Økt kvinneandel i maritim næring
Maritim næring må tiltrekke seg alle de beste hodene - uavhengig av kjønn. Det er viktig at det ikke kun rekrutteres fra én halvdel av befolkningen, men at like mange kvinner som menn ser det som attraktivt med en maritim karrierevei.
Maritim næring står overfor store utfordringer og muligheter framover, bl.a. innen digitalisering og klima, og det er forventet vekst og økt etterspørsel etter arbeidskraft innen flere segmenter.
Samfunnet har de siste 20–30 årene utviklet seg og blitt mer likestilt. De strukturelle rammene legger til rette for og skaper en forventning om at far deltar i familielivet på lik linje med mor, samtidig som kvinner gis like karrieremuligheter som menn. Denne endringen gjør at maritim næring må se på en mer helhetlig familiepolitikk, og man må tenke på hvilke tiltak som kan sørge for at maritim næring både rekrutterer og beholder personell i et livsfaseperspektiv.
Kvinneandel i maritim næring
- Kvinneandelen blant de som jobber om bord på skip ligger på 11 prosent, mens kvinneandelen blant den bredere maritime næringen (leverandør, sjøfart, transport, tjenester, og verft) ligger på 21 prosent.
- Kvinner generelt tjener mindre enn menn i maritim sektor, også når det kontrolleres for utdanning, stillingstittel og alder. Forskjellene er størst innen sjøfart og transport. I verftssegmentet er det betydelig mindre forskjeller.
- Kvinneandelen blant studenter er relativt stabil på ca. 20 prosent innen universitets- og høyskolesektoren, men dette varierer mellom ulike studier og fra år til år. Innenfor høyere yrkesfaglig utdanning er det hovedsakelig en stigende trend, med større andel kvinnelige søkere.
- NSOF har ca. 3 prosent kvinnelige medlemmer. Blant studentene som er medlem, er andelen over 20 prosent.
Norsk Sjøoffisersforbund vil:
- ha en mer helhetlig familiepolitikk i maritim næring, som er tilpasset ulike livsfaser.
- at seillingsordningene til sjøfolk kan tilpasses den livsfasen vedkommende er i.
- at det utredes alternative seilingsordninger til den tradisjonelle 1:1-rotasjonen, herunder 1:2-rotasjon.
- arbeide for at flere kvinner velger maritim næring og tiltak som bidrar til å rekruttere og beholde kvinnelige offiserer.
Oppdateringer
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
16. feb. 2024
Arbeidsliv
HMS
Over 18.000 sjøfolk bruker appen «Medico» som er laget av Gard Forsikring, Radio Medico og Sjøfartsdirektoratet. Nå er appen forbedret. Les mer og last ned appen her.
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
23. jan. 2024
Arbeidsliv
Organisasjon
Aktiviteter
Styret i Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse møtes denne uken, blant annet for å behandle søknader om midler. Avdelingsleder Morten Kveim representerer NSOF i stiftelsens styre. Om snmk
22. jan. 2024
Arbeidsliv
Pensjon
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Gruppesøksmålet som Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund har anlagt mot Sølvtrans behandles i Ålesund tingrett tirsdag - torsdag
22. jan. 2024
Aktiviteter
Arbeidsliv
Nordisk Navgatørkongress har møte i Gøteborg denne uken. Sjøfartsdirektørene fra de nordiske landene deltar og et av temaene for møtet er psykososialt arbeidsmiljø.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
20. nov. 2023
Arbeidsliv
Maritim næring
NSOF og NSF har hatt møte med ledelsen i Havarikommisjonen. Havarikommisjonen er positive til at medlemmene ble bistått av forbundenes representanter fremfor arbeidsgivers advokater. - NSOF anbefaler derfor alle våre medlemmer til å kontakte forbundet snarest mulig etter hendelser med fartøyene, slik at vi kan bistå så tidlig som mulig, sier advokat Martha Nordal, som deltok på møtet sammen med adm. dir. Hans Sande og avdelingsleder Morten Kveim.
17. nov. 2023
Arbeidsliv
HMS
Har du opplevd eller vært vitne til mobbing, trakassering eller andre kritikkverdige forhold om bord? Da kan du tipse Sjøfartsdirektoratet – heilt anonymt. Les mer her.
Aktuelt
Maritim næring
Arbeidsliv
Norge trenger flere sjøfolk
Rapporten "Maritime karriereveier" ble presentert onsdag. For å sikre at Norge har nok sjøfolk vil det ikke bare være behov for økt rekruttering, men også for at flere jobber lenger på sjøen.
Arbeidsliv
HMS
Starter STAMI-prosjektet i 2025
Arbeidsliv
Ferge- og lokalfart
Diskuterte ferge med direktoratet
18. september var NSOF i Haugesund for å møte fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim og flere andre ledere i Sjøfartsdirektoratet. Hovedtema for møtet var arbeidsforholdene i ferge- og lokalfarten.
Arbeidsliv
Maritim næring
Gjennomgår av maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene har lenge etterlyst en revisjon og modernisering av det maritime regelverket. Nå setter regjeringen i gang.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Vant rettsak om landlovnekt
Kompensasjon for landlovnekt på grunn av smittevernhensyn ikke er innbakt i fastlønnen. Dette har Arbeidsretten slått fast etter at LO og Norsk Sjøoffisersforbund tok Norges Rederiforbund til retten.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Offshore service
Eidesvik med unik avtale om fleksibel arbeidstid
Hos Eidesvik Offshore har fagforeninger og rederi fått på plass en avtale som gir ansatte muligheten til mer fleksibel arbeidstid, i form av midlertidig redusert stilling i faser av livet der de ønsker dette.
Maritim næring
HMS
Arbeidsliv
DSO
Digitalisering og sikkerhet
Koblinger mellom digitalisering, HMS og partssamarbeid i olje, gass og annen havindustri.