Norske sjøfolk i farligere farvann
To av Norges fremste eksperter på geopolitikk, sikkerhet og beredskap møtes i Messepraten for å diskutere norske sjøfolks rolle i vår nye sikkerhetspolitiske virkelighet.

– Norge er en maritim nasjon. Vi lever av havet, og henter ressurser på og under havet, og vi har en utrolig stor og verdifull maritim næring, også i global sammenheng. Det er en kritisk verdi, som må beskyttes, og en strategisk beredskapsressurs, sier direktør for Norges Rederiforbunds beredskapsavdeling, Audun Halvorsen.
I denne episoden av Messepraten diskuterer han og tidligere direktør i Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI), Ulf Sverdrup, de større geopolitiske linjene, og hvordan de påvirker norsk sjøfart.
Nye spilleregler for sjøfarten
Russlands aggressive krig mot Ukraina, konflikten i Midtøsten og rivaliseringen mellom USA og Kina trekkes frem som noe av det som nå reiser grunnleggende spørsmål om hva som skal være spillereglene for sjøfart, hvordan trafikken forvaltes og hvordan havene som felles ressurs skal brukes.
– Sjøfart og skip er i økende grad mål og arena, og blir brukt som instrument, i disse konfliktene. I Svartehavet blir skip utsatt, og det er veldig vanskelig å seile med mat ut fra Ukraina. Vi har fått en stor skyggeflåte med oljetankere knyttet til sanksjoner med Russland, og vi ser Iran og proxy-krigføring, som rammer skip i Rødehavet og i Midtøsten. Det er en veldig krevende situasjon, sier Sverdrup.
En ny sikkerhetspolitisk betydning
Det er ikke uten grunn at alle NATO-landene nå styrker forsvarsbudsjettene og investerer mer penger i sikkerhet og beredskap. For Norge vil det maritime være svært viktig også fremover.
– Den norske offshoreflåten er verdens nest største og verdens mest teknologisk avanserte, og har plutselig en helt annen sikkerhetspolitisk betydning enn man har tenkt tidligere, påpeker Halvorsen i Norges Rederiforbund.
Vil du høre mer?
Lytt til denne og flere episoder av Messepraten på Spotify, Apple Podcast eller der du lytter til podkast! Alle episodene kan lastes ned og bli med deg ut på sjøen.
Har du innspill, ros eller ris, eller forslag til tema eller gjester? Send oss gjerne en e-post på medlem@nsof.no.
Følg oss på Facebook for å holde deg oppdatert på siste nytt fra forbundet. På TikTok kan du nå også følge med på hverdagen til unge sjøfolk, kadetter og studenter innen maritime fag!
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
15. des. 2023
HMS
Maritim næring
13. des. 2023
Maritim næring
Torsdag møtte NSOF, Sjømannsforbundet LO den nye fiskeri- og havministeren, Cecilie Myrseth om den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på kontinentalsokkelen. De var tydelige overfor statsråden at denne saken er svært godt belyst og at vi er på overtid for å få loven behandlet i Stortinget.
12. des. 2023
Maritim næring
Administrerende direktør Hans Sande, styreleder Marius Strømmen og samfunnskontakt Endre Borgen Mæland møtte denne uken FrPs programkomite. - Fremskrittspartiet har vært en viktig støttespiller for nettolønnsordningen. De ønsker å lage et solid maritimt program og var nysgjerrig på våre innspill på blant annet rammevilkår, utdanning og beredskap, sier Sande etter møtet.
08. des. 2023
HMS
Maritim næring
Aktuelt

Maritim næring
Viktig stortingsmelding om totalberedskap
10. januar la regjeringen frem Stortingsmeldingen ”Forberedt på krise og krig”.

Maritim næring
Arbeidsliv
Norge trenger flere sjøfolk
Rapporten "Maritime karriereveier" ble presentert onsdag. For å sikre at Norge har nok sjøfolk vil det ikke bare være behov for økt rekruttering, men også for at flere jobber lenger på sjøen.

Maritim næring
Signerte maritimt klimapartnerskap
5. desember var representanter for store deler av den maritime næringen samlet i Oslo for å signere avtalen om maritimt klimapartnerskap med myndighetene.

Maritim næring
ESA kan ikke stoppe lovforslaget
Det er ingen grunn til at regjeringen skal stanse jobben med norske lønns- og arbeidsvilkår selv om ESA stiller spørsmål.

Maritim næring
ESA avslår ikke lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår
ESA har i en foreløpig vurdering slått fast at Norges foreslåtte lovendringer i allmenngjøringsloven og sektorlover for offshore-aktiviteter kan være uforenlige med EØS-retten.

Maritim næring
Justerer nettolønnsordningen
7. oktober la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025. På forhånd var det lekket at taket på nettolønnsordningen justeres med 5 500 kroner.

Arbeidsliv
Maritim næring
Gjennomgår av maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene har lenge etterlyst en revisjon og modernisering av det maritime regelverket. Nå setter regjeringen i gang.