
Fergesommeren står i fare
Norge står foran nok en sommersesong med økt fergetrafikk, og dessverre ser det ut til at kaoset fra tidligere år gjentar seg.
- Vi får stadig meldinger fra våre medlemmer om underbemanning i forhold til forventet ruteproduksjon og et økende press om å tøye grensene for arbeidstid og hvile, skriver Hans Sande i en kronikk i kystens.no 26. juni.
Det er ikke mannskapet som skal bære konsekvensene av dårlig planlegging, økonomisk press eller politiske prioriteringer. Det er en selvfølge at myndighetene finansierer kritisk annen infrastruktur – det samme må gjelde for fergetilbudet, mene NSOF.
Når systemet svikter, settes sikkerheten i fare
Lovverket setter tydelige grenser for arbeidstid og hviletid. Det handler ikke om fleksibilitet – det handler om sikkerhet. Når ansatte presses til å være «fleksible» i møte med underbemanning, er det i realiteten en forventning om å bryte loven. Dette kan og må aldri aksepteres.
Fergene er avgjørende for mange lokalsamfunn og en viktig del av det nasjonale transportsystemet – både for innbyggere, næringsliv og turister.
I sommer skal tusenvis av mennesker reise med disse fartøyene. De tar det som en selvfølge at det er sikkert, forsvarlig drift og ikke minst: at det er nok kvalifisert personell om bord.
Anbudsutsettingen har feilet – det er på tide å erkjenne det
Anbudsutsettingen av ferge- og lokalfarten skulle gi bedre tjenester og lavere kostnader. I stedet ser vi stadig tydeligere at modellen bidrar til lavere bemanning, pressede marginer og ustabil drift.
Når det er pris alene som avgjør hvem som får drive samfunnskritisk infrastruktur, går det til slutt ut over både sikkerheten og de ansatte.
Tiden er overmoden for en ærlig gjennomgang av om dagens organisering faktisk tjener samfunnet. Det må stilles tydeligere krav, og det må følge finansiering som gjør det mulig å oppfylle dem.
Norsk Sjøoffisersforbund krever at både rederier og myndigheter tar ansvar – nå.
Oppdateringer
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
12. jun. 2024
Ferge- og lokalfart
Lønnsoppgjør
Detaljer om hva innenriksoppgjøret innebærer er lagt ut. Se regnestykkene her.
08. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Streik avverget. Partene ble enige hos Riksmekleren mange timer på overtid i natt.
06. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Aktiviteter
Meklingen mellom sjømannsorganisasjonene og NHO Sjøfart starter 6. juni.
10. mai 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Cruise og passasjertrafikk
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Meklingen mellom NHO Sjøfart og de tre sjømannsorganisasjonene for over 3.000 sjøfolk i innenriksfarten er berammet til 6.-7. juni.
03. mai 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Riksmekleren har sendt "varsel om forbud mot arbeidsstans" etter at forhandlingene med NHO Sjøfart gikk til mekling. Det er en formalitet som bekrefter at vi ikke har lov til å gå til streik før mekling er gjennomført. De formelle reglene for mekling finnes i arbeidstvistloven.
21. mar. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Det er brudd i lønnsforhandlingene mellom Fellesforbundet og Norsk Industri, det såkalte frontfagoppgjøret. Frontfagsoppgjøret må være avklart før de andre hovedoppgjørene kan starte.
18. mar. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Nærskipsfart og akvashipping
Cruise og passasjertrafikk
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Aktiviteter
18.-20. mars er det tariffkonferanse for innenriksfarten (LO-området), kystrederiene og akvashipping og kystrutene. Tillitsvalgte fra områdene er samlet for å gi gjennomgå innspill fra medlemmene og legge strategien før årets tariffoppgjør i de respektive områdene. Konferansen er felles med Dnmf.
18. mar. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Aktiviteter
Tariffkonferansen for tillitsvalgte i innenriksfarten (LO-NHO-området) blir 18.-20. mars. Hovedtillitsvalgte blir innkalt til konferansen.
Aktuelt

Arbeidsliv
Ferge- og lokalfart
Fergesommeren står i fare
Norge står foran nok en sommersesong med økt fergetrafikk, og dessverre ser det ut til at kaoset fra tidligere år gjentar seg.

Arbeidsliv
Maritim næring
Kriminalisering og digitalisering
Kriminalisering av sjøfolk og autonome skip var tema for to store, internasjonale konferanser i IMOs hovedkvarter i London i juni. NSOFs direktør Hans Sande advarte mot å overse de menneskelige og sosiale aspektene ved økt autonomi.

Arbeidsliv
HMS
Vi trenger din stemme - delta i forskningsprosjekt!
Endelig er det banebrytende og viktige forskningsprosjektet «Maritim forskning - sjøfolks arbeidsliv og helse» i gang! Vi oppfordrer nå alle til svare på den første spørreundersøkelsen.

Tariffavtalen
Arbeidsliv
Når har du egentlig ferie?
Du bør varsle arbeidsgiver om hvilke friperioder du anser som ferie og ikke vil være tilgjengelig for ekstraarbeid eller endringer i skift eller turnus. Da står du mye sterkere.

Arbeidsliv
Maritim næring
Skal gjennomgå maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene blir tungt involvert i lovutvalget som skal evaluere og revidere maritimt regelverk.

Arbeidsliv
HMS
Bedre regler om yrkesskade
2. juni vedtok Stortinget at viktige deler av ordningen med yrkesskadeforsikring skal endres. Stortinget slår fast at de som har et risikofylt yrke skal få styrkede rettigheter til erstatning ved skade. Regjeringen blir pålagt å fremme forslag til endringer som fører til at belastningslidelser man får på grunn av arbeidet blir omfattet av forsikringen.

Tariffavtalen
Arbeidsliv
Offshore service
Utvekslet erfaringer om 1:2-ordning
Under høstens hovedoppgjør ble det nedsatt et utvalg som blant annet skal se nærmere på dagens system med fritidsregnskap og hyretabeller for 1:2-ordning.