Jobber med hyretabell for 1:2-turnus
Foran hovedoppgjøret høsten 2026 arbeider sjømannsorganisasjonene med å få på plass en helhetlig løsning for 1:2-turnus i offshore service-rederier som ønsker å forsøke dette. Sammen med Norges Rederiforbund skal de også se nærmere på dagens løsning med fritidsregnskap.
Den siste tiden har sjømannsorganisasjonene hatt flere møter med Norges Rederiforbund for å jobbe videre med en minimums hyretabell for en 1:2-turnus. Dette arbeidet ble startet etter tariffoppgjøret i fjor. Da gikk Sjømannsorganisasjonene inn i forhandlingene med krav om å forenkle og se på andre løsninger knyttet til turnusordninger, fritidsregnskap og kompensasjonsordningene ved avvik fra turnus. Avtalen vi fikk med arbeidsgiverne innebar blant annet at man sammen skulle jobbe fram en minimums hyretabell for en 1:2-turnus innen hovedoppgjøret 2026.
- Sammen med Norges Rederiforbund er vi godt i gang med et omfattende forarbeid til dette utvalgsarbeidet, og selve utvalget bestående av både seilende og rederirepresentanter vil nedsettes i løpet av høsten, sier avdelingsleder Trond Løfgren.
Utvalget skal også utrede muligheten for å endre dagens system med fritidsregnskap, herunder reise til og fra skipet, og vurdere endringer i bestemmelsene om reiseutgifter og transport. Foreløpig er det en arbeidsgruppe som forbereder utvalgsarbeidet, der avdelingsleder Trond Løfgren, Line Heimstad (NSF) og Helene Brandal (Dnmf) representerer sjømannsorganisasjonene, sammen med Daníel Antonsson og Thomas A. Rasmussen fra Norges Rederiforbund.
Livsfasepolitikk
Blant temaene som tas opp er overgangen mellom 1:1- og 1:2-ordning, hvordan man kommer fram til hvem som skal gå i 1:2. 1:2 vil kunne gjøre det lettere å kombinere jobben til sjøs med småbarnsliv eller å kunne tilpasse arbeidsmengden på tampen av karrieren. Under oppgjøret i fjor ble det også satt ned et utvalg for som skulle se nærmere på kadettavtalen. Resultatet ble store forbedringer i denne avtalen fra juli i år.
Artikkelen inneholder utdrag av artikkel publisert i Maritim Logg oktober 2025. Les hele artikkelen her.
Mellomoppgjøret 2025
1:2-ordninger og turnus er ikke gjenstand for forhandlinger i år.
I 2025 er det mellomoppgjør, og da er det kun lønnsjustering det skal forhandles om. Andre endringer i tariffavtalen knyttet til arbeidstidsordninger etc., forhandles det bare om under hovedoppgjørene.
13. oktober møttes forhandlingsutvalget for NOR-området for å forberede mellomoppgjøret. Norsk Sjøoffisersforbund stiller i forhandlingene med et forhandlingsutvalg bestående av seilende medlemmer fra flere av de store rederiene, så som Eidesvik, DOF, Solstad, Havila og Color Line. I mellomoppgjør skal økonomien i bedriftene vektlegges, og utvalget har blant annet set på lønnsomhet og utsikter i sektoren for å avklare hvor høy lønnsvekst som det er realistisk å kreve og forvente.
Mellomoppgjøret for NOR-området finner sted 20. oktober.
Ber om innspill om ekstratjeneste
Midt i oktober gikk det ut en enkel spørreundersøkelse til seilende på offshore service-området, hvor vi spør hvordan man helst ser at ekstratjeneste og avvik fra turnus blir kompensert, og hvordan man opplever omfang, belastning og fleksibilitet ved ekstratjeneste i dag. Vi håper så mange som mulig tar seg tid til å svare på dette. Sjekk innboksen din hvis du jobber på offshore-området.
Oppdateringer
20. okt. 2025
Lønnsoppgjør
Offshore service
Aktiviteter
Mellomoppgjør NOR-området. Sjømannsorganisasjonene møter Norges Rederiforbund
09. sep. 2025
Lønnsoppgjør
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Sjømannsorganisasjonene møter Kystrederiene i mellomoppgjøret 2025
14. mai 2025
Lønnsoppgjør
Cruise og passasjertrafikk
Mellomoppgjør kystrutene
31. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Ferge- og lokalfart
Skyss, bergning og tilbringertjeneste
Skoleskip
Meklingsstart mellomoppgjøret LO-NHO
14. mar. 2025
Lønnsoppgjør
Start for forhandlingene i mellomoppgjøret LO-NHO
13. jan. 2025
Lønnsoppgjør
Deepsea
Forhandlingene mellom Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund om hovedoppgjøret for Nordisk NIS-avtale starter 13. januar.
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
Aktuelt
Lønn
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore service
Enighet i mellomoppgjøret for NOR utenriks
Norsk Sjømannsforbund, Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund har kommet til enighet i årets mellomoppgjør.
Lønn
Lønnsoppgjør
Tariffavtalen
Offshore service
NOR-oppgjøret i gang
Mandag formiddag møtte Norsk Sjøoffisersforbund Norges Rederiforbund til forhandlinger om lønnsregulering for andre avtaleår for blant annet offshore service.
Lønn
Tariffavtalen
Offshore service
Lønnsoppgjør
Jobber med hyretabell for 1:2-turnus
Foran hovedoppgjøret høsten 2026 arbeider sjømannsorganisasjonene med å få på plass en helhetlig løsning for 1:2-turnus i offshore service-rederier som ønsker å forsøke dette. Sammen med Norges Rederiforbund skal de også se nærmere på dagens løsning med fritidsregnskap.
Nærskipsfart og akvashipping
Lønnsoppgjør
Mellomoppgjør for kystfart og akvashipping
Sjømannsorganisasjonene kom 9. september i mål med forhandlingene med Kystrederiene om andre avtaleår.
Tariffavtalen
Ferge- og lokalfart
Forbereder forhandlinger om sentral fastlønnsavtale
14. og 15. august møttes NSOFs utvalg som har fått i oppdrag å «vurdere konsekvensene og mulighetene til å gå over til sentrale fastlønnsavtaler» for ferge- og lokalfart. Utvalget er satt ned som resultat av enighet i tarifforhandlingene med NHO Sjøfart i 2024.
Tariffavtalen
NSOF Ung
Ny avtale gir bedre vilkår for kadettene
Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund har signert en ny og forbedret kadettavtale, gjeldende fra 1. juli 2025. Avtalen innebærer en betydelig styrking av kadettenes økonomiske vilkår og sikrer likebehandling på tvers av rederier.
Offshore service
Maritim næring
Advarer mot nye klimakrav til offshorefartøy
Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) støtter ambisjonen om å kutte klimagassutslipp og utvikle ny teknologi for offshoreflåten, men advarer mot å innføre særnorske krav som gir dobbeltregulering og kan svekke både konkurransekraft og sikkerhet.