Maritimt regelverk må moderniseres
Sjømannsorganisasjonene jobber for modernisering og oppdatering av det maritime regelverket. Det er i dag et etterslep i maritimt regelverk i forhold til landbasert arbeidsmiljølovgivning og det er mange behov for klargjøringer i det maritime regelverket.
Martha Nordal
Advokat
Det er Nærings- og fiskeridepartementet som har ansvaret for mye av regelverket som gjelder for sjøfolk og skipsfart. Sjømannsorganisasjonene og LO har i perioden 2019-2023 hatt løpende kontakt med departementet for å få i gang en skikkelig gjennomgang og modernisering av regelverket.
Departementet har etter flere møter og innspill med organisasjonene bedt om en detaljering av hva det som bør endres og forbedres.
Fire grunner
I en oppsummering til departementet i september 2023 beskriver Sjømannsorganisasjonene situasjonen slik:
Det er flere grunner til at det maritime lovverket vurderes. For det første så var det forutsatt av lovgiver når skipsarbeidsloven kom at den skulle følges tett og evalueres, uttrykkelig ble ansvarsplasseringen og fravær av regler om innleie pekt på.
For det andre har arbeidsmiljøloven fått flere forbedrede rettigheter for arbeidstakere for øvrig, uten at de samme rettighetene er innført for sjøfolk. Dette har på nytt medført at det har oppstått en avstand mellom skipsarbeidslovens rettigheter og arbeidsmiljølovens rettigheter, som er uheldig, og som ikke kan forklares med særegne forhold til sjøs.
For det tredje var det et enstemmig Holmefjord-utvalg som ba regjeringen om å foreslå endringer i lov om tilskudd for maritim sysselsetting, med hovedformål om at loven får et materielt innhold.
For det fjerde mener vi det skipssikkerhetslovens anvendelse for utenlandske skip bør ses nærmere på. Loven gjelder som utgangspunkt utenlandske skip, men i de fleste forskrifter fastsatt i medhold av loven er dette prinsippet fraveket.
Tre lover
Etter organisasjonenes syn er det flere lover som må revideres, men de foreslår å starte med følgende tre lover:
Evaluering av skipsarbeidsloven
I skipsarbeidsloven gis arbeidstakere svakere vern på en del sentrale punkter. Som eksempler kan nevnes:
- Det er ikke adgang til å bli stående i stilling ved omtvistede oppsigelser fra arbeidsgiver side, uten at retten eventuelt avsier en kjennelse om dette.
- Reglene om virksomhetsoverdragelse gir svakere vern enn etter arbeidsmiljøloven. Reglene i skipsarbeidsloven om virksomhetsoverdragelse har utelatt flere viktige verneregler som finnes i arbeidsmiljøloven. Det er behov for at yrkestransportloven endres slik at også ambulansebåter omfattes av reglene om virksomhetsoverdragelse i aml. Skipsarbeidsloven mangler regler om innleie. Arbeidsmiljøloven inneholder en rekke bestemmelser som beskytter innleide ansatte. Innleiereglene er under endring, og denne rettsutviklingen må også vurderes for skipsfartens vedkommende. I proposisjon Prop. 14 L (2022–2023) foreslås det endringer knyttet til lovens arbeidstakerbegrep og arbeidsgiveransvar i konsern, samt andre viktige endringer. Disse bør også innføres i skipsarbeidsloven.
- I Prop. 48 LS (2022–2023) foreslo regjeringen et forbud mot trakassering og mobbing i arbeidsmiljøloven. Nærings- og fiskeridepartementet mente at et slikt forbud ikke var nødvendig i skipsarbeidsloven fordi ulike bestemmelser i lovverket (bl.a. § 22 og sal. § 1) i dag innebærer et forbud. Vi mener det vil være et viktig signal fra lovgiver å nedfelle et klart forbud, ikke minst med tanke på undersøkelser som har avdekket uakseptable forhold i næringen.
- Varslingsregler er styrket og presisert i arbeidsmiljøloven uten at tilsvarende endringer er gjort i skipsarbeidsloven.
Lov om tilskuddsordningen må endres og få et reelt innhold
Tilskuddsordningen for sjøfolk må lovfestes på en slik måte at det i lov er gitt et minstenivå for tilskuddet for det enkelte. I Holmefjordutvalget var det enighet om at ordningen måtte sikres. Satsene må lovfestes, f.eks. ved kobling til Folketrygdens grunnbeløp eller liknende.
Skipssikkerhetsloven
I skipssikkerhetsloven er det som nevnt en hovedregel om at loven gjelder utenlandske fartøy, men slik er ikke forskriftsverket lagt opp. Vi mener dette må ses på for å sikre et tilsvarende sikkerhetsnivå for norske og utenlandske skip som opererer i norske farvann og på norsk sokkel.
Sjømannsorganisasjonene mener alle disse tre lovene kan evalueres og revideres samtidig og har foreslått for departementet at det opprettes et trepartsutvalg for å utvikle nytt lovverk.
Andre regelverksendringer sjømannsorganisasjonene mener det er behov for er
- Å innføre regler om at offentlig kontrollerte foretak som kjøper inn tjenester i norske farvann påser at hele leverandørkjeden har norske lønns- og arbeidsvilkår.
- Endring i NIS-loven om fartsområdebegrensninger.
- Endring i NIS-lovens regler om
- Etablering av Norsk Maritimt Helseregister, slik at vi får opprettet et helseregister for sjøfolk.
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
16. feb. 2024
Arbeidsliv
HMS
Over 18.000 sjøfolk bruker appen «Medico» som er laget av Gard Forsikring, Radio Medico og Sjøfartsdirektoratet. Nå er appen forbedret. Les mer og last ned appen her.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
23. jan. 2024
Arbeidsliv
Organisasjon
Aktiviteter
Styret i Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse møtes denne uken, blant annet for å behandle søknader om midler. Avdelingsleder Morten Kveim representerer NSOF i stiftelsens styre. Om snmk
22. jan. 2024
Arbeidsliv
Pensjon
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Gruppesøksmålet som Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund har anlagt mot Sølvtrans behandles i Ålesund tingrett tirsdag - torsdag
22. jan. 2024
Aktiviteter
Arbeidsliv
Nordisk Navgatørkongress har møte i Gøteborg denne uken. Sjøfartsdirektørene fra de nordiske landene deltar og et av temaene for møtet er psykososialt arbeidsmiljø.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
Aktuelt
Maritim næring
I møte hos statsministeren
Torsdag 29. august var sjømannsorganisasjonene invitert til dialogmøte om maritim sikkerhet og beredskap på Statsministerens kontor. Her fikk de lagt fram sine synspunkter på sikkerhet langs kysten for tre statsråder.
Tariffavtalen
Arbeidsliv
Vant rettsak om landlovnekt
Kompensasjon for landlovnekt på grunn av smittevernhensyn ikke er innbakt i fastlønnen. Dette har Arbeidsretten slått fast etter at LO og Norsk Sjøoffisersforbund tok Norges Rederiforbund til retten.
Maritim næring
Internasjonalt arbeid om offshore vind
Utveksler informasjon om arbeidet med å få på plass felles standarder for offshore vindavtaler.
Maritim næring
Frp-forslag om nettolønn fikk støtte av SV og Rødt
Stortinget behandlet 28. mai 2024 et forslag om å øke rammen for nettolønnsordningen samt å etablere en velfungerende nettolønnsordning for NIS-skip innen havvind.
Maritim næring
Skuffende prioriteringer i revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen leverer ikke på å styrke tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk.
Maritim næring
Skuffende fra Regjeringen
Ber om hastemøte etter at Regjeringen gjør avtale om autonomi uten partenes involvering.
Maritim næring
Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår ut på høring
1. mai lanserte regjeringen endelig lovforslaget som sikter mot å garantere norske lønns- og arbeidsvilkår i våre farvann.