Norge trenger sjøfolk
Etterspørselen etter sjøfolk og maritim kompetanse, både til skip og landbasert maritim næring, kommer til å øke i årene framover. I tillegg til at det er viktig å få mange til å velge maritim utdanning, må det jobbes for å få flere sjøfolk til å stå lenger om bord. Det krever investeringer i sjøfolks kompetanse og arbeidsmiljø, og at vi sørger for like muligheter for alle som ønsker en karriere til sjøs.
På oppdrag fra Norsk Sjøoffisersforbund har Menon Economics i 2024 for tredje gang kartlagt sjøfolks karriereveier til sjøs og på land. Den seneste rapporten er kalt "Maritime Karriereveier 2024" og følger opp tidligere rapporter fra 2019 og 2021. Formålet med rapporten er å dokumentere betydningen av erfaringsbasert maritim kompetanse i hele den maritime klyngen, inkludert myndigheter og andre deler av norsk næringsliv.
Årets rapport inkluderer også en dypere analyse av arbeidsmarkedet for sjøfolk, og hva som kan gjøres for å holde flere i arbeid til sjøs over lengre tid. Forskerne har både sett på arbeidsmiljøfaktorer og kartlagt holdningene og planene til sjøfolk som nærmer seg pensjonsalder og elevers og studenters forventninger om en jobb til sjøs.
Viktig underlag
Rapporten gir en omfattende oversikt over dagens situasjon i den maritime næringen, inkludert antall aktive sjøfolk, deres karriereveier, og framtidige behov for kompetanse. Dette er kunnskap vi må ha for å forstå hvordan næringen kan tilpasse seg endringer og sikre en bærekraftig utvikling.
I tillegg gir rapporten innsikt i utfordringer og muligheter knyttet til rekruttering og opplæring av sjøfolk. Dette er spesielt viktig i en tid hvor digitalisering, teknologiutvikling og grønn omstilling endrer kompetansebehovene i næringen.
Rapporten kan brukes av rederier, utdanningsinstitusjoner, myndigheter og andre aktører i den maritime klyngen for å utvikle strategier for rekruttering, opplæring og kompetanseutvikling.
Fra rapporten
- I 2023 var det registrert 20 000 norske maritime lønnstakere, en økning på 6 prosent sammenlignet med 2022.
- Omtrent en fjerdedel av de maritime sertifikatene eies av personer over 60 år, noe som indikerer en aldrende arbeidsstokk.
- I 2024 var det rekordhøye søkertall til maritime utdanninger, noe som viser økt interesse for maritime karrierer blant unge.
- Over 80 prosent av bedriftene mener at praktisk og operasjonell erfaring fra sjø er avgjørende for å dekke fremtidens kompetansebehov.
- Offshore service-segmentet er spesielt attraktivt for sjøfolk, og mange rederier opplever å miste sjøfolk til dette segmentet.
- Særlig sjøfolk som jobber innen havbruk og nærskipsfart ser for seg å gå over til landbaserte stillinger.
Sjøfolkene blir flere og eldre
Per 2023 var det registrert 20 000 norske maritime lønnstakere. Av disse tjenestegjorde omtrent 18 100 på skip registrert under NOR og NIS, noe som tilsvarer en økning på 6 prosent sammenlignet med 2022. Det er registrert i overkant av 26 300 gyldige sertifikater, og omtrent 43 000 personer med maritime sertifikater er tilgjengelige for arbeid i Norge. En fjerdedel av sertifikatene eies av personer over 60 år, noe som indikerer en aldrende arbeidsstokk. Det har vært en økende bekymring rundt mannskapsmangel, spesielt innen ferge- og hurtigbåtsegmentet.
De unge velger næringen
I 2024 var det rekordhøye søkertall til maritime utdanninger. At stadig flere unge ønsker en karriere på sjøen er et positivt tegn for næringen, som trenger å tiltrekke seg og beholde unge talenter for å opprettholde sin konkurranseevne. Noe av det viktigste med denne kartleggingen, er å se rekruttering i forhold til hvor lenge de ferdig utdannede og erfarne sjøfolkene står i jobb. Jo færre år sjøfolk gjennomsnittlig seiler før de går i land, jo flere må man rekruttere.
Viser hvor sjøfolk er og går
En stor spørreundersøkelse blant sjøfolk, tidligere sjøfolk og rederier er et viktig underlag for rapporten.
Mange av respondentene i undersøkelsen har hatt en lang karriere på sjøen. Av de som svarer at de har seilt i over 20 år, har 33 prosent gjort det som kaptein og 22 prosent som maskinsjef. Nærmere 70 prosent av de seilende har tidligere jobbet i andre segmenter, noe som indikerer en stor mobilitet mellom segmentene på sjøen.
Rapporten viser også at en femtedel av alle som tidligere jobbet til sjøs, kunne tenke seg å gå tilbake til en stilling på sjøen.
Viktig å vite rederienes behov
I overkant av 80 prosent av bedriftene som har svart på undersøkelsen mener at personer med praktisk og operasjonell erfaring fra sjø vil ha stor betydning for å dekke behovet for arbeidskraft og kompetanse frem mot 2030. Dette har gjenspeilet seg i rapporter utarbeidet fra 2012 og frem til i dag. Resultatene viser at erfaringsbasert kompetanse fra sjø vil være like viktig fram mot 2030 som det næringen i 2012 mente at den ville bli fram mot 2020. Samtidig opplever nærmere halvparten av virksomhetene at tilgangen på denne kompetansen har blitt dårligere de siste fem årene.
En analyse av mobilitet mellom segmenter på sjøen viser at offshore service-segmentet er spesielt attraktivt for sjøfolk, og mange rederier opplever å miste sjøfolk til dette segmentet. Dette kan delvis forklares med bedre betingelser i enkelte segmenter, som høyere lønn eller bedre arbeidstidsordninger. Resultatene fra spørreundersøkelsen blant sjøfolk viser også at segmentene hvor flest ser for seg å gå over i landbaserte jobber, er havbruk og nærskipsfart.
Viktig for framtiden
Rapporten "Maritime Karriereveier 2024" gir en omfattende og detaljert innsikt i den nåværende situasjonen og framtidige behov i den norske maritime næringen. Den understreker viktigheten av strategisk planlegging og investering i sjøfolks kompetanse og arbeidsmiljø. Bare når vi forstår utfordringene knyttet til rekruttering, opplæring og kompetanseutvikling, kan næringen opprettholde sin konkurranseevne, og norsk maritim næring kan fortsette å utnytte konkurransefortrinnet vi har i at operativ maritim kompetanse brukes i hele næringen.
Kontaktpersoner
Endre Borgen Mæland
Leder politikk og samfunnskontakt
Maritim politikk og kommunikasjon
Tlf: 93286411
E-post: endre@nsof.noHans Sande
Administrerende direktør
Ledelse, internasjonalt arbeid, politikk, presse og media.
Tlf: 91616994
E-post: hans.sande@sjooff.noOppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
16. feb. 2024
Arbeidsliv
HMS
Over 18.000 sjøfolk bruker appen «Medico» som er laget av Gard Forsikring, Radio Medico og Sjøfartsdirektoratet. Nå er appen forbedret. Les mer og last ned appen her.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Lønnsoppgjør
Fartsområder
Aktiviteter
Organisasjon
Sjømannsorganisasjonene besøker denne uken skip i Bergensområdet. Avdelingsleder Trond Løfgren kommer om bord sammen med Helene Brandal (Dnmf) og Kim-Helge Fjereide (NSF) om bord og snakker gjerne om årets hoveoppgjør.
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
23. jan. 2024
Arbeidsliv
Organisasjon
Aktiviteter
Styret i Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse møtes denne uken, blant annet for å behandle søknader om midler. Avdelingsleder Morten Kveim representerer NSOF i stiftelsens styre. Om snmk
22. jan. 2024
Arbeidsliv
Pensjon
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Gruppesøksmålet som Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund har anlagt mot Sølvtrans behandles i Ålesund tingrett tirsdag - torsdag
22. jan. 2024
Aktiviteter
Arbeidsliv
Nordisk Navgatørkongress har møte i Gøteborg denne uken. Sjøfartsdirektørene fra de nordiske landene deltar og et av temaene for møtet er psykososialt arbeidsmiljø.
Aktuelt
Maritim næring
Viktig stortingsmelding om totalberedskap
10. januar la regjeringen frem Stortingsmeldingen ”Forberedt på krise og krig”.
Maritim næring
Arbeidsliv
Norge trenger flere sjøfolk
Rapporten "Maritime karriereveier" ble presentert onsdag. For å sikre at Norge har nok sjøfolk vil det ikke bare være behov for økt rekruttering, men også for at flere jobber lenger på sjøen.
Maritim næring
Signerte maritimt klimapartnerskap
5. desember var representanter for store deler av den maritime næringen samlet i Oslo for å signere avtalen om maritimt klimapartnerskap med myndighetene.
Arbeidsliv
HMS
Starter STAMI-prosjektet i 2025
Maritim næring
ESA kan ikke stoppe lovforslaget
Det er ingen grunn til at regjeringen skal stanse jobben med norske lønns- og arbeidsvilkår selv om ESA stiller spørsmål.
Maritim næring
ESA avslår ikke lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår
ESA har i en foreløpig vurdering slått fast at Norges foreslåtte lovendringer i allmenngjøringsloven og sektorlover for offshore-aktiviteter kan være uforenlige med EØS-retten.
Maritim næring
Justerer nettolønnsordningen
7. oktober la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025. På forhånd var det lekket at taket på nettolønnsordningen justeres med 5 500 kroner.