2006 London
I LONDON: Hans Sande og IFSMA-sjef Jim Scorer diskuterer kriminalisering av sjøfolk med Sjøfartsdirektoratets Haakon Storhaug, som leder IMOs underkomite for Human elements, training and watchkeeping (HTW).

Kriminalisering og digitalisering

Kriminalisering av sjøfolk og autonome skip var tema for to store, internasjonale konferanser i IMOs hovedkvarter i London i juni. NSOFs direktør Hans Sande advarte mot å overse de menneskelige og sosiale aspektene ved økt autonomi.

Publisert 20.06.2025

16. og 17. juni var administrerende direktør Hans Sande til stede i IMOs hovedkvarter i London, der det ble arrangert store internasjonale konferanser om to høyaktuelle maritime spørsmål: Kriminalisering av sjøfolk og autonome skip.

Mandagens konferanse satte søkelys på den bekymringsfullt økende trenden med at sjøfolk blir arrestert og fengslet i en rekke land rundt om i verden, og hva som kan gjøres for å sikre dem en mer rettferdig behandling. Det kom nylig nye retningslinjer fra IMO og ILO som skal bidra til dette, men det forutsettes at disse blir fulgt.

- Alt for ofte ser vi sjøfolk – og særlig kapteinen – bli gjort til syndebukker, selv når de kun har fulgt ordre, gjort jobben sin, eller handlet i god tro. Dette er et globalt problem. I noen tilfeller er det til og med politisk eller økonomisk motivert.

- Når noe skjer er det dessverre ofte sjømannen som blir stående alene. Sjøfolk skal ha samme rett til rettssikkerhet som folk på land. Det er et grunnleggende prinsipp, og helt avgjørende for en trygg og rettferdig arbeidsplass, understreker Sande.

IMO og ILO har nå utviklet nye retningslinjer for rettferdig behandling av sjøfolk som blir anholdt eller etterforsket i forbindelse med straffbare forhold. Disse retningslinjene er viktige, og Sande anbefaler alle våre medlemmer å laste dem ned og ha dem tilgjengelig. Du vet aldri når du får bruk for dem.

Her kan du laste ned retningslinjene: Draft Guidelines on fair treatment of seafarers detained on suspicion of committing crimes

London Ifsma jun 2025

JOBBER INTERNASJONALT: Norske sjøoffiserer er representert i IMO og viktige internasjonale fora gjennom den internasjonale skipsførerorganisasjonen IFSMA. Her lytter organisasjonens leder Jim Scorer og president Hans Sande til IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez.


Autonome skip

Tirsdag var temaet autonome skip, i et symposium arrangert av Sjøfartsdirektoratet. Også her jobbes det nå med å utvikle nye og bedre regelverk. Norge er blant landene med flest operative autonome fartøy, og en rekke aktører delte sine erfaringer foran et lydhørt internasjonalt publikum.

- I mitt innlegg løftet jeg fram at debatten om autonome fartøy i stor grad handler om teknologi, mens de menneskelige og sosiale sidene får for lite oppmerksomhet, rapporterer Sande, og viser til at påstanden om at 80 prosent av ulykker skyldes menneskelige feil, ofte overser at det egentlig handler om utilstrekkelig risikostyring, mangelfulle prosedyrer eller systemsvikt.

Sande trakk videre fram at økt autonomi endrer sjøfolks rolle dramatisk, fra beslutningstakere til overvåkere – samtidig som ansvaret blir værende, noe som skaper en ny form for sårbarhet.

Han understreket også betydningen av det sosiale miljøet om bord. Sjøfart handler ikke bare om systemer og prosedyrer – det handler også om samarbeid, kommunikasjon og en felles opplevelse av mening.

- Til slutt uttrykte jeg behovet for mer tverrfaglig forskning, som inkluderer teknologi, organisasjon, menneskelige faktorer og praktisk erfaring med påstanden om at vi risikerer å bygge skip som er teknologisk avanserte, men operasjonelt sårbare og sosialt lite bærekraftige. Mitt avsluttende spørsmål til panelet var «Har dere tilstrekkelig fokus på det menneskelige elementet?», sier Sande.

Oppdateringer

Aktuelt