Slik vil loven virke

En ny lov om norske lønns- og arbeidsvilkår langs kysten og på sokkelen vil ikke få noen direkte og umiddelbare konsekvenser for den enkelte norske sjømann. Loven gjør at man på to forskjellige måter kan sikre mer rettferdig konkurranse mellom NOR-flaggede og utenlandske skip som opererer fast i norsk farvann.

1) Allmenngjøring av tariffavtaler

Den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår åpner for at fagforeningene kan kreve sine tariffavtaler allmenngjort. Det betyr at vi kan forlange at alle ansatte på alle skip innenfor samme segment skal ha de samme lønnsvilkårene, uansett hvilket flagg skipet har og nasjonalitet mannskapet har.

En uavhengig nemnd vurderer krav om allmenngjøring. Hvis det blir godkjent, lages en forskrift som gjør hele eller deler av tariffavtalen juridisk bindende for alle arbeidsgivere og arbeidstakere innenfor det aktuelle området.

Som i landbasert transport

I landbasert transportvirksomhet er tariffavtalene allmenngjort. Det betyr at alle som kjører gods med lastebil mellom to steder i Norge skal ha norsk lønn, uansett selskapets og sjåførenes nasjonalitet. Internasjonalt transport er unntatt, og sjåfører som bare skal levere eller bare hente gods i Norge går på hjemlandets avtaler.

2) Sektorlovgivning

Den nye loven innebærer at rettighetshavere (operatørselskaper m.m.) som har konsesjon til å drive virksomhet i norsk farvann eller på norsk sokkel kan får plikt til å sørge for at ansatte på skip som yter maritime tjenester til virksomheten har norske lønnsvilkår.

Dette må reguleres i sektolovgivningen for petroleum, havvind, utvinning av havbunnsmineraler, akvakultur eller karbonfangst- og lagring.

Oppdateringer

Aktuelt