Viktige tariffinnspill fra innenriks, nærskipsfart og akvashipping
Nesten 600 medlemmer fra over 40 rederier har svart på spørreskjema om krav og prioriteringer til de kommende tariffoppgjørene.
18.-20. mars er det tariffkonferanse for innenriksfarten (LO-området), kystrederiene og akvashipping og kystrutene. Tillitsvalgte og medlemmer fra områdene er samlet for å gjennomgå innspill fra medlemmene i de ulike tariffområdene og legge strategien før årets mange tariffoppgjør. Konferansen er felles med Dnmf.
Før konferansen var det sendt ut invitasjon til alle medlemmer som jobber i disse områdene om å si sin mening om hva som må prioriteres eller forbedres i årets tariffoppgjør. Alle innspill – totalt over 1 000 konkrete forslag og uttalelser - blir lagt fram for tariffkonferansene.
Disse undersøkelsene gjør at tariffkonferansen kan ta medlemmene på «på pulsen». Både statistikk, frustrasjon og konstruktive forslag er viktige når de tillitsvalgte og forbundets forhandlere skal lage begynne jobben med kravliste som er i tråd med forventningene til de kommende tariffoppgjørene.
Innenriksfarten
Overenskomster for ferge- og lokalfarten, bukseringsrederiene, redningsselskapet og seilskipene er en del av LO-NHO-oppgjøret. Forhandlingene med NHO Sjøfart for disse områdene starter etter planen 26. april.
96 % av de nesten 400 medlemmene i dette området som svarte på undersøkelsen, sier at det viktigste i årets lønnsoppgjør er å få et godt generelt lønnstillegg som sikrer økt kjøpekraft.
Det nest viktigste kravet fra medlemmene før tariffoppgjøret i vår er forbedringer i tariffavtalens bestemmelser om lønnstillegg, og også turnus og arbeidstid er høyt prioritert. Arbeidstidsordninger har vært et utfordrende tema for dette tariffområdet det siste året.
Meningene om lokal lønnsfastsettelse og lokale forhandlinger er delt, og det ser ut til at de yngre i større grad mener lokale forhandlinger bør ha høy prioritet.
Nærskipsfart og akvashipping
Medlemmer tilknyttet avtaler med Kystrederiene og Sjømat Norge har gitt innspill til hva som bør forbedres i de respektive overenskomstene i årets tariffoppgjør. For dette området skjer forhandlingene først til høsten, men forberedelsene er allerede i gang og tillitsvalgte fra både små og store rederier deltar på tariffkonferansen i mars.
Medlemmene i disse segmentene har spesielt mange innspill og forslag knyttet til arbeidstid, seilingsperioder, turnusplan, fritidsregnskap, ekstratjeneste etc.
På spørsmål om hva som er viktigst å prioritere i det kommende tariffoppgjøret, blir forbedringer i overenskomstenes bestemmelser om pensjon, trygghetforsikring løftet opp til tredjeplass.

400 medlemmer i innenriksfarten har prioritert hvilke deler av tariffavtalendet er viktigst å forbedre i årets tariffoppgjør.

I nærskipsfarten prioriteres blant annet pensjon og trygghetsforsikring høyt.
Gjennomgår alle krav
Tariffkonferansen for tillitsvalgte og forbundets forhandlingsledelse gjennomgår innspillene og gjør en prioritering. På konferansen velges også medlemmer til forhandlingsutvalgene som skal møte motparten i de kommende tariffoppgjørene. Det er forskjellig forhandlingsutvalg for hvert tariffområde, slik at alle medlemmer er representert av seilende fra sitt eget segment under forhandlingene.
Forhandlingsutvalgets jobb er å ta signalene fra tariffkonferansen videre og lage en konkret kravliste før forhandlingene begynner. Før forhandlingsstart kommer det mer konkret informasjon om hvilke krav som vil bli framsatt under årets forhandlinger.
Flere oppgjør følger
Også medlemmer av DSO og Kystrutene har gitt sine innspill før tariffkonferansene, og flere følger.
For offshore og utenriksfart starter forberedelsene til høstens tariffoppgjør med en utsendelse av tilsvarende survey i april og tariffkonferanse i juni.

Følg tariffoppgjøret område for område
Først ut i 2024 er innenriksfarten og offentlig sektor (LO-området), deretter følger DSO (rigg), hurtigbåt og ambulanse (HRF), nærskipsfart og akvashippig (Kystrederiene og Sjømat Norge).
Forhandlingene med Norges Rederiforbund for NOR (offshore, utenriksferger) skjer i november 2024 og NIS-oppgjøret (deepsea) blir rundt årsskiftet.
Oppdateringer
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
16. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene for nærskipsfart og akvashipping finner sted i Bergen.
Aktuelt

Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Brudd i mellomoppgjøret LO NHO
LO har tirsdag 18. mars brutt lønnsforhandlingene med NHO i mellomoppgjøret 2025, og har samtidig varslet avtale- og plassoppsigelser for over 200 000 arbeidstakere. Dermed går lønnsoppgjøret videre til mekling hos Riksmekleren i slutten av mars.

HMS
Maritim næring
Ferge- og lokalfart
Varsler ny forskrift om batterisikkerhet
En ny forskrift om sikkerhet på batteridrevne ferger er under oppseiling. - Sjøfartsdirektoratet har forsøkt å dekke opp problemstillinger som vi har reist om vaktholdet på batteriferger, særlig når det gjelder praksis rundt sovende personell om bord når ferger ligger til kai.

Lønnsoppgjør
Deepsea
NIS-oppgjøret i havn
Sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund kom sent mandag kveld til enighet i Nordisk NIS-oppgjøret.

Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.

Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.

Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.

Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Mekling og mulige permitteringsvarsler
Hvis en arbeidskonflikt i et annet forbund fører til at du ikke har en jobb å gjøre, kan du bli permittert.