Advarer mot nye klimakrav til offshorefartøy
Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) støtter ambisjonen om å kutte klimagassutslipp og utvikle ny teknologi for offshoreflåten, men advarer mot å innføre særnorske krav som gir dobbeltregulering og kan svekke både konkurransekraft og sikkerhet.
Regjeringen vil kutte utslippene fra offshorefartøy. 3. mai sendte Miljødirektoratet en ny forskrift som pålegger selskapene på norsk sokkel å redusere klimagassintensiteten fra skip som benyttes i forbindelse med petroleumsvirksomhet på høring.
Foreslår klimakrav til offshorefartøy
– Vi støtter målet om å redusere utslipp fra offshoreflåten samt målsettingen om å stimulere til teknologiutvikling, men særnorske krav som overlapper internasjonale regelverk bidrar ikke nødvendigvis til raskere utslippskutt – snarere tvert imot, sier Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.
Offshoreflåten på norsk sokkel blir allerede omfattet av EUs kvotehandelssystem og nye klimaregler fra FN-organisasjonen IMO. NSOF frykter at et nytt nasjonalt krav vil svekke norsk konkurransekraft og påføre næringen unødvendig byråkrati.

– Norsk maritim næring er allerede omfattet av EU ETS, IMO sine nye klimaregler og potensielt FuelEU Maritime. Da er det uheldig å innføre et nytt nasjonalt krav som kan svekke konkurransekraften, sier Sande.
Han understreker at sikkerhet må være førsteprioritet dersom energibærere som ammoniakk og metanol tas i bruk.
– Det er helt avgjørende at sikkerhet og HMS står i sentrum når vi tar i bruk nye lav- og nullutslippsdrivstoff. Her må myndighetene sørge for at teknologi, kompetanse og beredskap er på plass før eventuelle krav innføres, sier Sande.
– Vi vil bidra til at Norge lykkes med omstilling til havs, men det må skje gjennom internasjonal samordning, smart og realistisk teknologiutvikling og ikke minst et kompromissløst fokus på sikkerheten for mannskapene, avslutter Hans Sande.
Oppdateringer
15. nov. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Digitalt medlemsmøte etter NOR-oppgjøret. Les mer og meld deg på.
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Forhandlingsstart hovedoppgjøret NOR - Norges Rederiforbund. Det er satt av to dager til forhandlingene. Les mer
29. okt. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Hovedoppgjøret NOR-NR starter
12. jun. 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Medlemsfordeler
Aktiviteter
Tariffkonferanse i Oslo for høstens NOR-oppgjør.
24. mai 2024
Lønnsoppgjør
Offshore service
Deepsea
Cruise og passasjertrafikk
Aktiviteter
Medlemmer som er tilknyttet en av tariffavtalene det skal forhandles om i "NOR-oppgjøret" har i dag fått e-post med invitasjon til å gi sine konkrete innspill til hva som skal prioriteres og kreves i det kommende oppgjøret. Sjekk innboksen din! Avsender er @innflytelse.sjooff.no og det er helt trygt å åpne mailen.
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
Aktuelt

Offshore service
Maritim næring
Advarer mot nye klimakrav til offshorefartøy
Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) støtter ambisjonen om å kutte klimagassutslipp og utvikle ny teknologi for offshoreflåten, men advarer mot å innføre særnorske krav som gir dobbeltregulering og kan svekke både konkurransekraft og sikkerhet.

Arbeidsliv
Maritim næring
Kriminalisering og digitalisering
Kriminalisering av sjøfolk og autonome skip var tema for to store, internasjonale konferanser i IMOs hovedkvarter i London i juni. NSOFs direktør Hans Sande advarte mot å overse de menneskelige og sosiale aspektene ved økt autonomi.

Arbeidsliv
Maritim næring
Skal gjennomgå maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene blir tungt involvert i lovutvalget som skal evaluere og revidere maritimt regelverk.

Maritim næring
En historisk dag
2. juni 20205 vedtok Stortinget loven som skal hindre sosial dumping og sørge for at norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane. Altså at det skal være norske lønnsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.

Maritim næring
Lovforslaget videre til Stortinget
Denne uka kom loven om norske lønnsvilkår på norske skip og norsk sokkel enda ett skritt nærmere å bli endelig vedtatt.

Maritim næring
Viktig arena for å gi innspill
Mange saker som er viktige for sjøfart og sjøfolk skal behandles av stortinget før sommeren. Å delta på høringer i storingskomiteene er viktige, fordi alle partienes representanter med ansvar for fagfeltet er samlet for å høre innspill fra ulike organisasjoner og berørte parter. Denne uken har NSOF gitt innspill om havbruk og om klima.

Maritim næring
Høring om norsk lønn i næringskomiteen
6. mai var det høring i Stortingets næringskomité om lovforslaget om norske lønnsvilkår på skip i norske farvann. Sammen med de andre sjømannsorganisasjonene forklarte administrerende direktør Hans Sande politikerne hvorfor saken er så viktig, før den etter planen sendes videre til stortingsbehandling i juni.