
Lovutvalg skal gjennomgå maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene har lenge krev en revisjon og gjennomgang av blant annet skipsarbeidsloven. Nå har regjeringen foreslått et offentlig lovutvalg som skal evaluere og revidere maritimt regelverk. Dette omfatter skipssikkerhetsloven og skipsarbeidsloven og deler av NIS-loven og sjøloven.
Det er Nærings- og fiskeridepartementet som har ansvaret for mye av regelverket som gjelder for sjøfolk og skipsfart. Sjømannsorganisasjonene og LO har siden 2019 hatt løpende kontakt med departementet for å få i gang en skikkelig gjennomgang og modernisering av regelverket.
– Tiden er helt klart moden for en evaluering og revidering av det maritime regelverket. Dette er en viktig sak for sjøfolk, og regjeringen har vært opptatt av å lytte til organisasjonene. Vi skal ha et rettferdig og anstendig arbeidsliv i Norge, også i havområdene våre, sa daværende fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss i september i fjor, da hun kunngjorde at regjeringen ville sette ned et offentlig lovutvalg for å revidere skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven.
Ni måneder senere gjenstår det bare å få godkjent lovutvalget i statsråd.
Utvalgets mandat
Utvalget som nå blir satt sammen får som mandat å vurdere om dagens regelverk er tilstrekkelig for å håndtere ny teknologi og fremdriftsformer, samt autonomi. Sjøsikkerhet og sikkerheten til de ombordværende er viktige hensyn som skal tillegges stor vekt. Det skal også ses hen til internasjonalt arbeid, inkludert IMO-regelverk for autonome skip.
Arbeidsmiljøet om bord skip blir også et sentralt tema i lovarbeidet. Skipsarbeidsloven inneholder bestemmelser om ansettelser, opphør av arbeidsforhold, permisjonsrettigheter, og mer. En del av mandatet som er foreslått for utvalget er at det skal evalueres om sjøfolks rettigheter er likeverdige med øvrige arbeidstakere, og foreslå nødvendige endringer.
Videre skal utvalget vurdere forholdet til tariffavtaler og EU-regelverk, samt annen relevant lovgivning. Målet er å sikre et tydelig og brukervennlig regelverk som er enkelt å forstå og bruke.
Sjømannsorganisasjonene har lenge før lovarbeidet starter pekt på en rekke konkrete områder hvor det er behov for en evaluering og endring:
- For det første var det forutsatt av lovgiver når skipsarbeidsloven kom at den skulle følges tett og evalueres, uttrykkelig ble ansvarsplasseringen og fravær av regler om innleie pekt på.
- For det andre har arbeidsmiljøloven fått flere forbedrede rettigheter for arbeidstakere for øvrig, uten at de samme rettighetene er innført for sjøfolk. Dette har på nytt medført at det har oppstått en avstand mellom skipsarbeidslovens rettigheter og arbeidsmiljølovens rettigheter, som er uheldig, og som ikke kan forklares med særegne forhold til sjøs.
- For det tredje var det et enstemmig Holmefjord-utvalg som ba regjeringen om å foreslå endringer i lov om tilskudd for maritim sysselsetting, med hovedformål om at loven får et materielt innhold.
- For det fjerde mener vi det skipssikkerhetslovens anvendelse for utenlandske skip bør ses nærmere på. Loven gjelder som utgangspunkt utenlandske skip, men i de fleste forskrifter fastsatt i medhold av loven er dette prinsippet fraveket.
Krevde plass i utvalget
Opprinnelig mente departementet det var tilstrekkelig med én felles representant fra arbeidstakersiden i lovutvalget, noe organisasjonene protesterte på. Etter å ha revurdert, er det klart at arbeidstaker- og arbeidsgiversiden får totalt seks medlemmer i lovutvalget. Det norske maskinistforbund, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Kystrederiene, NHO Sjøfart og Norges Rederiforbund får alle ett medlem hver. I tillegg skal lovutvalget vil bestå av leder, én fra akademia, to fra næringen med teknisk og juridisk kompetanse og én fra Sjøfartsdirektoratet, til sammen elleve personer. Det skal også opprettes en referansegruppe med relevante etater, ideelle organisasjoner og andre relevante private aktører.
NSOF har oppnevnt administrerende direktør Hans Sande sin representant i utvalget, med advokat Martha Nordal som vara.
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
16. feb. 2024
Arbeidsliv
HMS
Over 18.000 sjøfolk bruker appen «Medico» som er laget av Gard Forsikring, Radio Medico og Sjøfartsdirektoratet. Nå er appen forbedret. Les mer og last ned appen her.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
23. jan. 2024
Arbeidsliv
Organisasjon
Aktiviteter
Styret i Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse møtes denne uken, blant annet for å behandle søknader om midler. Avdelingsleder Morten Kveim representerer NSOF i stiftelsens styre. Om snmk
22. jan. 2024
Aktiviteter
Arbeidsliv
Nordisk Navgatørkongress har møte i Gøteborg denne uken. Sjøfartsdirektørene fra de nordiske landene deltar og et av temaene for møtet er psykososialt arbeidsmiljø.
22. jan. 2024
Arbeidsliv
Pensjon
Nærskipsfart og akvashipping
Aktiviteter
Gruppesøksmålet som Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund har anlagt mot Sølvtrans behandles i Ålesund tingrett tirsdag - torsdag
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
Aktuelt

Arbeidsliv
Maritim næring
Kriminalisering og digitalisering
Kriminalisering av sjøfolk og autonome skip var tema for to store, internasjonale konferanser i IMOs hovedkvarter i London i juni. NSOFs direktør Hans Sande advarte mot å overse de menneskelige og sosiale aspektene ved økt autonomi.
Arbeidsliv
HMS
Vi trenger din stemme - delta i forskningsprosjekt!
Endelig er det banebrytende og viktige forskningsprosjektet «Maritim forskning - sjøfolks arbeidsliv og helse» i gang! Vi oppfordrer nå alle til svare på den første spørreundersøkelsen.

Tariffavtalen
Arbeidsliv
Når har du egentlig ferie?
Du bør varsle arbeidsgiver om hvilke friperioder du anser som ferie og ikke vil være tilgjengelig for ekstraarbeid eller endringer i skift eller turnus. Da står du mye sterkere.

Arbeidsliv
Maritim næring
Skal gjennomgå maritimt regelverk
Sjømannsorganisasjonene blir tungt involvert i lovutvalget som skal evaluere og revidere maritimt regelverk.

Arbeidsliv
HMS
Bedre regler om yrkesskade
2. juni vedtok Stortinget at viktige deler av ordningen med yrkesskadeforsikring skal endres. Stortinget slår fast at de som har et risikofylt yrke skal få styrkede rettigheter til erstatning ved skade. Regjeringen blir pålagt å fremme forslag til endringer som fører til at belastningslidelser man får på grunn av arbeidet blir omfattet av forsikringen.

Maritim næring
En historisk dag
2. juni 20205 vedtok Stortinget loven som skal hindre sosial dumping og sørge for at norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane. Altså at det skal være norske lønnsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.

Maritim næring
Lovforslaget videre til Stortinget
Denne uka kom loven om norske lønnsvilkår på norske skip og norsk sokkel enda ett skritt nærmere å bli endelig vedtatt.