Forhandler for "innenriksen"
Torsdag 25. april startet forhandlingene i «innenriksoppgjøret». Norsk Sjøoffisersforbund og de to andre sjømannsorganisasjonene møter NHO Sjøfart til forhandlinger om både lønnssatser og andre avtalefestede tillegg og ordninger. Det er satt av to dager til forhandlingene
- Medlemmene har gikk klar beskjed om at både minstelønnssatsene og satsene for alle variable tillegg må få et kraftig løft. I tillegg har vi mange overordnede saker med oss inn i oppgjøret, så som arbeidstidsordninger og forholdet mellom sentrale og lokale forhandlinger, sier forhandlingsleder Hans Sande.
Dette er del én av tariffoppgjøret for innenriksfarten. Del to av forhandlingene er de lokale forhandlingene i hvert rederi.
Frontfaget ga 5,2 prosent
I forhandlingene i frontfaget ble resultatet 5,2 prosent. Dette gir sterke føringer for rammen for alle tariffoppgjør i privat sektor LO/NHO.
Her er det viktig å huske at rammen er ikke det samme som framforhandlet lønnstillegg.
Lønnsrammen er summen av tre elementer:
- Overhenget, som er den lønnsøkningen som ble avtalt i fjor som gjelder for i år.
- Glidning, som er lønnsøkninger som kommer i løpet av året, utenom tariffoppgjøret.
- Selve tarifftillegget som du ser som økning på lønnsslippen etter at tariffoppgjøret er ferdig.
-
Lønnsglidning
Lønnsglidning kalles også glidning. Dette er forskjellen mellom den lønnsveksten som er avtalt i et lønnsoppgjør og den som faktisk blir realisert (målt i ettertid). All lønnsøkning som registreres i statistikken utover det som direkte følger av tariffoppgjøret. Lønnsglidningen kan blant annet omfatte lønnstillegg som er gitt ved lokale forhandlinger i de enkelte bedrifter/rederi, rederrtillegg, ansiennitetstillegg, økt fortjeneste på grunn av økt akkord eller økt bruk av skiftarbeid, økt ytelse ved prestasjonslønn.mv.
Lønnsglidning beregnes i forbindelse med forhandlinger om den økonomiske rammen ved tariffoppgjør.Overheng
Overheng er en prosentvis beregning som beskriver hvor mye lønnsnivået ved utløpet av et år ligger over gjennomsnittsnivået for hele året. Det forteller dermed hvor stor lønnsveksten fra ett år til det neste vil bli dersom det ikke gis lønnstillegg eller foregår strukturendringer i det andre året. Lønnstillegg som gis sent i året, fører til større overheng til neste år enn tilsvarende tillegg som gis tidlig i året.
Overhenget er et element som regnes inn i den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret.Etterslep
Etterslep uttrykker en lavere årslønnsvekst innenfor et tariffområde når det sammenlignes med et annet område. Etterslep kalles også mindrelønnsutvikling.
-
Ved forbundsvise oppgjør er det lang tradisjon for at Industrioverenskomsten er frontfaget. Industrioverenskomsten forhandles først i forbundsvise forhandlinger. Det er bred enighet om at konkurranseutsatt industri skal sette de økonomiske rammene for lønnsutviklingen. Dette er kjernen i frontfagsmodellen og er viktig for norsk økonomi og sysselsetting. Tanken bak modellen er følgende: Hvis andre bransjer får øke sine lønnstillegg mer enn frontfaget, vil det legge press på konkurranseutsatte næringer og drive opp lønnsnivået der. Da vil norske virksomheter tape i konkurransen mot virksomheter i andre land, og Norge kan risikere å forverre sine konkurranseforhold med arbeidsledighet og industridød som resultat
Ved samordnede oppgjør er det forhandlingene mellom LO og NHO som fungerer som frontfag.
Våre krav
- En prosentvis økning av basis fastlønnssatser for alle grupper og stillinger som ivaretar kjøpekraft.
- Satsene for faste og variable tillegg regulert i overenskomsten justeres tilsvarende.
- Særkrav: I tillegg til de generelle kravene, har forhandlingsutvalget med seg en liste over særskilte krav og innspill for de forskjellige overenskomstene; for passasjerskip i ferge- og lokalfart, bukseringsfartøy, skøytene i Redningsselskapet, lasteskip i kystfart og skoleskip.
Trinn for trinn
Onsdag 24. april
Forhandlingsutvalget møttes i Oslo for siste forberedelser. I forhandlingsutvalget sitter tillitsvalgte fra rederiene sammen med NSOFs tariffledelse. Forhandlingsutvalgets jobb er blant annet å vekte ulike prioriteringer underveis i forhandlingene.
Torsdag 25. april
Forhandlingsutvalget møter forhandlingsutvalget til NHO Sjøfart og legger fram sine krav. Det er satt av to dager til forhandlingene. Vi forhandler parallelt med Det norske maskinistforbund og Norsk Sjømannsforbund.
Fredag 26. april: Enighet eller brudd
Forhandlingsutvalget har styrets fullmakt til å godta eller forkaste et forhandlingsresultat. Forhandlingsutvalget kan også velge å sende et tilbud på uravstemning blant medlemmene. Hvis forhandlingsutvalget vurderer at det ikke er mulig å få til en avtale, kan de måtte bryte forhandlingene. Da går oppgjøret videre til mekling. Vi har ikke lov til å streike uten at mekling er forsøkt. Meklingen kommer skjer først noen uker etter bruddet.
Lokale forhandlinger til sommeren
De kommende forhandlingene med NHO Sjøfart er del 1 av tariffoppgjøret. I del 2 av tariffoppgjøret forhandler de tillitsvalgte direkte med rederiene om lokale avtaler. Disse forhandlingene starter når det sentrale oppgjøret er ferdig.
Oppdateringer
22. mai 2024
Aktiviteter
Lønnsoppgjør
DSO
Hovedoppgjøret DSO 2024 starter.
14. mai 2024
Lønnsoppgjør
Aktiviteter
Cruise og passasjertrafikk
Hovedoppgjøret for Kystrutene 2024 starter.
03. mai 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Riksmekleren har sendt "varsel om forbud mot arbeidsstans" etter at forhandlingene med NHO Sjøfart gikk til mekling. Det er en formalitet som bekrefter at vi ikke har lov til å gå til streik før mekling er gjennomført. De formelle reglene for mekling finnes i arbeidstvistloven.
25. apr. 2024
Lønnsoppgjør
Aktiviteter
25. april møter NSOF, Dnmf og NSF NHO Sjøfart til forhandlinger for blant ferge- og lokalfarten, redningsskøytene og bukseringsrederiene. Forhandlingsutvalget består av tillisvalgte utpekt på tariffkonferansen.
07. apr. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffoppgjøret for industrien, også kjent som frontfaget, er i land etter mekling. Les mer her
05. apr. 2024
Lønnsoppgjør
14.301 arbeidstakere kan bli tatt ut i streik fra søndag hvis ikke Fellesforbundet og Norsk industri blir enige. Den tvungne meklingen i frontfaget er i gang. Les mer her.
21. mar. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Det er brudd i lønnsforhandlingene mellom Fellesforbundet og Norsk Industri, det såkalte frontfagoppgjøret. Frontfagsoppgjøret må være avklart før de andre hovedoppgjørene kan starte.
18. mar. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Nærskipsfart og akvashipping
Cruise og passasjertrafikk
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Aktiviteter
18.-20. mars er det tariffkonferanse for innenriksfarten (LO-området), kystrederiene og akvashipping og kystrutene. Tillitsvalgte fra områdene er samlet for å gi gjennomgå innspill fra medlemmene og legge strategien før årets tariffoppgjør i de respektive områdene. Konferansen er felles med Dnmf.
18. mar. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Tariffkonferansen for nærskipsfarten og akvashipping holdes 18.-20. mars.
Aktuelt
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Sender betingede permitteringsvarsler
Etter bruddet i innenriksoppgjøret sender mange rederier betingede permitteringsvarsler. Det betyr ikke at du blir permittert.
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Brudd i forhandlingene
De tre sjømannsorganisasjonene på Maritimt Hus; Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund, brøt forhandlingene med NHO Sjøfart kl 1930 26. april.
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Forhandler for "innenriksen"
Torsdag 25. april startet forhandlingene i «innenriksoppgjøret». Norsk Sjøoffisersforbund og de to andre sjømannsorganisasjonene møter NHO Sjøfart til forhandlinger om både lønnssatser og andre avtalefestede tillegg og ordninger. Det er satt av to dager til forhandlingene
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Nærskipsfart og akvashipping
Cruise og passasjertrafikk
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Valgte forhandlingsutvalg for å ta kravene videre
NSOF arrangerte i slutten av mars fire tariffkonferanser samtidig. Tariffkonferansene omfattet medlemmer som seiler på overenskomstene til NHO Sjøfart, Sjømat Norge og Kystrederiene, samt Norges Rederiforbunds overenskomst for passasjerskip i kystfart.
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Nærskipsfart og akvashipping
Cruise og passasjertrafikk
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Viktige tariffinnspill fra innenriks, nærskipsfart og akvashipping
Nesten 600 medlemmer fra over 40 rederier har svart på spørreskjema om krav og prioriteringer til de kommende tariffoppgjørene.
Lønnsoppgjør
DSO
Tariffkonferanser på rad og rekke
Det ble holdt tariffkonferanse for DSO (flyttbare innretninger) på Kielferga 1.-13. mars.
Lønn
Lønnsoppgjør
Tariffoppgjøret 2024: Alle har innflytelse
Jobber du i innenriksfarten, akvashipping eller nærskipsfarten må du forte deg å gi dine innspill til hva du mener må kreves i årets tariffoppgjør. Fristen er 10. mars.