Advarer mot nye klimakrav til offshorefartøy

Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) støtter ambisjonen om å kutte klimagassutslipp og utvikle ny teknologi for offshoreflåten, men advarer mot å innføre særnorske krav som gir dobbeltregulering og kan svekke både konkurransekraft og sikkerhet.

Publisert 03.07.2025

Regjeringen vil kutte utslippene fra offshorefartøy. 3. mai sendte Miljødirektoratet en ny forskrift som pålegger selskapene på norsk sokkel å redusere klimagassintensiteten fra skip som benyttes i forbindelse med petroleumsvirksomhet på høring.

Foreslår klimakrav til offshorefartøy

Vi støtter målet om å redusere utslipp fra offshoreflåten samt målsettingen om å stimulere til teknologiutvikling, men særnorske krav som overlapper internasjonale regelverk bidrar ikke nødvendigvis til raskere utslippskutt – snarere tvert imot, sier Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Offshoreflåten på norsk sokkel blir allerede omfattet av EUs kvotehandelssystem og nye klimaregler fra FN-organisasjonen IMO. NSOF frykter at et nytt nasjonalt krav vil svekke norsk konkurransekraft og påføre næringen unødvendig byråkrati.

Hans

Norsk maritim næring er allerede omfattet av EU ETS, IMO sine nye klimaregler og potensielt FuelEU Maritime. Da er det uheldig å innføre et nytt nasjonalt krav som kan svekke konkurransekraften, sier Sande.

Han understreker at sikkerhet må være førsteprioritet dersom energibærere som ammoniakk og metanol tas i bruk.

Det er helt avgjørende at sikkerhet og HMS står i sentrum når vi tar i bruk nye lav- og nullutslippsdrivstoff. Her må myndighetene sørge for at teknologi, kompetanse og beredskap er på plass før eventuelle krav innføres, sier Sande.

Vi vil bidra til at Norge lykkes med omstilling til havs, men det må skje gjennom internasjonal samordning, smart og realistisk teknologiutvikling og ikke minst et kompromissløst fokus på sikkerheten for mannskapene, avslutter Hans Sande.

Oppdateringer

Aktuelt