Viktige tariffinnspill fra innenriks, nærskipsfart og akvashipping
Nesten 600 medlemmer fra over 40 rederier har svart på spørreskjema om krav og prioriteringer til de kommende tariffoppgjørene.
18.-20. mars er det tariffkonferanse for innenriksfarten (LO-området), kystrederiene og akvashipping og kystrutene. Tillitsvalgte og medlemmer fra områdene er samlet for å gjennomgå innspill fra medlemmene i de ulike tariffområdene og legge strategien før årets mange tariffoppgjør. Konferansen er felles med Dnmf.
Før konferansen var det sendt ut invitasjon til alle medlemmer som jobber i disse områdene om å si sin mening om hva som må prioriteres eller forbedres i årets tariffoppgjør. Alle innspill – totalt over 1 000 konkrete forslag og uttalelser - blir lagt fram for tariffkonferansene.
Disse undersøkelsene gjør at tariffkonferansen kan ta medlemmene på «på pulsen». Både statistikk, frustrasjon og konstruktive forslag er viktige når de tillitsvalgte og forbundets forhandlere skal lage begynne jobben med kravliste som er i tråd med forventningene til de kommende tariffoppgjørene.
Innenriksfarten
Overenskomster for ferge- og lokalfarten, bukseringsrederiene, redningsselskapet og seilskipene er en del av LO-NHO-oppgjøret. Forhandlingene med NHO Sjøfart for disse områdene starter etter planen 26. april.
96 % av de nesten 400 medlemmene i dette området som svarte på undersøkelsen, sier at det viktigste i årets lønnsoppgjør er å få et godt generelt lønnstillegg som sikrer økt kjøpekraft.
Det nest viktigste kravet fra medlemmene før tariffoppgjøret i vår er forbedringer i tariffavtalens bestemmelser om lønnstillegg, og også turnus og arbeidstid er høyt prioritert. Arbeidstidsordninger har vært et utfordrende tema for dette tariffområdet det siste året.
Meningene om lokal lønnsfastsettelse og lokale forhandlinger er delt, og det ser ut til at de yngre i større grad mener lokale forhandlinger bør ha høy prioritet.
Nærskipsfart og akvashipping
Medlemmer tilknyttet avtaler med Kystrederiene og Sjømat Norge har gitt innspill til hva som bør forbedres i de respektive overenskomstene i årets tariffoppgjør. For dette området skjer forhandlingene først til høsten, men forberedelsene er allerede i gang og tillitsvalgte fra både små og store rederier deltar på tariffkonferansen i mars.
Medlemmene i disse segmentene har spesielt mange innspill og forslag knyttet til arbeidstid, seilingsperioder, turnusplan, fritidsregnskap, ekstratjeneste etc.
På spørsmål om hva som er viktigst å prioritere i det kommende tariffoppgjøret, blir forbedringer i overenskomstenes bestemmelser om pensjon, trygghetforsikring løftet opp til tredjeplass.
400 medlemmer i innenriksfarten har prioritert hvilke deler av tariffavtalendet er viktigst å forbedre i årets tariffoppgjør.
I nærskipsfarten prioriteres blant annet pensjon og trygghetsforsikring høyt.
Gjennomgår alle krav
Tariffkonferansen for tillitsvalgte og forbundets forhandlingsledelse gjennomgår innspillene og gjør en prioritering. På konferansen velges også medlemmer til forhandlingsutvalgene som skal møte motparten i de kommende tariffoppgjørene. Det er forskjellig forhandlingsutvalg for hvert tariffområde, slik at alle medlemmer er representert av seilende fra sitt eget segment under forhandlingene.
Forhandlingsutvalgets jobb er å ta signalene fra tariffkonferansen videre og lage en konkret kravliste før forhandlingene begynner. Før forhandlingsstart kommer det mer konkret informasjon om hvilke krav som vil bli framsatt under årets forhandlinger.
Flere oppgjør følger
Også medlemmer av DSO og Kystrutene har gitt sine innspill før tariffkonferansene, og flere følger.
For offshore og utenriksfart starter forberedelsene til høstens tariffoppgjør med en utsendelse av tilsvarende survey i april og tariffkonferanse i juni.
Følg tariffoppgjøret område for område
Først ut i 2024 er innenriksfarten og offentlig sektor (LO-området), deretter følger DSO (rigg), hurtigbåt og ambulanse (HRF), nærskipsfart og akvashippig (Kystrederiene og Sjømat Norge).
Forhandlingene med Norges Rederiforbund for NOR (offshore, utenriksferger) skjer i november 2024 og NIS-oppgjøret (deepsea) blir rundt årsskiftet.
Oppdateringer
20. okt. 2025
Lønnsoppgjør
Offshore service
Aktiviteter
Mellomoppgjør NOR-området. Sjømannsorganisasjonene møter Norges Rederiforbund
09. sep. 2025
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Sjømannsorganisasjonene møter Kystrederiene i mellomoppgjøret 2025
14. mai 2025
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Mellomoppgjør kystrutene
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
Aktuelt
Lønn
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore service
Enighet i mellomoppgjøret for NOR utenriks
Norsk Sjømannsforbund, Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund har kommet til enighet i årets mellomoppgjør.
Lønn
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore service
NOR-oppgjøret i gang
Mandag formiddag møtte Norsk Sjøoffisersforbund Norges Rederiforbund til forhandlinger om lønnsregulering for andre avtaleår for blant annet offshore service.
Lønn
Tariffavtalen
Offshore service
Lønnsoppgjør
Jobber med hyretabell for 1:2-turnus
Foran hovedoppgjøret høsten 2026 arbeider sjømannsorganisasjonene med å få på plass en helhetlig løsning for 1:2-turnus i offshore service-rederier som ønsker å forsøke dette. Sammen med Norges Rederiforbund skal de også se nærmere på dagens løsning med fritidsregnskap.
Maritim næring
Nærskipsfart og akvashipping
Viktig seminar om sikkerhetsstyring i havbruk
Hvordan kan havbruksnæringen styrke arbeidet med sikkerhet? Det spørsmålet står i sentrum når aktører fra næring, forskning og forvaltning samles på Oslo Kongressenter 17. september 2025.
Nærskipsfart og akvashipping
Lønnsoppgjør
Mellomoppgjør for kystfart og akvashipping
Sjømannsorganisasjonene kom 9. september i mål med forhandlingene med Kystrederiene om andre avtaleår.
Tariffavtalen
Ferge- og lokalfart
Forbereder forhandlinger om sentral fastlønnsavtale
14. og 15. august møttes NSOFs utvalg som har fått i oppdrag å «vurdere konsekvensene og mulighetene til å gå over til sentrale fastlønnsavtaler» for ferge- og lokalfart. Utvalget er satt ned som resultat av enighet i tarifforhandlingene med NHO Sjøfart i 2024.
Arbeidsliv
Ferge- og lokalfart
Fergesommeren står i fare
Norge står foran nok en sommersesong med økt fergetrafikk, og dessverre ser det ut til at kaoset fra tidligere år gjentar seg.