IMG 9781
Pål Tangen, Forhandlingsdirektør, Norges Rederiforbund og Marius Mandal Bårdsgjerde, Seniorrådgiver Markeds- og medlemskontakt, NSOF er enige om ny kadettavtale.

Ny avtale gir bedre vilkår for kadettene

Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund har signert en ny og forbedret kadettavtale, gjeldende fra 1. juli 2025. Avtalen innebærer en betydelig styrking av kadettenes økonomiske vilkår og sikrer likebehandling på tvers av rederier.

Publisert 04.07.2025

NSOF Ung satte kadettavtalen på agendaen i 2024. Avtalen nå er et resultat av utvalgsarbeidet som ble besluttet i forbindelse med høstens hovedoppgjør, og markerer et viktig gjennomslag for kadettenes rettigheter og vilkår. Den innfører en ny, felles sats for kadettstønad, som gjelder for alle kadetter uavhengig av hvilket rederi de seiler for. Stønaden er todelt, og særlig i de siste 180 dagene av utdanningsløpet gis det en solid økning fra det som har vært mulig å oppnå i tidligere avtaler.

– Dette er et viktig steg for å sikre rettferdige og forutsigbare vilkår for kadetter. Vi er stolte av å ha fått gjennomslag for en løsning som først og fremst styrker økonomien i praksisperioden, men som også skal sikre at kvaliteten i hele utdanningsløpet videreføres, sier Marius Mandal Bårdsgjerde, seniorrådgiver i Norsk Sjøoffisersforbund.

Med en etterlengtet kursendring og økt økonomisk marsjfart for kadettene, sammen med at avtalen også legger til rette for god oppfølging og kvalitet i praksisperioden, kan avtalen forhåpentligvis også være med å bidra til å styrke rekrutteringen og utdanningen av fremtidens sjøoffiserer.

NSOF ser frem til at alle kadetter, både de som allerede er i gang og de som nylig har avsluttet studiene og skal ut i kadettperioden, får ta i bruk denne avtalen.

En likelydende avtale er også fremforhandlet for DNMF.

Dette er den nye avtalen

Den største endringen er at man har gått bort fra Lånekassens satser som grunnlag for å beregne stønad. Justering av avtalen følger nå tariffperioden. Det er nå en fast sats som er todelt, basert på om man er i første halvdel eller andre halvdel av opplæringstiden, med utgangspunkt i 360 dager kadettopplæring. 

For de som ikke har fagbrev, og har gått veien om høyskole/universitet, og dermed har krav om 360 fartstidsdager, begynner man på satsen for første halvdel. For de som har fagbrev og har gått fagskoleveien, med krav om 180 fartstidsdager som kadett, begynner man direkte på andre halvdel.

Den viktigste endringen med denne avtalen er at man unngår alle de som har hatt 48 timers uke i opplæring, og «frivillig» har jobbet resten av tiden i 12 timers skift for å få fartstid. Dermed vil det være en kraftig forbedring for alle de som har fått betalt tidligere avtales minimumssats eller noe mer i en slags mellomløsning. Nå skal alle være sikret det samme som minimum.

Rederier tilknyttet Norges Rederiforbund skal få tilgang til avtalen derfra.

Last ned avtalen her

Oppdateringer

Aktuelt