede i gang og tillitsvalgte fra både små og store rederier deltar på tariffkonferansen i mars.
Medlemmene i disse segmentene har spesielt mange innspill og forslag knyttet til arbeidstid, seilingsperioder, turnusplan, fritidsregnskap, ekstratjeneste etc.
På spørsmål om hva som er viktigst å prioritere i det kommende tariffoppgjøret, blir forbedringer i overenskomstenes bestemmelser om pensjon, trygghetforsikring løftet opp til tredjeplass.

400 medlemmer i innenriksfarten har prioritert hvilke deler av tariffavtalendet er viktigst å forbedre i årets tariffoppgjør.

I nærskipsfarten prioriteres blant annet pensjon og trygghetsforsikring høyt.
Gjennomgår alle krav
Tariffkonferansen for tillitsvalgte og forbundets forhandlingsledelse gjennomgår innspillene og gjør en prioritering. På konferansen velges også medlemmer til forhandlingsutvalgene som skal møte motparten i de kommende tariffoppgjørene. Det er forskjellig forhandlingsutvalg for hvert tariffområde, slik at alle medlemmer er representert av seilende fra sitt eget segment under forhandlingene.
Forhandlingsutvalgets jobb er å ta signalene fra tariffkonferansen videre og lage en konkret kravliste før forhandlingene begynner. Før forhandlingsstart kommer det mer konkret informasjon om hvilke krav som vil bli framsatt under årets forhandlinger.
Flere oppgjør følger
Også medlemmer av DSO og Kystrutene har gitt sine innspill før tariffkonferansene, og flere følger.
For offshore og utenriksfart starter forberedelsene til høstens tariffoppgjør med en utsendelse av tilsvarende survey i april og tariffkonferanse i juni.

Følg tariffoppgjøret område for område
Først ut i 2024 er innenriksfarten og offentlig sektor (LO-området), deretter følger DSO (rigg), hurtigbåt og ambulanse (HRF), nærskipsfart og akvashippig (Kystrederiene og Sjømat Norge).
Forhandlingene med Norges Rederiforbund for NOR (offshore, utenriksferger) skjer i november 2024 og NIS-oppgjøret (deepsea) blir rundt årsskiftet.
Oppdateringer
14. mai 2025
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Mellomoppgjør kystrutene
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
Aktuelt

Arbeidsliv
Ferge- og lokalfart
Fergesommeren står i fare
Norge står foran nok en sommersesong med økt fergetrafikk, og dessverre ser det ut til at kaoset fra tidligere år gjentar seg.

Lønnsoppgjør
DSO
DSO-meklingen avsluttet
Hos Riksmekleren ble DSO enige med Norges Rederiforbund om et godt løft for de med utdanning, kompetanse og ansvar. Meklingen ble avsluttet fredag kveld.

Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Kystruteoppgjøret i havn
Sjømannsorganisasjonene ble 14. mai enige med Norges Rederiforbund i mellomoppgjøret for NOR-registrerte passasjerskip i kystfart.

Maritim næring
Nærskipsfart og akvashipping
Regjeringen med ny havbruksstrategi
Den ferske havbruksmeldingen viser at regjeringen har høye ambisjoner for framtidens havbruksnæring.

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Et lønnsoppgjør som sikrer kjøpekraften
LO og NHO er enige i årets lønnsoppgjør og unngår dermed streik. Lønnsoppgjøret har en ramme på 4,4 prosent i lønnsvekst. Den varslede streiken, som blant annet ville omfattet ferge- og lokalfarten, er dermed unngått.

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Brudd i mellomoppgjøret LO NHO
LO har tirsdag 18. mars brutt lønnsforhandlingene med NHO i mellomoppgjøret 2025, og har samtidig varslet avtale- og plassoppsigelser for over 200 000 arbeidstakere. Dermed går lønnsoppgjøret videre til mekling hos Riksmekleren i slutten av mars.

HMS
Maritim næring
Ferge- og lokalfart
Varsler ny forskrift om batterisikkerhet
En ny forskrift om sikkerhet på batteridrevne ferger er under oppseiling. - Sjøfartsdirektoratet har forsøkt å dekke opp problemstillinger som vi har reist om vaktholdet på batteriferger, særlig når det gjelder praksis rundt sovende personell om bord når ferger ligger til kai.