Slik vil loven virke
En ny lov om norske lønns- og arbeidsvilkår langs kysten og på sokkelen vil ikke få noen direkte og umiddelbare konsekvenser for den enkelte norske sjømann. Loven gjør at man på to forskjellige måter kan sikre mer rettferdig konkurranse mellom NOR-flaggede og utenlandske skip som opererer fast i norsk farvann.
1) Allmenngjøring av tariffavtaler
Forslaget til en lov om norske lønns og Lovforslaget åpner for at fagforeningene kan kreve sine tariffavtaler allmenngjort. Det betyr at vi kan forlange at alle ansatte på alle skip innenfor samme segment skal ha de samme lønnsvilkårene, uansett hvilket flagg skipet har og nasjonalitet mannskapet har.
En uavhengig nemnd vurderer krav om allmenngjøring. Hvis det blir godkjent, lages en forskrift som gjør hele eller deler av tariffavtalen juridisk bindende for alle arbeidsgivere og arbeidstakere innenfor det aktuelle området.
Som i landbasert transport
I landbasert transportvirksomhet er tariffavtalene allmenngjort. Det betyr at alle som kjører gods med lastebil mellom to steder i Norge skal ha norsk lønn, uansett selskapets og sjåførenes nasjonalitet. Internasjonalt transport er unntatt, og sjåfører som bare skal levere eller bare hente gods i Norge går på hjemlandets avtaler.
2) Sektorlovgivning
Det nye lovforslaget innebærer at rettighetshavere (operatørselskaper m.m.) som har konsesjon til å drive virksomhet i norsk farvann eller på norsk sokkel får plikt til å sørge for at ansatte på skip som yter maritime tjenester til virksomheten har norske lønnsvilkår.
Dette kan blir regulert i sektolovgivningen for petroleum, havvind, utvinning av havbunnsmineraler, akvakultur eller karbonfangst- og lagring.
Oppdateringer
14. mar. 2024
Maritim næring
Frps stortingsrepresentanter Sivert Bjørnstad, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve og Silje Hjemdal fremmet torsdag forslag om å styrke refusjonsordningen for sjøfolk (den såkalte nettolønnsordningen). Les mer om forslaget her.
21. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Styret i International Federation of Shipmasters' Associations (IFSMA) hadde onsdag møte med IMOs generalsekretær Arsenio Dominguez i London. - Internasjonale spørsmål sto i høysetet, særlig den skremmende situasjonen sjøfolk blir utsatt for i Rødehavet, sier adm. dir. Hans Sande, som er IFSMAs president. Sande understreket overfor Dominguez at Norsk Sjøoffisersforbund ser alvorlig på situasjonen og at ingen sjøfolk skal seile inn i farvann hvor risikoen for liv og helse står på spill.
12. feb. 2024
Maritim næring
Organisasjon
Denne uken får de fleste medlemmer innbydelse til å svare på spørreundersøkelsen "Fra sjø til land - Maritime karriereveier". NSOF oppfordrer alle til å delta i denne viktige kartleggingen. Avsenderadresse er feedback@guestback.net og det er helt trygt å følge lenken!
07. feb. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
Aktiviteter
Advokat Martha Nordal representerte NSOF på NTFs kvinnekonferanse i Stockholm 5.-6. februar.
01. jan. 2024
Arbeidsliv
Maritim næring
1. januar 2024 trådte en rekke regelverksendringer av betydning for den maritime næringen i kraft. Besøk Sjøfartsidirektoratet for oversikt over viktige endringer som er fastsatt av Stortinget og på departementsnivå.
15. des. 2023
HMS
Maritim næring
13. des. 2023
Maritim næring
Torsdag møtte NSOF, Sjømannsforbundet LO den nye fiskeri- og havministeren, Cecilie Myrseth om den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på kontinentalsokkelen. De var tydelige overfor statsråden at denne saken er svært godt belyst og at vi er på overtid for å få loven behandlet i Stortinget.
12. des. 2023
Maritim næring
Administrerende direktør Hans Sande, styreleder Marius Strømmen og samfunnskontakt Endre Borgen Mæland møtte denne uken FrPs programkomite. - Fremskrittspartiet har vært en viktig støttespiller for nettolønnsordningen. De ønsker å lage et solid maritimt program og var nysgjerrig på våre innspill på blant annet rammevilkår, utdanning og beredskap, sier Sande etter møtet.
08. des. 2023
HMS
Maritim næring
Aktuelt

Maritim næring
Nærskipsfart og akvashipping
Regjeringen med ny havbruksstrategi
Den ferske havbruksmeldingen viser at regjeringen har høye ambisjoner for framtidens havbruksnæring.

Maritim næring
Nytt lovforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår
4. april la regjeringen fram et nytt lovforslag som skal hindre sosial dumping og sørge for at norske sjøfolk ikke blir utkonkurrert på hjemmebane. Dette er en lov sjømannsorganisasjonene har jobbet for i mange, mange år.

Maritim næring
Viktig møte for maritim næring
Trumps varslede innføring av økt havneavgift for skip bygget i Kina kan få direkte konsekvenser for norske redere og sjøfolk.

HMS
Maritim næring
Ferge- og lokalfart
Varsler ny forskrift om batterisikkerhet
En ny forskrift om sikkerhet på batteridrevne ferger er under oppseiling. - Sjøfartsdirektoratet har forsøkt å dekke opp problemstillinger som vi har reist om vaktholdet på batteriferger, særlig når det gjelder praksis rundt sovende personell om bord når ferger ligger til kai.

Maritim næring
Viktig stortingsmelding om totalberedskap
10. januar la regjeringen frem Stortingsmeldingen ”Forberedt på krise og krig”.

Maritim næring
Arbeidsliv
Norge trenger flere sjøfolk
Rapporten "Maritime karriereveier" ble presentert onsdag. For å sikre at Norge har nok sjøfolk vil det ikke bare være behov for økt rekruttering, men også for at flere jobber lenger på sjøen.

Maritim næring
Signerte maritimt klimapartnerskap
5. desember var representanter for store deler av den maritime næringen samlet i Oslo for å signere avtalen om maritimt klimapartnerskap med myndighetene.