Nettolønnsordningen
Gjennom tilskuddsordning for sysselsetting av arbeidstakere til sjøs, også kjent som «nettolønnsordningen», kan rederiene søke om å få tilbakebetalt skatt og arbeidsgiveravgift som de trekker sjøfolkene.
Tilskuddsordningen for sysselsetting av arbeidstakere til sjøs skal bidra til å opprettholde norsk maritim kompetanse og sørge for rekruttering av norske sjøfolk på skip under norsk flagg. Tilskuddsordningen kompenserer delvis for kostnadsulempen ved å sysselsette arbeidstakere fra Norge og de andre EØS-landene.
Bidrar til rekruttering
Det er en rekke krav som må oppfylles for at rederiet skal få innvilget søknad om tilskudd. Blant annet må de ha et minimum antall opplæringsstillinger om bord på skipene, og det kan bare søkes for sjøfolk som har rett til sjømannsfradrag.
Man får bare refusjon hvis lønns- og arbeidsvilkårene for tilskuddsberettigede arbeidstakere til sjøs er dekket av tariffavtale med sjømannsorganisasjonene.
Rederiene som får refusjon må også innbetale et månedlig beløp til Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse, som bevilger penger tilbake til maritime opplæringsstillinger og andre rekrutterings- og opplæringstiltak, HMS-tiltak etc.
Ordningen er ikke lovfestet, men regulert i en egen forskrift: Forskrift om tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs.
12 000 sjøfolk
Det bevilges i 2024 ca. 2,4 milliarder over statsbudsjettet til ordningen, som omfatter ca. 12 000 sjøfolk.
Tilskuddet er begrenset til 220 000 kroner per arbeidstaker per år i alle tilskuddsmodeller, utenom den generelle tilskuddsmodellen for skip i NIS, hvor maksimal støtte er begrenset til 26 prosent av tilskuddsgrunnlaget.
Ulike tilskuddsmodeller
Tilskuddsordningen omfatter arbeidstakere på skip registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) og Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Rederier kan søke om tilskudd på grunnlag av innbetalt forskuddstrekk av skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for tilskuddsberettiget mannskap. Ordningen omfatter åtte ulike tilskuddsmodeller, med ulike vilkår og virkeområder:
- generell tilskuddsmodell for arbeidstakere på skip i NOR
- tilskudd for arbeidstakere på petroleumsskip i NOR
- tilskudd for arbeidstakere på passasjerskip i utenriksfart i NOR
- tilskudd for arbeidstakere på skip i NOR som betjener strekningen Bergen-Kirkenes
- tilskudd for arbeidstakere på seilskip i NOR
- generell tilskuddsmodell for arbeidstakere på skip i NIS
- tilskudd for arbeidstakere på lasteskip i utenriksfart i NIS
- tilskudd for arbeidstakere på konstruksjonsskip i NIS
Sjøfartsdirektoratet forvalter ordningen på grunnlag av lov om tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs, samt forskrift og oppdragsbrev fastsatt av Nærings- og fiskeridepartementet.
Begynte i NIS
"Nettolønnsordningen” ble startet på 1990-tallet, som et særskilt tiltak for å sikre norske arbeidsplasser i NIS. Gjennom mange års politisk tautrekking, og krav fra næringen og organisasjonene, er ordningen utvidet fra en spesialordning for NIS til et svært viktig konkurranseutjevningsverktøy for større deler av norsk konkurranseutsatt skipsfart.
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
15. des. 2023
HMS
Maritim næring
13. des. 2023
Maritim næring
Torsdag møtte NSOF, Sjømannsforbundet LO den nye fiskeri- og havministeren, Cecilie Myrseth om den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på kontinentalsokkelen. De var tydelige overfor statsråden at denne saken er svært godt belyst og at vi er på overtid for å få loven behandlet i Stortinget.
12. des. 2023
Maritim næring
Administrerende direktør Hans Sande, styreleder Marius Strømmen og samfunnskontakt Endre Borgen Mæland møtte denne uken FrPs programkomite. - Fremskrittspartiet har vært en viktig støttespiller for nettolønnsordningen. De ønsker å lage et solid maritimt program og var nysgjerrig på våre innspill på blant annet rammevilkår, utdanning og beredskap, sier Sande etter møtet.
08. des. 2023
HMS
Maritim næring
Aktuelt
Maritim næring
Arbeidsliv
Norge trenger flere sjøfolk
Rapporten "Maritime karriereveier" ble presentert onsdag. For å sikre at Norge har nok sjøfolk vil det ikke bare være behov for økt rekruttering, men også for at flere jobber lenger på sjøen.
Maritim næring
Signerte maritimt klimapartnerskap
5. desember var representanter for store deler av den maritime næringen samlet i Oslo for å signere avtalen om maritimt klimapartnerskap med myndighetene.
Maritim næring
ESA kan ikke stoppe lovforslaget
Det er ingen grunn til at regjeringen skal stanse jobben med norske lønns- og arbeidsvilkår selv om ESA stiller spørsmål.
Maritim næring
ESA avslår ikke lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår
ESA har i en foreløpig vurdering slått fast at Norges foreslåtte lovendringer i allmenngjøringsloven og sektorlover for offshore-aktiviteter kan være uforenlige med EØS-retten.
Maritim næring
Justerer nettolønnsordningen
7. oktober la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025. På forhånd var det lekket at taket på nettolønnsordningen justeres med 5 500 kroner.
Arbeidsliv
Maritim næring
Gjennomgår av maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene har lenge etterlyst en revisjon og modernisering av det maritime regelverket. Nå setter regjeringen i gang.
Organisasjon
Maritim næring
Landsmøtet ga innspill om viktige saker
Landsmøtet i Alta har diskutert hva som er viktig for forbundet framover og gitt innspill til programerklæringen i form av resolusjoner om tillitsvalgte, forbundets struktur og totalberedskap.