Forhandler for "innenriksen"
Torsdag 25. april startet forhandlingene i «innenriksoppgjøret». Norsk Sjøoffisersforbund og de to andre sjømannsorganisasjonene møter NHO Sjøfart til forhandlinger om både lønnssatser og andre avtalefestede tillegg og ordninger. Det er satt av to dager til forhandlingene
- Medlemmene har gikk klar beskjed om at både minstelønnssatsene og satsene for alle variable tillegg må få et kraftig løft. I tillegg har vi mange overordnede saker med oss inn i oppgjøret, så som arbeidstidsordninger og forholdet mellom sentrale og lokale forhandlinger, sier forhandlingsleder Hans Sande.
Dette er del én av tariffoppgjøret for innenriksfarten. Del to av forhandlingene er de lokale forhandlingene i hvert rederi.
Frontfaget ga 5,2 prosent
I forhandlingene i frontfaget ble resultatet 5,2 prosent. Dette gir sterke føringer for rammen for alle tariffoppgjør i privat sektor LO/NHO.
Her er det viktig å huske at rammen er ikke det samme som framforhandlet lønnstillegg.
Lønnsrammen er summen av tre elementer:
- Overhenget, som er den lønnsøkningen som ble avtalt i fjor som gjelder for i år.
- Glidning, som er lønnsøkninger som kommer i løpet av året, utenom tariffoppgjøret.
- Selve tarifftillegget som du ser som økning på lønnsslippen etter at tariffoppgjøret er ferdig.
-
Lønnsglidning
Lønnsglidning kalles også glidning. Dette er forskjellen mellom den lønnsveksten som er avtalt i et lønnsoppgjør og den som faktisk blir realisert (målt i ettertid). All lønnsøkning som registreres i statistikken utover det som direkte følger av tariffoppgjøret. Lønnsglidningen kan blant annet omfatte lønnstillegg som er gitt ved lokale forhandlinger i de enkelte bedrifter/rederi, rederrtillegg, ansiennitetstillegg, økt fortjeneste på grunn av økt akkord eller økt bruk av skiftarbeid, økt ytelse ved prestasjonslønn.mv.
Lønnsglidning beregnes i forbindelse med forhandlinger om den økonomiske rammen ved tariffoppgjør.Overheng
Overheng er en prosentvis beregning som beskriver hvor mye lønnsnivået ved utløpet av et år ligger over gjennomsnittsnivået for hele året. Det forteller dermed hvor stor lønnsveksten fra ett år til det neste vil bli dersom det ikke gis lønnstillegg eller foregår strukturendringer i det andre året. Lønnstillegg som gis sent i året, fører til større overheng til neste år enn tilsvarende tillegg som gis tidlig i året.
Overhenget er et element som regnes inn i den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret.Etterslep
Etterslep uttrykker en lavere årslønnsvekst innenfor et tariffområde når det sammenlignes med et annet område. Etterslep kalles også mindrelønnsutvikling.
-
Ved forbundsvise oppgjør er det lang tradisjon for at Industrioverenskomsten er frontfaget. Industrioverenskomsten forhandles først i forbundsvise forhandlinger. Det er bred enighet om at konkurranseutsatt industri skal sette de økonomiske rammene for lønnsutviklingen. Dette er kjernen i frontfagsmodellen og er viktig for norsk økonomi og sysselsetting. Tanken bak modellen er følgende: Hvis andre bransjer får øke sine lønnstillegg mer enn frontfaget, vil det legge press på konkurranseutsatte næringer og drive opp lønnsnivået der. Da vil norske virksomheter tape i konkurransen mot virksomheter i andre land, og Norge kan risikere å forverre sine konkurranseforhold med arbeidsledighet og industridød som resultat
Ved samordnede oppgjør er det forhandlingene mellom LO og NHO som fungerer som frontfag.
Våre krav
- En prosentvis økning av basis fastlønnssatser for alle grupper og stillinger som ivaretar kjøpekraft.
- Satsene for faste og variable tillegg regulert i overenskomsten justeres tilsvarende.
- Særkrav: I tillegg til de generelle kravene, har forhandlingsutvalget med seg en liste over særskilte krav og innspill for de forskjellige overenskomstene; for passasjerskip i ferge- og lokalfart, bukseringsfartøy, skøytene i Redningsselskapet, lasteskip i kystfart og skoleskip.
Trinn for trinn
Onsdag 24. april
Forhandlingsutvalget møttes i Oslo for siste forberedelser. I forhandlingsutvalget sitter tillitsvalgte fra rederiene sammen med NSOFs tariffledelse. Forhandlingsutvalgets jobb er blant annet å vekte ulike prioriteringer underveis i forhandlingene.
Torsdag 25. april
Forhandlingsutvalget møter forhandlingsutvalget til NHO Sjøfart og legger fram sine krav. Det er satt av to dager til forhandlingene. Vi forhandler parallelt med Det norske maskinistforbund og Norsk Sjømannsforbund.
Fredag 26. april: Enighet eller brudd
Forhandlingsutvalget har styrets fullmakt til å godta eller forkaste et forhandlingsresultat. Forhandlingsutvalget kan også velge å sende et tilbud på uravstemning blant medlemmene. Hvis forhandlingsutvalget vurderer at det ikke er mulig å få til en avtale, kan de måtte bryte forhandlingene. Da går oppgjøret videre til mekling. Vi har ikke lov til å streike uten at mekling er forsøkt. Meklingen kommer skjer først noen uker etter bruddet.
Lokale forhandlinger til sommeren
De kommende forhandlingene med NHO Sjøfart er del 1 av tariffoppgjøret. I del 2 av tariffoppgjøret forhandler de tillitsvalgte direkte med rederiene om lokale avtaler. Disse forhandlingene starter når det sentrale oppgjøret er ferdig.
Oppdateringer
19. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Andre
Et flertall av medlemmene i LO Stat har stemt nei til årets oppgjør i uravstemningen. Nå har partene sagt ja til at tvisten løses ved hjelp av frivillig nemnd. Det betyr at lønnsoppgjøret blir utsatt for NSOF-medlemmer i staten.
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
12. jun. 2024
Ferge- og lokalfart
Lønnsoppgjør
Detaljer om hva innenriksoppgjøret innebærer er lagt ut. Se regnestykkene her.
08. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Streik avverget. Partene ble enige hos Riksmekleren mange timer på overtid i natt.
06. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Aktiviteter
Meklingen mellom sjømannsorganisasjonene og NHO Sjøfart starter 6. juni.
24. mai 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Medlemmer som er tilknyttet en av tariffavtalene det skal forhandles om i "NOR-oppgjøret" har i dag fått e-post med invitasjon til å gi sine konkrete innspill til hva som skal prioriteres og kreves i det kommende oppgjøret. Sjekk innboksen din! Avsender er @innflytelse.sjooff.no og det er helt trygt å åpne mailen.
22. mai 2024
Lønnsoppgjør
DSO
Forhandlingene i årets hovedoppgjør for flyttbare boreinnretninger starter 22. mai. Det er satt av to dager til forhandlingene.
22. mai 2024
Aktiviteter
Lønnsoppgjør
DSO
Hovedoppgjøret DSO 2024 starter.
14. mai 2024
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
De tre sjømannsorganisasjonene møter 14. og 15. mai Norges Rederiforbund til forhandlinger om tariffavtalene for NOR-registrerte passasjerskip i kystfart.
Aktuelt
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, tilbringer og berging
Hurtigbåtforhandlingene i havn
Hovedforhandling med Hurtigbåtforbundet HRF ble avholdt i Ålesund denne uken. Sjømannsforbundene forhandlet i lag.
Lønn
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Tariffkonferansen: Lønn og turnus blir viktig i høstens oppgjør
12. og 13. juni 2024 torsdag var det tariffkonferanse i Oslo, der Sjøoffisersforbundet og Maskinistforbundet i fellesskap gikk gjennom innkomne krav og forslag, og prioriterte kravlistene foran høstens NOR- og NIS-oppgjør.
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Enighet på overtid i innenriksoppgjøret
Siste: Streik avverget, løsning på overtid.
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Varsler streik på flere fergesamband fra lørdag 8. juni
Siste: Streik avverget, løsning på overtid. Mer informasjon kommer utover dagen.
Lønn
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Tariffoppgjøret 2024: Alle har innflytelse
Jobber du NOR-området? Da må du forte deg å gi dine innspill til hva du mener må kreves i årets tariffoppgjør. Fristen for å få ditt forslag behandlet på tariffkonferansen er 10. juni.
Lønnsoppgjør
DSO
Flyteriggoppgjøret i havn
24. mai kom DSO og Norges Rederiforbund til enighet i forhandlingene om hovedoppgjøret for flyttbare innretninger.
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Godt oppgjør for kystrutene
De tre sjømannsorganisasjonene møtte 14. og 15. mai Norges Rederiforbund til forhandlinger om tariffavtalene for NOR-registrerte passasjerskip i kystfart. Torsdag kveld ble partene enige. Oppgjøret gir et generelt tillegg på 5,35 % med virkning fra 1. april 2024 i tillegg til en rekke justeringer og forbedringer av overenskomsten.