Strengere miljøkrav ved offentlige innkjøp
Regjeringen vil at offentlige innkjøpere skal vektlegge miljø mer i anbudsrunder og foreslår en skjerping av regelverket slik at miljø alltid vektes med minst 30 prosent i alle offentlige innkjøp.

Hans Sande
Administrerende direktør
- Den norske maritime klyngen er verdensledende når det gjelder å drive fram innovasjon og grønne løsninger. Da er det naturlig at det offentlige også er pålagt å etterspørre de mest bærekraftige løsningene når de kjøper tjenester fra den maritime næringen, sier administrerende direktør Hans Sande i NSOF. Han er likevel bekymret for at miljøkravene i offentlige anbudsrunder kan bli for snevre.
- Når det utvikles og innføres mer miljøvennlig teknologi i skipsfarten må man ikke ensidig se på ytre miljø, men ta hensyn til hele HMS-begrepet (Helse, miljø og sikkerhet). Som innkjøper har det offentlige et stort ansvar for norske arbeidstakeres helse og sikkerhet. Regelverket om offentlige innkjøp må pålegge oppdragsgivere å ta hensyn til også det indre miljøet, sjømannens helse og sikkerhet for mannskap, passasjerer og skip. Reglene for offentlige innkjøp må for eksempel ikke bidra til at rederier presses til å ta i bruk ta i bruk ny lav- eller nullutlippsteknologi bruk før alle helse- og sikkerhetsmessige aspekter er utredet og avklart.
I fjor kjøpte det offentlige varer og tjenester for 650 milliarder kroner, og regjeringen vil sikre at disse midlene brukes på en mest mulig miljøvennlig og bærekraftig måte.
- Der det offentlige går foran, bidrar de både til å sette standarden og til å løfte fram nye og mer bærekraftige næringer. Andelen offentlige oppdragsgivere som har planlagt, eller planlegger, for en klima- og miljøvennlig anskaffelsespraksis, har økt de seinere åra. Men her det det fortsatt et stort potensial. Men her er det fortsatt et stort potensial. Derfor er det viktig å stramme opp regelverket for offentlige anskaffelser, uttalte klima- og miljøminister Espen Barth Eide i en pressemelding da regjeringen 8. desember la fram lovforslaget.
Regjeringa har fra før signalisert at de vil stille krav om lav- og nullutslipp i nye anbud i Norge fra 2023 og krav om lav- og nullutslippsløsninger for servicefartøy i havbruksnæringen trinnvis fra 2024.
Forslagene til nye miljøbestemmelser i regelverket for offentlige anskaffelser er nå sendt på høring.
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
16. feb. 2024
Arbeidsliv
HMS
Over 18.000 sjøfolk bruker appen «Medico» som er laget av Gard Forsikring, Radio Medico og Sjøfartsdirektoratet. Nå er appen forbedret. Les mer og last ned appen her.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
23. jan. 2024
Arbeidsliv
Organisasjon
Aktiviteter
Styret i Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse møtes denne uken, blant annet for å behandle søknader om midler. Avdelingsleder Morten Kveim representerer NSOF i stiftelsens styre. Om snmk
22. jan. 2024
Aktiviteter
Arbeidsliv
Nordisk Navgatørkongress har møte i Gøteborg denne uken. Sjøfartsdirektørene fra de nordiske landene deltar og et av temaene for møtet er psykososialt arbeidsmiljø.
22. jan. 2024
Arbeidsliv
Pensjon
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Gruppesøksmålet som Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund har anlagt mot Sølvtrans behandles i Ålesund tingrett tirsdag - torsdag
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
Aktuelt

Arbeidsliv
Maritim næring
Kriminalisering og digitalisering
Kriminalisering av sjøfolk og autonome skip var tema for to store, internasjonale konferanser i IMOs hovedkvarter i London i juni. NSOFs direktør Hans Sande advarte mot å overse de menneskelige og sosiale aspektene ved økt autonomi.
Arbeidsliv
HMS
Vi trenger din stemme - delta i forskningsprosjekt!
Endelig er det banebrytende og viktige forskningsprosjektet «Maritim forskning - sjøfolks arbeidsliv og helse» i gang! Vi oppfordrer nå alle til svare på den første spørreundersøkelsen.

Tariffavtalen
Arbeidsliv
Når har du egentlig ferie?
Du bør varsle arbeidsgiver om hvilke friperioder du anser som ferie og ikke vil være tilgjengelig for ekstraarbeid eller endringer i skift eller turnus. Da står du mye sterkere.

Arbeidsliv
Maritim næring
Skal gjennomgå maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene blir tungt involvert i lovutvalget som skal evaluere og revidere maritimt regelverk.

Arbeidsliv
HMS
Bedre regler om yrkesskade
2. juni vedtok Stortinget at viktige deler av ordningen med yrkesskadeforsikring skal endres. Stortinget slår fast at de som har et risikofylt yrke skal få styrkede rettigheter til erstatning ved skade. Regjeringen blir pålagt å fremme forslag til endringer som fører til at belastningslidelser man får på grunn av arbeidet blir omfattet av forsikringen.

Maritim næring
En historisk dag
2. juni 20205 vedtok Stortinget loven som skal hindre sosial dumping og sørge for at norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane. Altså at det skal være norske lønnsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.

Maritim næring
Lovforslaget videre til Stortinget
Denne uka kom loven om norske lønnsvilkår på norske skip og norsk sokkel enda ett skritt nærmere å bli endelig vedtatt.