Forhandler for "innenriksen"
Torsdag 25. april startet forhandlingene i «innenriksoppgjøret». Norsk Sjøoffisersforbund og de to andre sjømannsorganisasjonene møter NHO Sjøfart til forhandlinger om både lønnssatser og andre avtalefestede tillegg og ordninger. Det er satt av to dager til forhandlingene
- Medlemmene har gikk klar beskjed om at både minstelønnssatsene og satsene for alle variable tillegg må få et kraftig løft. I tillegg har vi mange overordnede saker med oss inn i oppgjøret, så som arbeidstidsordninger og forholdet mellom sentrale og lokale forhandlinger, sier forhandlingsleder Hans Sande.
Dette er del én av tariffoppgjøret for innenriksfarten. Del to av forhandlingene er de lokale forhandlingene i hvert rederi.
Frontfaget ga 5,2 prosent
I forhandlingene i frontfaget ble resultatet 5,2 prosent. Dette gir sterke føringer for rammen for alle tariffoppgjør i privat sektor LO/NHO.
Her er det viktig å huske at rammen er ikke det samme som framforhandlet lønnstillegg.
Lønnsrammen er summen av tre elementer:
- Overhenget, som er den lønnsøkningen som ble avtalt i fjor som gjelder for i år.
- Glidning, som er lønnsøkninger som kommer i løpet av året, utenom tariffoppgjøret.
- Selve tarifftillegget som du ser som økning på lønnsslippen etter at tariffoppgjøret er ferdig.
-
Lønnsglidning
Lønnsglidning kalles også glidning. Dette er forskjellen mellom den lønnsveksten som er avtalt i et lønnsoppgjør og den som faktisk blir realisert (målt i ettertid). All lønnsøkning som registreres i statistikken utover det som direkte følger av tariffoppgjøret. Lønnsglidningen kan blant annet omfatte lønnstillegg som er gitt ved lokale forhandlinger i de enkelte bedrifter/rederi, rederrtillegg, ansiennitetstillegg, økt fortjeneste på grunn av økt akkord eller økt bruk av skiftarbeid, økt ytelse ved prestasjonslønn.mv.
Lønnsglidning beregnes i forbindelse med forhandlinger om den økonomiske rammen ved tariffoppgjør.Overheng
Overheng er en prosentvis beregning som beskriver hvor mye lønnsnivået ved utløpet av et år ligger over gjennomsnittsnivået for hele året. Det forteller dermed hvor stor lønnsveksten fra ett år til det neste vil bli dersom det ikke gis lønnstillegg eller foregår strukturendringer i det andre året. Lønnstillegg som gis sent i året, fører til større overheng til neste år enn tilsvarende tillegg som gis tidlig i året.
Overhenget er et element som regnes inn i den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret.Etterslep
Etterslep uttrykker en lavere årslønnsvekst innenfor et tariffområde når det sammenlignes med et annet område. Etterslep kalles også mindrelønnsutvikling.
-
Ved forbundsvise oppgjør er det lang tradisjon for at Industrioverenskomsten er frontfaget. Industrioverenskomsten forhandles først i forbundsvise forhandlinger. Det er bred enighet om at konkurranseutsatt industri skal sette de økonomiske rammene for lønnsutviklingen. Dette er kjernen i frontfagsmodellen og er viktig for norsk økonomi og sysselsetting. Tanken bak modellen er følgende: Hvis andre bransjer får øke sine lønnstillegg mer enn frontfaget, vil det legge press på konkurranseutsatte næringer og drive opp lønnsnivået der. Da vil norske virksomheter tape i konkurransen mot virksomheter i andre land, og Norge kan risikere å forverre sine konkurranseforhold med arbeidsledighet og industridød som resultat
Ved samordnede oppgjør er det forhandlingene mellom LO og NHO som fungerer som frontfag.
Våre krav
- En prosentvis økning av basis fastlønnssatser for alle grupper og stillinger som ivaretar kjøpekraft.
- Satsene for faste og variable tillegg regulert i overenskomsten justeres tilsvarende.
- Særkrav: I tillegg til de generelle kravene, har forhandlingsutvalget med seg en liste over særskilte krav og innspill for de forskjellige overenskomstene; for passasjerskip i ferge- og lokalfart, bukseringsfartøy, skøytene i Redningsselskapet, lasteskip i kystfart og skoleskip.
Trinn for trinn
Onsdag 24. april
Forhandlingsutvalget møttes i Oslo for siste forberedelser. I forhandlingsutvalget sitter tillitsvalgte fra rederiene sammen med NSOFs tariffledelse. Forhandlingsutvalgets jobb er blant annet å vekte ulike prioriteringer underveis i forhandlingene.
Torsdag 25. april
Forhandlingsutvalget møter forhandlingsutvalget til NHO Sjøfart og legger fram sine krav. Det er satt av to dager til forhandlingene. Vi forhandler parallelt med Det norske maskinistforbund og Norsk Sjømannsforbund.
Fredag 26. april: Enighet eller brudd
Forhandlingsutvalget har styrets fullmakt til å godta eller forkaste et forhandlingsresultat. Forhandlingsutvalget kan også velge å sende et tilbud på uravstemning blant medlemmene. Hvis forhandlingsutvalget vurderer at det ikke er mulig å få til en avtale, kan de måtte bryte forhandlingene. Da går oppgjøret videre til mekling. Vi har ikke lov til å streike uten at mekling er forsøkt. Meklingen kommer skjer først noen uker etter bruddet.
Lokale forhandlinger til sommeren
De kommende forhandlingene med NHO Sjøfart er del 1 av tariffoppgjøret. I del 2 av tariffoppgjøret forhandler de tillitsvalgte direkte med rederiene om lokale avtaler. Disse forhandlingene starter når det sentrale oppgjøret er ferdig.
Oppdateringer
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
17. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore
Aktiviteter
17. og 22. oktober holdes digitalte medlemsmøter om tariffoppgjøre i NOR NR-området. Les mer her.
18. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjør fiskeri (Fiskebåt-avtalene) starter 18. september.
16. sep. 2024
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene for nærskipsfart og akvashipping finner sted i Bergen.
19. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Andre
Et flertall av medlemmene i LO Stat har stemt nei til årets oppgjør i uravstemningen. Nå har partene sagt ja til at tvisten løses ved hjelp av frivillig nemnd. Det betyr at lønnsoppgjøret blir utsatt for NSOF-medlemmer i staten.
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
Aktuelt
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Maskiniststreik i havfiskeflåten
Ved meklingsfristen torsdag kveld ble det brudd i meklingen mellom Det norske maskinistforbund og Fiskebåt.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Enighet i NOR-oppgjøret 2024
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene. Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
NOR-oppgjøret 2024
Økt kjøpekraft, nattillegg og prinsipielt viktige endringer i bestemmelser om avvik fra turnus, er tre av de viktigste kravene Norsk Sjøoffisersforbund stiller til Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør. Forhandlingene startet tirsdag formiddag og det er satt av to dager til å forhandle.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Mekling og mulige permitteringsvarsler
Hvis en arbeidskonflikt i et annet forbund fører til at du ikke har en jobb å gjøre, kan du bli permittert.
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Siste finpuss av NOR-kravene
Nå legges siste hånd på kravlisten og strategien før NOR-oppgjøret. Forhandlingene starter 29. oktober.
Arbeidsliv
Ferge- og lokalfart
Diskuterte ferge med direktoratet
18. september var NSOF i Haugesund for å møte fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim og flere andre ledere i Sjøfartsdirektoratet. Hovedtema for møtet var arbeidsforholdene i ferge- og lokalfarten.
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart/akvashipping
Hovedoppgjøret med Kystrederiene er i havn
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund ble 18. september enige med Kystrederiene.