Viktig seier i sak om yrkesskadeerstatning
NSOF fikk medhold i Finansklagenemnda i forbindelse med en yrkesskadeforsikringssak for et medlem, som først fikk avslag. Avgjørelsen oppsummerer viktig praksis som vil ha betydning for sjøfolk i liknende saker.
Erling Fasting
Seniorrådgiver
- Kontakt gjerne NSOF før du melder en mulig yrkesskade til forsikringsselskapet, er oppfordringen fra seniorrådgiver Erling Fasting, som hadde saken.
Saken gjaldt et medlem som falt på vei ned en leider og fikk en skade da han tok tak i rekkverket for å stoppe fallet. Fasting bisto medlemmet etter at forsikringsselskapet avslo hans krav om erstatning.
Vilkårene i folketrygdloven §13-3 for at en ulykke skal anses som en arbeidsulykke, er at det skjer en «plutselig eller uventet ytre hending». I denne saken hevdet selskapet at siden skadelidte selv beskrev årsaken til fallet som et «overtråkk/feiltråkk», så var det ikke en ytre påvirkning som førte til at han falt.
NSOF tok saken til Finansklagenemda og hevdet at selv om fallet ble forårsaket av at medlemmet skled eller fikk et overtråkk, så er det det faktum at han falt ned en trapp og fikk en skade i den forbindelse, uansett å anse som en «ytre hending» som medfører rett til erstatning.
Ta kontakt
Seniorrådgiver Erling Fasting er fagansvarlig for forsikringsrett i NSOF, og har lang fartstid med yrkesskadeforsikringsrett. Han understreker hvor viktig det er å kontakte forbundet tidlig dersom man har en forsikringssak som gjelder en yrkesskade.
- I denne saken hadde medlemmet hatt kontakt med selskapet tidlig i prosessen og beskrevet årsaken til fallet som et «overtråkk/feiltråkk». Medlemmet var usikker på hva som skjedde, men følte seg presset til å angi en årsak. Dette førte til at selskapet avslo saken fordi et «overtråkk» tradisjonelt sett i yrkesskadeforsikring ikke er sett på som en arbeidsulykke. Dersom NSOF hadde vært involvert i saken tidligere kunne vi gitt råd og kanskje kun saken vært avsluttet på et tidligere tidspunkt.
Fullt medhold
I sin avgjørelse ga Finansklagenemndas sekretariat NSOF fullt medhold.
- Denne avgjørelsen viser hvor viktig det er å ha juridisk bistand i yrkesskadesaker. Sakene har ofte kompliserte juridiske aspekter, og man bør ikke stå alene mot forsikringsselskapet, sier seniorrådgiver Erling Fasting.
I klagen hevdet NSOF følgende:
«Dersom man mener at fallet var et resultat av et feiltråkk, mener forsikrede uansett at hva som er plutselig og uventet må knyttes til at han falt og skadet skulderen, ikke at et feiltråkk foranlediget fallet. Den uventede og ytre påvirkningen fikk han da han falt ned en trapp, og fikk en skulderskade idet han tok seg for med mål om å unngå ytterligere skade.»
Finansklagenemndas sekretariat viste avgjørelsen til at det har skjedd en endring av nemndas praksis angående fall som yrkesskader. De siterer en nyere avgjørelse i FINKN-2024-45, der skadelidte falt 12 trinn ned en trapp etter han snublet i egne ben:
«I nærværende sak er det ikke tale om et fall på samme plan; det er uomtvistet at forsikrede falt om lag tolv trappetrinn i utvendig trapp. Forsikredes plutselige fall i en trapp har betydelig skadepotensiale, og fallulykken hadde direkte tilknytning til utførelsen av forsikredes arbeidsoppgaver (forsikrede var på kontoret i andre etasje for å hente et skjema). Nemnda legger i tråd med sin forståelse av "ytre" hending til grunn at forsikredes fallulykke i trapp den 12.4.23 er en skadehendelse som er omfattet av arbeidsulykkebegrepet i yrkesskadeforsikringsloven § 11 første ledd bokstav a, jf. folketrygdloven § 13-3 andre ledd, selv om det er uklart hvorfor forsikrede falt. På samme måte som Høyesterett og Lagmannsretten, har nemda støtte for sin rettsoppfatning i nyere trygderettspraksis.»
Fasting presiserer også at hva man tenker på som en «yrkesskade» i dagligtale og den juridiske definisjonen ikke nødvendigvis er den samme. Likevel mener han det er bra at vi fikk en avgjørelse fra Finansklagenemnda som er såpass klar på at NSOF sitt standpunkt er i samsvar med ny rettspraksis og nemndspraksis angående slike fallskader.
- Vi håper nå at forsikringsselskapene tar dette til etterretning og endrer sin praksis tilsvarende, avslutter Fasting.
Oppdateringer
06. mai 2024
Aktiviteter
HMS
Nærskipsfart og akvashipping
6. og 7. mai inviterer direktoratet skips- og rederiledelsen i fiskerinæringen til ISM-fagseminar i Tromsø. Seminaret er gratis og du kan lese mer her.
22. mar. 2024
HMS
Cruise og passasjertrafikk
Statens havarikommisjon (SHK) publiserte tirsdag sin rapport etter hendelsen med cruiseskipet Viking Sky i mars 2019. - Dette er en solid og gjennomarbeidet rapport. Undersøkelsen fokuserer på operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblemer som på ulike måter bidro til nestenulykken, sier avdelingsleder Morten Kveim. Les hele rapporten her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
16. feb. 2024
Arbeidsliv
HMS
Over 18.000 sjøfolk bruker appen «Medico» som er laget av Gard Forsikring, Radio Medico og Sjøfartsdirektoratet. Nå er appen forbedret. Les mer og last ned appen her.
12. feb. 2024
HMS
Medlemsfordeler
Sjømannskirkens fagseminar våren 2024 handler om sorg og hva kan vi gjøre når sorgen rammer en av våre kollegaer eller ansatte. Seminaret er gratis for NSOFs medlemmer. Les mer og meld deg på her.
09. feb. 2024
HMS
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Sjøfolk med lang fartstid kan søke om støtte i Norges Rederiforbunds Sjømannsfond av 1918, «Kølafondet». Det deles ut hvert år i mai/juni, med søknadsfrist 1. mars. Les mer her.
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
23. jan. 2024
Arbeidsliv
Organisasjon
Aktiviteter
Styret i Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse møtes denne uken, blant annet for å behandle søknader om midler. Avdelingsleder Morten Kveim representerer NSOF i stiftelsens styre. Om snmk
22. jan. 2024
Arbeidsliv
Pensjon
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Gruppesøksmålet som Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund har anlagt mot Sølvtrans behandles i Ålesund tingrett tirsdag - torsdag
Aktuelt
Arbeidsliv
Ferge- og lokalfart
Diskuterte ferge med direktoratet
18. september var NSOF i Haugesund for å møte fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim og flere andre ledere i Sjøfartsdirektoratet. Hovedtema for møtet var arbeidsforholdene i ferge- og lokalfarten.
Arbeidsliv
Maritim næring
Gjennomgår av maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene har lenge etterlyst en revisjon og modernisering av det maritime regelverket. Nå setter regjeringen i gang.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Vant rettsak om landlovnekt
Kompensasjon for landlovnekt på grunn av smittevernhensyn ikke er innbakt i fastlønnen. Dette har Arbeidsretten slått fast etter at LO og Norsk Sjøoffisersforbund tok Norges Rederiforbund til retten.
HMS
Maritim næring
IFSMA ber kontrollører vente
Den internasjonale skipsførerføderasjonen IFSMA foreslår at PSC-offiserer venter minst seks timer etter at et skip har ankommet havn før de gjennomfører inspeksjoner. Dette vil gi mannskapet nødvendig hvile og forbedre sikkerheten og profesjonaliteten under inspeksjonene.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Offshore service
Eidesvik med unik avtale om fleksibel arbeidstid
Hos Eidesvik Offshore har fagforeninger og rederi fått på plass en avtale som gir ansatte muligheten til mer fleksibel arbeidstid, i form av midlertidig redusert stilling i faser av livet der de ønsker dette.
Maritim næring
HMS
Arbeidsliv
DSO
Digitalisering og sikkerhet
Koblinger mellom digitalisering, HMS og partssamarbeid i olje, gass og annen havindustri.
HMS
Ti omkom på næringsfartøy i fjor – målet er null
Sjøfartsdirektoratets statistikk viser at ti personer omkom på næringsfartøy i 2023, opp fra syv i 2022. Det er ti for mye, og NSOF bidrar aktivt i arbeidet med å få tallet ned mot null.